۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
خودکفایی گندم و پرداخت یارانه کشت در سال آینده

خودکفایی گندم و پرداخت یارانه کشت در سال آینده

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بر اساس برنامه‌های در دست اقدام، برآورد می‌شود سال آینده میزان خرید تضمینی گندم به بیش از ۹ میلیون تن برسد و با داشتن بارشی حتی مانند امسال، به خودکفایی خواهیم رسید.

به گزارش بازار، عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران اظهار داشت: امسال با توجه به واقعی شدن قیمت گندم، کشاورزان تمام محصول خود را به دولت فروختند، در حالی که سال گذشته تنها ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندم توسط دولت خریداری شد، اما در سال جاری تا به امروز، میزان خرید تضمینی گندم در مرز ۷ میلیون تن قرار دارد و امیدواریم تا پایان فصل میزان خرید تضمینی گندم بیش از ۷ میلیون تن باشد، زیرا در استان‌های سردسیر هنوز برداشت گندم ادامه دارد.

هاشمی در ادامه گفت: در مقایسه با سال قبل حداقل ۲/۵ میلیون تن افزایش خرید گندم خواهیم داشت و میزان تولید گندم در کشور افزایش مناسبی داشته است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران تصریح کرد: با کمک ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت جهاد کشاورزی، طرح جهش تولید در کشور اجرایی شد که در سال آینده در سطح بیشتری انجام می‌شود در این طرح کشاورزان از لحاظ تامین مواد اولیه تولید و آموزش برای تولید در دیمزارها حمایت می‌شوند.

خودکفایی گندم و پرداخت یارانه کشت در سال آیندههاشمی گفت: برای سال زراعی آینده، حمایت از تولید کشت گندم در حدود ۵ میلیون هکتار انجام خواهد شد و یارانه کاشت به صورت خدمات از جمله بیمه فراگیر گندم، حمل، ورود دانش و کارشناس به مزرعه، کود و سم ارائه خواهد شد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران سپس اظهار داشت: در صورتی که حتی بارشی مانند امسال داشته باشیم در سال آینده ۹ میلیون تن خرید تضمینی گندم خواهیم داشت که با بهینه سازی مصرف آرد خبازی در کشور با ۷ و نیم میلیون گندم نیاز کشور تامین خواهد شد، همچنین نیاز صنف و صنعت حدود یک و نیم میلیون تن است و در نهایت می‌توان گفت با ۹ و نیم میلیون تن به خودکفایی کامل خواهیم رسید.

هاشمی در پایان گفت: حدود ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۵ میلیون هکتار گندم دیم برای سال آینده خواهیم داشت که از لحاظ کیفی و راندمان تولید سال آینده شاهد بهبود تولید گندم خواهیم بود.

کد خبر: ۱۶۷٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha