۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
کاهش ۳۰ الی۴۰ درصدی قاچاق آرد| نانوایی‌ها در آستانه ورشکستگی| نان بدون کارت بانکی فروخته نمی شود
رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران خبر داد

کاهش ۳۰ الی۴۰ درصدی قاچاق آرد| نانوایی‌ها در آستانه ورشکستگی| نان بدون کارت بانکی فروخته نمی شود

نوروزی مقدم رییس اتحادیه نانوایان تهران از کاهش ۳۰ الی ۴۰ درصدی قاچاق گندم و آرد بعد از اجرای طرح مهیا خبر داد و گفت: با وجود افزایش ۲۰ درصدی تقاضای نان تغییری در سهمیه آرد نانوایی ها صورت نگرفته است.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: بیش از ۸۰ روز از شروع طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد (مهیا) می گذرد. طرحی که مسئولین دولتی از موفقیت در اجرای فاز نخست آن سخن می گویند؛ مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. از صف های طولانی نان گرفته تا سهمیه هایی که کفاف خانواده های کم درآمد مناطق محروم را نمی دهد. این روزها که برنج کیلویی تا ۲۰۰ هزار تومان شده، قیمت ماکارونی سر به فلک کشیده و قیمت حبوبات دست‌ کمی از گوشت ندارد، در بسیاری از شهرها و روستاهای دور افتاده و محروم جایگزین دیگری جز نان ندارند. مردمان این مناطق برای هر سه وعده خود نان می‌خرند.

آنگونه که رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران می گوید گرانی های اخیر تقاضای خرید نان را دست کم بین ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش داده است. حال آنکه سهمیه آرد نانوایی ها تغییری نکرده و در صورت ادامه این روند ممکن است که با کمبود نان در برخی از مناطق مواجه شویم.

البته محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد در تازه ترین گفته های خود اعلام کرده که سهمیه آرد نانوایی ها بعد از اجرای فاز دوم به صورت شناور تعیین خواهد شد و دیگر نگرانی از این جهت وجود ندارد. به گفته او، بعد از اجرای طرح، نانوایی ها می‌توانند آرد خودشان را دریافت کنند و هیچ نگرانی در خصوص مقدار سهمیه و محدودیت ساعت کار نخواهند داشت.

رشد قیمت برنج شرایط زندگی مردم را به شدت سخت کرده و مردم ترجیح می دهند که بیشتر از نان در وعده های غذایی خود استفاده کنند. به همین دلیل خرید نان نسبت به گذشته دست کم ۱۵ الی ۲۰ درصد بیشتر شده است

گرانی ها، تقاضای خرید نان را ۲۰ درصد افزایش داد

بیژن نوروزی مقدم نانوایی رییس اتحادیه نانوایان در گفتگو با بازار می گوید: در تهران تغییری در مقدار سهمیه تحویلی به نانوایی ها رخ نداده و سهمیه های در نظر گرفته شده مطابق سال های قبل است. این در حالی است که تقاضا برای خرید نان نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده و صف های طولانی مقابل نانوایی ها هم به خوبی این ادعا را ثابت می کند.

او با اشاره به گزارش مرکز آمار مبنی بر رشد حدود ۸۴ درصدی قیمت گروه خوراکی ها، گفت: تنها کالایی که قیمت آن ثابت مانده نان است. به خصوص اینکه رشد قیمت برنج شرایط زندگی مردم را به شدت سخت کرده و مردم ترجیح می دهند که از نان در وعده های غذایی خود استفاده کنند. به همین دلیل خرید نان نسبت به گذشته دست کم ۱۵ الی ۲۰ درصد بیشتر شده است.

این فعال صنفی معتقد است که در صورتی که دولت طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد را هر چه سریع تر اجرایی نکند ممکن است در برخی از مناطق با کمبود نان مواجه شویم. چرا که در حال حاضر تخصیص سهمیه آرد به نانوایی ها به صورت سنتی و بدون توجه به سطح تقاضا صورت می گیرد.

تضاد منافع و مشکلات جدید با خرید کارتی از نانوایی ها

به گزارش بازار این سخنان در حالی است که در روزهای اخیر توزیع دستگاه خرید مختص نان در تهران توزیع شده و نانوایان دیگر از قبول پول نقد برای خرید نان امتناع می کنند.

یک خانم سالمند در صف نانوایی به خبرنگار بازار گفت: من از این کارت بانکی داشته باشم می ترسم و برای همین معمولا پول نقد برای خرید با خود دارم . والان نانوایی به من می گوید که باید فقط برای خرید از کارت بانکی استفاده کنم .

شاطرنانوایی سنگکی واقع در خیابان ولی عصرتهران در این باره می گوید: طبق اعلام دستگاه های ذی ربط تخصیص سهمیه بر اساس میزان خرید از طریق دستگاه هایی است که در نانوایی ها راه اندازی شده است. لذا اگر خرید نان با روش نقدی صورت گیرد سهمیه ما کم خواهد شد.

اوی می افزاید: همین الان هم سود ناناویی ها به شدت کاهش یافته و اگر بنا باشد که ساعات بیکاری نانوایی کم شود عملا ادامه کار نانوایی ها ممکن نیست .

وی با بیان این که تقریبا از ساعت ۵ صبح تا ساعت ۱۲ شب پخت می کردیم و نان به دست مردم می دادیم، گفت: پخت نان با توجه به میزان تخصیص سهمیه برای ما تا ساعت ۸ شب تمام می شود.

کارگران نانوایی اما نظری مخالف صاحبان نانوایی ها دارند. یک خمیرگیر نانوایی در خیابان فاطمی وی می گوید: کاهش ساعات کاری برای ما بهتر شده زیرا از ۵ صبح تا ۱۲شب با روزی ۲۰۰ هزار تومان و ماهانه ۶ میلیون تومان کار می کردیم. این رقم برای این ساعت ها بسیار ناچیز است و از وقتی سهمیه نانوایی ها محدود شده برای همین شاطرها سریعتر کار می کنند تا زودتر آرد سهمیه روزانه را پخته و به مردم تحویل دهند و ما ساعات بیشتری برای استراحت کردن داریم.

توزیع سهمیه آرد نانوایی ها به صورت سنتی انجام می شود و هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده است. در صورتی که دولت طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد را هر چه سریع تر اجرایی نکند ممکن است در برخی از مناطق با کمبود نان مواجه شویم

سهمیه آرد هر نانوایی چقدر است؟

رییس اتحادیه نانوایان سنتی کشوردرباره چرایی تعطیلی زودهنگام برخی از نانوایی ها معتقد است: نانوایی مجبور هستند که مطابق با سهمیه ای که برای آنها در نظر گرفته شده، زمان پخت نان و مقدار عرضه را مدیریت کنند. چرا که در برخی از مناطق که تقاضا بالاست امکان عرضه در دو نوبت صبح و عصر وجود ندارد. در غیر این صورت در روزهای پایانی ماه دیگر سهمیه آردی برای آنها باقی نمی ماند و مجبور به تعطیلی نانوایی می شوند.

وی با اشاره به اینکه متوسط سهمیه در نظر گرفته شده برای نانوایی ها بین ۵ الی ۱۲ کیسه یا ۲۰۰ الی ۴۸۰ کیلو است، ادامه داد: در جاهایی همچون شمال تهران که تعداد نانوایی ها کمتر است، با کمبود آرد مواجه هستیم.

مصرف آرد و گندم در کشور بین ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش یافته است. با توجه به اینکه تغییری در قیمت و سهمیه آرد نانوایی ها صورت نگرفته، این کاهش مصرف حاصل آزاد شدن قیمت آرد صنف و صنعت است

قاچاق آرد از طرف نانوایی ها نداریم

نوروزی مقدم همچنین در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در خصوص قاچاق سهمیه آرد نانوایی ها، گفت: وزیر اقتصاد حدود یک ماه پیش به صورت رسمی اعلام کرد که قاچاق آرد از طرف نانوایی ها نبوده است. ضمن اینکه بر اساس آمار موجود کمتر از یک درصد نانوایی ها دچار تخلف شده اند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آزاد سازی قیمت گندم و آرد تا چه اندازه مصرف را در کشور را کاهش داده است، گفت: آنگونه که برخی از مسئولین کشوری اعلام کرده اند، مصرف آرد و گندم در کشور بین ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش یافته است. با توجه به اینکه تغییری در قیمت و سهمیه آرد نانوایی ها صورت نگرفته، این کاهش مصرف حاصل آزاد شدن قیمت آرد صنف و صنعت است. به عبارتی می توان گفت که قاچاق آردی که صورت می گرفت از محل سهمیه هایی بود که به این بخش ها اختصاص پیدا می کرد.

به گفته این فعال صنفی، قیمت هر کیسه آرد نانوایی‌ های دولتی حدود ۴۰ هزار تومان است و نرخ هر کیسه آرد در نانوایی‌ های آزاد پز به ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌ رسد.

۲۵ درصد نانوایی ها در تهران کارت خوان ندارند

رییس اتحادیه نانوایان سنتی درباره زمان اجرای طرح سامانه هوشمند نان، گفت: بر اساس ابلاغیه صورت گرفته به اتحادیه برای اجرای طرح مهیا باید تمامی نانوایی ها به کارت خوان تجهیز شوند. بعد از اتمام این کار توسط بانک عامل که همان بانک سپه است، مشکلی برای اجرای این طرح از طرف نانوایی ها وجود ندارد.

به گفته نوروزی مقدم، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد نانوایی ها به دستگاه های کارت خوان مجهز هستند. البته این نسبت در تهران ۷۵ الی ۸۰ درصد بوده و حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد نانوایی ها در تهران هنوز مجهز به کارت خوان نشده اند.

حدود ۹۰ درصد هزینه های نانوایی ها دستمزد، آب، برق، بیمه و خمیر مایه و غیره و ۱۰ درصد باقی مانده را آرد تشکیل می دهد. با این وجود همچنان دولت اصرار به تعیین دستوری قیمت ها دارد. همین مساله موجب شده که فروش نان دیگر در کشور صرفه و توجیه اقتصادی نداشته باشد

فروش نان صرفه ندارد

مقدم در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات فعالین این صنف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نانوایان هیچ سودی از فعالیت و کار خود کسب نمی کنند و درآمدهای آنها حتی هزینه های آنها را هم به سختی پوشش می دهد.

او با اشاره به این نکته که حدود ۹۰ درصد هزینه های نانوایی ها دستمزد، آب، برق، بیمه و خمیر مایه و غیره و ۱۰ درصد باقی مانده را آرد تشکیل می دهد، ادامه داد: به عنوان مثال از ابتدای امسال هزینه دستمزد کارگر ۵۷ درصد افزایش یافته، تعرفه آب، برق و گاز افزایش یافته، اجاره بها به شدت بالا رفته با این وجود قیمت نان در کشور تغییری نکرده است. افزایش هزینه ها موجب شده که فروش نان دیگر در کشور صرفه و توجیه اقتصادی نداشته باشد.

او که معتقد است که قیمت نان باید واقعی شود، ادامه داد: بسیاری از نانوایی ها به امید وعده هایی که مسئولین دولتی داده اند، سرپا مانده اند.

رییس اتحادیه نانوایی با بیان اینکه بسیاری از نانوایی ها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند، گفت: وقتی درآمد فردی تغییر نمی کند اما هزینه های او چند برابر شده، معنی جز ورشکستگی ندارد. اما متاسفانه گوش برخی از مسئولین بدهکار نبوده و همچنان قیمت نان دستوری تعیین می شود.

کد خبر: ۱۶۷٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 21
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضایی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      3 2
      همش حرفه بنده کارگر نانوایی لواش هستم شبها ماشین رو توی نانوایی پارک می‌کنند صبح زود خارج میکنند
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      2 0
      یعنی یه ملت رو از نون خوردن انداختن که فقط ۳۰ -۴۰ درصد کاهش پیدا کنه. ۶۰-۷۰ درصد مابقی لابد خودین.
    • حسین IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      1 5
      اتفاقاخریدبیشترنانی درکارنیست وگرانیهای اخیرفقط ردگم کنی هستش،این به قول شماافزایش خریدنان،صوری میباشدواصااافزایش خریدی درکارنیست بلکه نانوایان تراکنش غیرمتعارف وصوری دارندتا۱۵درصدتشویقی رابگیرن
      • اسی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
        5 1
        اصلا شما تا حالا سر صف نونوایی رفتی .خبر داری دستمزد کارگر چنده .خودت حاضری یک روز کنار تنور توی دل تابستون وایستی کار کنی .متاسفانه همیشه مظلوم مظلوم میمونه
      • علی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
        0 0
        شما وضع اوضات خوبه میری برنج 170 تومنی میخری ولی امثال من که روزی سه تا لواش میخریدیم الان 10 تا میخرم. چهار ماهه برنج نتونستم بخرم. همه رو با خودت یکی نکن
      • مری IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
        0 0
        دوست عزیز من نانوا هستم بیا هر چی ۱۵ درصد ریختن واسه شما اگه نریختن از جیبت بپرداز اگه قبول میکنی من در خدمتم بخدا مرد باشه قبول کن
    • محمد احراری بلغان IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      2 1
      پحتن نان تافتون نیمه حجیم وزن چانه 400 گرم به قیمت هر قرص نان 900 تومان و مصرف مخمر هر 10 کیلو 650 هزار *تومان و با تعداد بین سه یا چار نفر کارگر آیا جنبه اقتصادی دارد برای ادامه کار*
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      2 1
      هر روز یه طرح‌میذارن اخرشم‌میگن‌قیمت باید واقعی بشه مثلا ارز ازاد شد قیمت همه چی واقعی شد درست شد بازم‌میگن‌کمه تو ضرر هستیم مملکت‌و اقتصاد شده عین یه ماشین ترمز بریده تووسر پایینی فاتحه این مملکت خونده است هر روز افزایش قیمت اخه تا کجا باید مردم درامدی داشته باشن که هزینه کنن اصلا شغلی وجود داره که کسی درامد داشته باشه
    • ح ب IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      4 0
      گرانی اقلام خوراکی مثل روغن و گوشت وبرنج و لبنیات ومرغ وتخم مرغ و.......واقعآ این مسئولین بی کفایت ونمایندگان مجلس که حقوق مفت می گیرند وهیچ کار مثبتی هم برای مردم بیچاره در فقر انجام نمی دهند می‌ماند یک نان تو رو به خدا دیگه مردم واز نان خوردن ندازید
    • ناشناس IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      2 7
      سه میلیون اتباع کارت بانک ندارند اینها چطوری بدون کارت نان دریافت کنند ؟
      • احمد IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
        3 3
        الان همه اتباع با یه ایرانی دارن کار میکنن و اموال و داراییهاشون رو بنام ایرانیها میکنن.سراغ دارم افغانستانی رو که بیش از۱۰۰میلیار دارایی رو بنام رفیق ایرانیش کرده و ماهی حداقل۱۰میلیون بهش پرداخت میکنه که مالیات و یارانه ی حدف شده اش جبران بشه. دیگه یه کارت بانکی بنام ایرانی که جای خودش رو داره. الان اتباع با کارت بانکی ایرانیها و پیمانکاراشون خرید میکنن.صبح که میبینی ۳۰تا بربری با یه کارت میگیرن.البته میهمان هستند و قدمشون روی چشم.
    • پیمان IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      6 2
      رئیس اتحادیه های نانوایی متاسفانه جرات صحبت کردن ندارن مرگ یبار شیون هم یبار بگید ناواییها دارن تعطیل میکنن کارگراشون دارن ازین صنف میرن اخی تاکی میخوایید خاموش باشید تمام لوازم جانبی ما ۶۰۰درصد گرون شده کی میخواد حرف دل نانوارو بزنه خودم نانوا هستم دارم تغییر شغل میدم
    • امین IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      7 2
      من نانواهستم واگرقرارباشدقیت نان به همین منوال باشدمن وهمکارانم نانوایی رابسته وشغل دیگری راانتخاب میکنیم تالااقل دیگرشرمنده خانواده یمان نشویم چون دیگرداشتن نانوایی توجیه اقتصادی برای ماندارد
    • احمد IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      2 4
      پس چرا امتیاز یه نانوایی رو از۷تا۸میلیارد معامله میکنن؟ پس سود داره.الان هم باب شده یه چندتا دونه کنجد میزنن و بررری رو۲۸۰۰ میفروشن.ساده هم اصلا نمیدن. نظارتی هم نیست.ایکاش دستمزد قیمت نان دانه ای بود وواین جنجالها دیگه نبود. مثلا پخت هر نان بربری ۱۰۰۰تومن اونوقت بتعداد پخت دستمزد میگرفتن.
      • پوریا IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
        0 1
        کاش اینطور بود اونوقت ماهم به نرخ روز مثل بقیه شغل ها ازتون دستمزد میگرفتیم نه که چندساله نرخ نون رو پابین نگه داشتن که جنابعالی فک کنی ۲۸۰۰ تومن خیلیه برا نون
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      1 1
      کجا امتیاز نانوایی هفت یا هشت مایارد معامله میشه .. من نانوای دارم سنگک ریگی تو قم . بیا پنج ملیارد امتیازشو بهت بدم...
    • رضا IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      0 0
      اینکه میگن مجوزنانوایی ۵میلیارمعامله میشه این ازکجادراومده شبیه به جک است یک شو است مگرمیشودمگرداریم جوازنانوایی بشه۵میلیاردمجوزبه۱میلیاردهم نرسیده هنوزحتماباملکش محاسبه کردن درغیراینصورت جکه
    • شهروند IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      0 0
      فقط دستمزد کارمندا و بازنشسته هاست که اصلا تغییری نمی کند و لابد از نظر مسئولین کاملا هم کافی است.
    • اسماعیل IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      این کارها همش برای سرکار گذاشتن ملت هستش کارتی،نان خریدن شماها دنبال فشار بر مردم هستید حالا ببینید اگه چند ماه دیگه به بهانه اینکه نانوایی ورشکست میشه نان لواش،دونه ای،۳۰۰۰تومان خواهند کرد حالا این خط این نشان یعنی کل کارهاتون قبل از اینکه اجرا کنید معلوم پشتش چی خفته ازاین ملت بخاری،در نمیاد خیالتان راحت بدون بازی کردن فیلم هم میتونید نان لواش دونه ای۱۰۰۰۰۰هزار تومان به این مردم بتپانید هیچ کس توان عدالتخواهی نداره همانطور که چندین سال توان نداره ازحق خودش دفاع کنه خود اکراین جنگ هیچ گرانی قحطی نیست ولی ایران اولین کشور دنیاست که فلجش کردید
    • اسماعیل IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      نه عزیز نانوایی ور شکست نشده ۴۰سال دزدیده برای ۷نسل بعد خودش هر کاری کنید هیچی نمیشه واینکه دیگه کارگر تو نانوایی نیست جای ۵تا کارگر دستگاه گذاشتن دارن پول چاپ میکنن ربات نه بیمه میخواد نه چیزی هر طرف بچرخونید بازم نانوایی به سود خودش میرسه آن هم چند برابر اگه به این طریق پیش بره تعطیل میکنید در نانوایی،می‌بندید جای دولت باشم جواز از نانوایی باطل میکنم ارزش ملک بخاطر سهمیه نانوایی چند میلیارد بالا رفته تا بفهمن که الکی جو ندن فکر میکنن نان بشه دونه ای صد هزار میدن به نانوایی‌ها نه میشه پول آرد نمیزارن بخورید ۴۰سال بسه خوردید از شما زرنگترها فعال شدن برمیدارن برای خودشان
    • فرهاد IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      4 0
      اینها همش دروغه تقاضا بالا نرفته نانواها مردم رو آزار میدن تا قیمت رو زیاد کنن بهترین کار ایجاد کارخانه نان صنعتی وقطع سهمیه نانواها است