۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
خرید تضمینی دخالت در بازار اقتصادی نیست
دکترای اقتصاد:

خرید تضمینی دخالت در بازار اقتصادی نیست

گرگان- غلامی، دکترای اقتصاد با بیان اینکه تعیین نرخ تضمینی محصولات کشاورزی حمایت از کشاورز است، گفت: خرید تضمینی دخالت در بازار اقتصادی نیست.

رضا غلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وقتی دولت برای محصولی قیمت تضمینی اعلام می کند به معنی مداخله دولت در اقتصاد کشور نیست.

دکترای اقتصاد با بیان اینکه در همه جای دنیا در بخش کشاورزی حمایت های خوبی از کشاورز و بازار فروش محصول می شود، افزود: به خصوص در استان هایی مانند گلستان که نوسانات قیمت محصولات کشاورزی دربعضی از سال ها وجود دارد با اعلام قیمت خرید تضمینی، کشاورز می تواند با اطمینان خاطر بیشتری محصول مورد نظر را کشت کند.

غلامی با تاکید بر بحث امنیت غذایی تصریح کرد: ۹۰ درصد محصولات استراتژیکی مثل گندم، دانه های روغنی و یا نیشکر از کشورهای خارجی وارد می شود و چون این محصولات در بحث امنیت غذایی دارای اهمیت است، دولت برای کشت آن قیمت تعیین می کند.

این اقتصاددان ادامه داد: به عنوان مثال دولت در قیمت گذاری بعضی محصولات کشاورزی مثل توت فرنگی دخالتی ندارد و هر مقدار که توت فرنگی تولید شود در بازار به فروش می رود و خود بازار باعث تعیین قیمت می شود.

غلامی افزود: در بعضی مواقع دولت برای بعضی محصولات قیمتی را اعلام می کند که به قیمت تثبیتی معروف است و اگر آن محصول خارج از آن قیمت خرید و فروش شود و یا به غیر از دولت با فرد دیگری معامله شود به عنوان قاچاق تلقی می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تثبیتی در محصولات کشاورزی نداریم، گفت: این قیمت برای زمانی است که مثلا گندم به عنوان محصول استراتژیک کمیاب شود.

کد خبر: ۱۶۷٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha