۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
باغ بهشت در حاشیه مزارع بابل| ضعف در فرآوری گیاهان دارویی
بازار گزارش می‌دهد؛

باغ بهشت در حاشیه مزارع بابل| ضعف در فرآوری گیاهان دارویی

بابل- گل های صورتی رنگ محمدی و نرگس باغ بهشت را در جوار مزارع کشاورزی در بابل رقم زد که چهار فصل باردهی دارد و سبز است.

بازار؛ گروه استان‌ها: باغ دو هکتاری گل‌های محمدی و نرگس در بابل شهره شده است و برای خرید محصولاتش از گوشه و کنار و استان مراجعه می‌کنند. پیشینه ایجاد این باغ از یک بوته گل در باغچه خانه شروع شد.

کشت گل‌های محمدی و گیاهان دارویی طی سال‌های اخیر در مناطق مختلف مازندران از جمله اراضی شیبدار روبه گسترش است و تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار مزارع گیاهان دارویی در استان شکل گرفته است.

رضا حسن نتاج در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که از سال ۹۳ شروع به پرورش گل محمدی در روستا کردم، اظهار داشت: در حال حاضر سطح گل محمدی به دو هکتار افزایش یافته است.

وی محدودیت مالی را از جمله دلایل عدم توسعه باغ گل محمدی و نرگس بیان کرد و گفت: در این باغ در زمینه ترویجی برای تولید محصولات اقدام می‌شود.

وی ساخت کارخانه عرقیات گیاهی و صنایع تبدیلی را از برنامه های پیش روی بیان کرد و گفت: تلاش می‌شود با تکمیل آن محصولات کشاورزی منطقه را خریداری و فرآوری کنیم.

حسن نتاج با عنوان اینکه باغ و زمین کشاورزی من از نظر بافت آب و خاک نامناسب بود، افزود: در سال‌های قبل یک بوته گل محمدی که در باغچه خانه کاشت کردم و سالانه از آن گل می‌گرفتم و به این نتیجه رسیدم که پرورش آن در واحد سطح به صرفه است، از این روز در ابتدا هزار و ۵۰۰ مترمربع از مزرعه را به کشت گل محمدی اختصاص دادم.

باغ بهشت در حاشیه مزارع بابل| ضعف در فرآوری گیاهان دارویی

در سال‌های قبل یک بوته گل محمدی که در باغچه خانه کاشت کردم و سالانه از آن گل می‌گرفتم و به این نتیجه رسیدم که پرورش آن در واحد سطح به صرفه است، از این رو در ابتدا هزار و ۵۰۰ مترمربع از مزرعه را به کشت گل محمدی اختصاص دادم

این تولیدکننده یادآور شد: بوته‌های منطقه کویری برای رشد ۱۵ سال زمان نیاز دارد ولی در شمال و مازندران این زمان به سه سال کاهش می‌یابد و میزان گل دهی اسانس با توجه به شرایط آب و هوایی بیشتر از مناطق کویری است.

وی میزان اسانس تولیدی را بیش از ۱۷ درصد و بالاتر از میانگین کشوری دانست و گفت: برای فروش محصولات و گلاب مشکلی وجود ندارد.

حسن نتاج به اشتغال زایی موجود در باغ گل محمدی اشاره و اضافه کرد: فصل تابستان زمان هرس سبز تابستانه است زیرا این گل برخلاف دیگر گونه‌ها است و باید بوته را پس از پایان گل دهی تقویت و از شاخه‌های جدید برای برداشت بیشتر گل استفاده کنیم.

این کارآفرین مازندرانی ادامه داد: بوته‌های گل تا فصل پاییز و نرسیده به فصل سرما بیشترین رشد را دارد و سال آینده محصول آن به بار می‌نشیند.

وی با اشاره به تولید محصولاتی نظیر مربا از گل محمدی گفت: این باغ در کنار مزرعه کشاورزی قرار دارد و سبب سود و چندان می‌شود و به دلیل آن گل محمدی زمستان خواب و رشد آن در فصل تابستان است، در ایام زمستان می‌توان محصولاتی نظیر سبزی، گیاهان زمستانه و غیره تولید کرد.

حسن نتاج با اظهار اینکه اکنون از شاخ بریده و پیاز گل نرگس بهره برداری می‌شود، گفت: در سال ۹۸ از بستر باقیمانده زمین باغ محمدی گل نرگس کشت شد و پیش بینی می‌شود سالانه ۳۰۰ هزار گل نرگس برداشت شود.

افزایش درآمد کشاورزان

وی با عنوان اینکه درآمد کشاورزان روستا بیشتر در فصل برداشت برنج و مرکبات بود، افزود: کشت گل محمدی و نرگس سبب شد تا درامد کشاورزان منطقه به سه فصل افزایش یابد و در ماه اردیبهشت برداشت گل و گلاب گیری و در فصل پاییز برداشت مرکبات و فصل زمستان گل نرگس برداشت می‌شود.

وی با اظهار اینکه بیش از ۲۰۰ نوع گیاه دارویی از جمله گزنه، نعناع، شوید و غیره در شهرستان کشت می‌شود، گفت: برخی از مواد اولیه را به وسیله بانوان روستایی از طبیعت منطقه تهیه می‌کنیم.

باغ بهشت در حاشیه مزارع بابل| ضعف در فرآوری گیاهان دارویی

حسن نتاج درباره ساخت مجتمع عرقیجات خطه شمال کشور در بابل گفت: ساخت این کارخانه از دو سال قبل شروع شد و با توجه به بضاعت مالی نتوانستیم تاکنون تکمیل کنیم.

وی با اظهار اینکه در این مجتمع محصولات ارگانیک و سالم تولید می‌شود، گفت: ساخت این کارخانه و توسعه صنایع تبدیلی سبب می شود تا محصولات کشاورزی و گل محمدی فرآوری شود.

زودبازده بوده گل‌های محمدی و گیاهان دارویی سبب شده تا هر ساله شمار زیادی از گردشگران از باغ گل و گیاه بازدید کنند و ارزش افزوده ایجاد شده در این باغ دوبرابر کشت برنج در شهرستان برآورد شده است.

۲۵ کارگاه گلاب گیری در استان فعال است

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار سطح زیرکشت گل و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار را ۵۰۰ هکتار ذکر کرد و گفت: ۲۵ کارگاه سنتی و صنعتی در استان در این زمینه مشغول فعالیت است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از پنج هزار خانوار در کشت گیاهان دارویی، بازار فروش را از جمله دغدغه تولید کنندگان بیان کرد و گفت: گل محمدی، اسانس، گلاب، گلبرگ از جمله محصولات تولید شده است.

وی بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی تاکید کرد و گفت: امیدواریم با همت دولت مشکل بازار فروش محصولت رفع شود.

باغداران و کشاورزان مازندران سالانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان با فروش گل و گیاهان دارویی درآمد کسب می‌کنند و توسعه صنایع تکمیلی و ایجاد بازارهای فروش در ارتقای درآمدها تأثیر بسزایی خواهد داشت و رفع این مشکلات نیازمند همت و توجه دولت است.

کد خبر: ۱۶۷٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha