۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
 مجوز صادرات مرکبات به چین صادر شد
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:

مجوز صادرات مرکبات به چین صادر شد

صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از دریافت مجوز صادرات مرکبات به چین خبر داد و گفت: به‌زودی مجوز صادرات محصولات لبنی به این کشور نیز دریافت می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در جریان سفر دو روزه به استان مازندران، علاوه بر بازدید از چند ظرفیت اقتصادی و صادراتی مهم این استان، با استاندار و فعالان بخش خصوصی مازندران نیز دیدار کرد و در این دیدار مهم‌ترین مسائل پیش روی تولید و صادرات از سوی صادرکنندگان و تولیدکنندگان مطرح شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به توانمندی بالایی که مازندران در صادرات مصالح ساختمانی به روسیه دارد، گفت: امسال می‌توانیم فقط با روسیه تا پنج میلیارد دلار صادرات مصالح ساختمانی داشته باشیم، معادن گرانیت زیادی هم داریم و با توجه به نیاز روسیه، ظرفیت صادرات وجود دارد.

مهدی صفری با بیان اینکه رایزن‌های بازرگانی قوی نیاز است و آنها را برای بخش خصوصی تأمین می‌کنیم، افزود: جایی که ضعف است و بازار را نمی‌شناسید حتماً این کار را برای فعالان اقتصادی جهت صادرات به خارج انجام می‌دهیم.

او با اعلام اینکه اولویت در تبادلات تجاری با کشورهای همسایه را بر این گذاشتیم که کریدور شمال جنوب و شرق به غرب را فعال کنیم، اعلام کرد: سال گذشته حجم مبادلات ما از این طریق از ۵ به ۱۰ میلیون تن رسیده است و امسال نیز امیدواریم که به ۲۰ تن برسد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه یکی از کارهای خوبی که در مازندران انجام شده است را سواپ نفت عنوان و بیان کرد: سواپ نفت قزاقستان راه افتاده و به‌زودی سواپ نفت روسیه هم راه می‌افتد و در این زمینه‌ها قراردادهایی در شرف انجام است.

صفری موضوع مهم دیگر را صادرات ایران به روسیه و قزاقستان به‌طور ویژه در بخش مرکبات و مصالح ساختمانی عنوان کرد که نیاز منطقه است و در مرحله نخست، قرارداد دو ساله‌ای با آنها بسته شده است.

او همچنین از دریافت مجوز صادرات مرکبات به چین گفت که به‌زودی نیز مجوز صادرات محصولات لبنی به چین دریافت می‌شود و این را هم نوید داد که به دنبال دریافت مجوز صادرات کیوی و سیب به چین هستیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: علاوه بر صادرات در زمینه‌های مرکبات، کیوی، برنج، لبنیات و ... باید صادرات خدمات مهندسی و پزشکی را هم موردتوجه قرار بدهیم که این مهم با جدیت از سوی کشورمان دنبال می‌شود و البته به این دلیل که وزارتخانه‌ها با وزارت امور خارجه در این امور ارتباط خوبی دارند؛ گام‌های خوب و رو به پیشرفتی برداشته شده است.

روسیه، قزاقستان و چین، سه مقصد مهم صادراتی ایران هستند
استاندار مازندران نیز در جمع فعالان بخش خصوصی، یکی از مسائل در صادرات استان را باوجود ظرفیت بندری، انجام اقداماتی عنوان کرد که بخشی از جابجایی کالا از طریق سایر استان‌ها صورت می‌گیرد و سبب می‌شود با اینکه مازندران محور صادرات است اما در آمار کشوری لحاظ نشود.

سید محمود حسینی‌پور بحث تبادل پول را دیگر موضوعی عنوان کرد که دغدغه فعالان اقتصادی است و باید در تجارت مد نظر قرار بگیرد که انتظار به‌جایی است و پیگیر آن هستیم.

او با بیان اینکه فعالان اقتصادی باید به بحث استانداردها توجه زیادی داشته باشند، افزود: مازندران فرصت‌های بسیار خوبی را در استانداردهای بین‌المللی ایجاد کرد ازجمله مراکز سورتینگ که برای صادرات آماده شدند و پایانه‌های صادراتی، ظرفیت‌های مهمی هستند.

استاندار مازندران تأکید کرد: ما در استان نیازمند کنسرسیوم صادراتی هستیم و این می‌تواند به افزایش صادرات کمک کند، به این دلیل که ما رقبای تجاری قوی داریم و باید به آنها برسیم. وقتی کیفیت کالای ایرانی بالاست؛ نباید در گیرودار مسائل صادرات بمانیم و خوشبختانه عزم دولت بر حل‌وفصل مشکل صادرات با سایر کشورهاست.

حسینی‌پور با بیان اینکه روسیه، قزاقستان و چین سه کشوری هستند که بیشترین حجم مبادلات تجاری را با آنها می‌توانیم داشته باشیم، افزود: اگر بازار چین را در حوزه صادراتی در اختیار قرار بگیریم اصلاً نیازی به دیگر کشورها نیست، چون هرچقدر صادر کنیم بازهم جا داریم.

او تصریح کرد: زیرساخت‌های استان مازندران خوب است اما برای تبدیل استان به هاب صادراتی کشور، باید در کریدور شمال به جنوب در بحث ریل، جاده و حمل‌ونقل هوایی نیز اقداماتی انجام شود که صادرکنندگان با آرامش کامل فعالیت کنند.

استاندار مازندران در پایان گفت: اتاق ساری در سطح استان و ملی فعالیت‌های خوبی انجام داد و نیاز است متناسب با رویکرد جدید دولت، تحول بزرگی را در مجموعه خودش ایجاد کند.

برداشتن ارز ۴۲۰۰ نباید مشکل‌ساز باشد
رئیس اتاق ساری نیز در این نشست با اعلام اینکه در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد رشد ارزی و ۳۰ درصد رشد وزنی داشتیم، افزود: ۱۰۰ میلیون دلار در حوزه‌های مختلف صادر می‌شود و نزدیک به ۳۹۰ هزار تن نیز به لحاظ وزنی طی چهار ماه صادرات داشتیم.

عبداله مهاجر دارابی با بیان اینکه صادرات مازندران باید مشخص شود و اینکه آنچه اکنون وجود دارد ظرفیت ابرازی است یا به‌واقع از مازندران صادر شده است یا خیر، موضوعی است که باید حل شود و بخشی از آن به دیپلماسی خارجه بازمی‌گردد.

رئیس اتاق ساری با بیان اینکه باید برجام را سرافرازانه تمام کنیم، افزود: دولت نمی‌تواند یک ریال از مطالبات خود را بردارد و به کشور بیاورد، این بخش خصوصی است که دارد با چنگ و دندان ارز وارد می‌کند.

این فعال اقتصادی با اعلام اینکه برخی از کالاها را نمی‌توانیم صادر کنیم و در انبارها مانده است، گفت: فعالان اقتصادی مجبورند این کالاها را به قیمت پایین بفروشند، کالاهایی که برای صادرات آماده شده‌اند چرا باید این‌طور باشد و تولیدکننده ضرر کند.

مهاجر دارابی گفت: بخش خصوصی بازار صادراتی و آمادگی صادرات دارد اما چون هزینه گزافی برای او در بازار رقابت ایجاد می‌شود نمی‌تواند رقابت کند و این منع و مانع را دولت می‌تواند حل کند.

او ادامه داد: حمل‌ونقل یکی از موضوعات مهم است، گاهی در مسیر حمل‌ونقل هزینه‌های گزافی روی گرده صادرات تحمیل می‌شود و نباید این‌گونه باشد. ظرفیت اصلی صادرات ما حداقل یک میلیارد دلار است، اتاق ساری همه توانش را می‌گذارد که این مهم محقق شود گرچه همین حالا صادرات ما ۷۰۰ میلیون دلار است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران اظهار کرد: برای تعهد ارزی نیز باید چاره‌اندیشی شود، اگر روزی ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلاتی را ایجاد کرد و تصمیماتی برای برداشتن آن گرفته شد، امروز نباید سیاست‌گذاری‌ها به سمتی برود که برداشتن ارز ۴۲۰۰ مشکل‌ساز باشد.

مهاجر دارابی با بیان اینکه باید بستر صادرات برای رقابت با کشورهای دیگر اتفاق بیفتد، افزود: باید عزت ایران حفظ شود، اگر برجام به سامان برسد، صادرات راه خود را پیدا می‌کند گرچه فعالان اقتصادی ما در هر شرایطی صادرات را تعطیل نکردند.

کد خبر: ۱۶۷٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha