۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
ظرفیت ایجاد ۱۵۰ واحد اقامتگاه بوم‌گردی در اردبیل وجود دارد
مسئول کمیته‌های تخصصی گردشگری اردبیل:

ظرفیت ایجاد ۱۵۰ واحد اقامتگاه بوم‌گردی در اردبیل وجود دارد

اردبیل - مسئول کمیته‌های تخصصی گردشگری اردبیل از فعالیت ۶۶ اقامتگاه بوم گردی در این استان خبر داد و گفت: ظرفیت ایجاد ۱۵۰ واحد اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد.

علیرضا حسن‌پور در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت:‌ احیای کالبد سنتی روستا و درگیر کردن جامعه محلی روستا در فعالیت‌های اقتصادی مکمل کشاورزی از اهداف توسعه بوم گردی به شمار می‌رود.

مسئول کمیته‌های تخصصی گردشگری استان اردبیل تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه اقتصاد کشاورزی مبتنی بر کشاورزی سنتی کفاف زندگی روستایی را نمی‌کند فعالیت‌های گردشگری روستایی می‌تواند به عنوان مکمل معیشت اقتصادی برای جامعه محلی بوده و در این زمینه نقش اساسی ایفا نموده و سایر فعالیت‌های روستایی را که در بستر زمان به ورطه فراموشی سپرده شده احیا کرده و زمینه‌ساز رونق کسب و کار محلی گردد.

وی اظهار کرد:‌  احیای بافته‌های داری و صنایع دستی و بازگشت به آیین‌ها و سنن و شیوه زندگی چندین دهه قبل که خود جاذب گردشگر است، در توسعه واحدهای بوم‌گردی پیش‌بینی شده است.

توسعه اقامتگاه‌های بومگردی با هدف پایداری اقتصادی در روستاها

مسئول کمیته‌های تخصصی گردشگری استان اردبیل گفت:‌ عدم توجه به مسائل زیستی و معیشت جوامع روستایی در سالیان گذشته به ویژه در شهرستان‌های مرزی سبب خالی شدن جامعه روستایی از نیروی انسانی فعال شده چرا که این افراد روستاها را به مقصد استان‌های دیگر به ویژه تهران و استان‌های شمالی ترک کرده‌اند و این امر باعث خالی شدن این جوامع از نیروی انسانی فعال و به تبع آن زمینه‌ساز کاهش فعالیت‌های کشاورزی و از بین رفتن فرصت‌های شغلی روستایی در این جوامع شده است.

حسن‌پور اظهار کرد: نگاه گردشگری به این جوامع در حال حاضر با راه‌اندازی و توسعه اقامتگاه‌های بومگردی به ویژه استفاده از جوانان تحصیل‌کرده این جوامع، کمک به پایداری اقتصادی در این روستاها بوده و انگیزه برای مهاجرت معکوس در شرف وقوع است.

وی افزود:‌ لذا در کنار توجه به توسعه اقامتگاه‌های بومگردی اساسی‌ترین بحث در این حوزه استفاده پایدار از محیط زیست و الگوپذیری این نوع اقامتگاه‌ها از طبیعت پیرامون خود و همچنین الگوبرداری از نوع معیشت، آیین و سنت‌های جامعه پیرامون خود می‌باشد.

مسئول کمیته‌های تخصصی گردشگری استان اردبیل بیان کرد:‌ بر این اساس ما متصور هستیم مخاطبین این نوع از تاسیسات گردشگری که به نوعی با خستگی جسمی و روانی از زندگی ماشینی امروزی در کلان‌شهرها و شهرهای دیگر با آن مواجه هستند، به منظور دستیابی به آرامش روحی و روانی به دنبال مقاصدی از گردشگری هستند که در آن به آرامش برسند و ذائقه این گردشگران سمت و سوی طبیعی و طبیعت‌گرایی به خود می‌بیند.

حسن‌پور گفت:‌ به همین منظور اغلب مخاطبان به دنبال دوری از محیط شهری به منظور استفاده از ظرفیت‌های ناشناخته جوامع روستایی است و اینها فرصت‌هایی هستند که زمینه را برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری روستایی فراهم کرده است.

تعریف مقصدهای خلاقانه گردشگری در روستاهای اردبیل

وی اظهار کرد: استان اردبیل براساس چشم‌اندازهای پیش روی گردشگری خود اقدام به تعریف مقصدهای خلاقانه گردشگری کرده و مسیرهای گردشگری خود را براساس ظرفیت‌های هر منطقه طراحی و برنامه‌ریزی کرده است.

مسئول کمیته‌های تخصصی گردشگری استان اردبیل یادآور شد: بر این اساس شهرستان خلخال که از شهرستان‌های کمترتوسعه‌یافته استان بوده و طبیعت و به ویژه جوامع روستایی آن بکر و دست‌نخورده است، زمینه مساعدی را برای توسعه این نوع از گردشگری دارا بوده و در کنار این شهرستان، شهرستان‌های گرمی و مشگین‌شهر نیز از قابلیت‌های توسعه بومگردی برخوردار می‌باشند و این نگاه به گردشگری استان  بر اساس همان محور شمال - جنوب استان تعریف می‌شود.

حسن‌پور با اشاره به هدفگذاری وزیر میراث فرهنگی مبنی بر ایجاد 2 هزار واحد بومگردی در کشور افزود:‌ با توجه به ظرفیت‌های جغرافیایی استان، قابلیت ایجاد ۱۵۰ واحد اقامتگاه بومگردی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه اساس توسعه گردشگری استان اردبیل بر محور شمال - جنوب پایه‌گذاری شده است، تصریح کرد: مناطق جنوبی و شمالی استان از ظرفیت ویژه در جهت توسعه روستایی با رویکرد اقامتگاه‌های بومگردی برخوردار است و این امر در راستای توزیع متوازن گردشگری مورود توجه قرار گرفته است.

مسئول کمیته‌های تخصصی گردشگری استان اردبیل با اشاره به پتانسیل‌های منحصر به فرد گردشگری استان برای توسعه بومگردی از نظر زیستی  اظهار کرد: ‌در حال حاضر ۶۶ اقامتگاه بومگردی در استان دارای مجوز و فعال هستند و ۲۲ مورد نیز در دست احداث است.

حسن‌پور بیان کرد:‌ بومگردی یکی از اولویت‌های گردشگری استان در سال پیش رو است و در این حوزه هدفگذاری‌های اساسی انجام شده است.

وی با اشاره به اقامتگاه بومگردی کزج و ویژگی منحصر به فرد آن از نظر معماری سنتی و پلکانی که آن را در بین ۱۰ بافت حائز اهمیت قرار داده است، افزود: تمامی شهرستان‌های استان به لحاظ تنوع زیستی، قابلیت توسعه این نوع از گردشگری را دارند.

کد خبر: ۱۶٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha