۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۹
روابط اقتصادی ایران و عراق استراتژیک است
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق:

روابط اقتصادی ایران و عراق استراتژیک است

آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان این که روابط اقتصادی ما با عراق، رابطه ای استراتژیک است، گفت: ایران و عراق در حوزه‌های مختلف در کوتاه مدت و بلند مدت برنامه‌هایی را دارند.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اظهار به این که روابط ایران با کشورهای همسایه به ویژه با عراق دو حوزه است، عنوان کرد: در حوزه اقتصادی، روابط ما کوتاه مدت و بلند مدت است و یک حوزه هم عوامل دیگر روابطمان با همسایگان است.

وی با بیان این که روابط اقتصادی ما با عراق به ویژه همه ۱۵ کشور، رابطه ای استراتژیک است، تصریح کرد: یعنی رابطه ما با این کشور ها توسعه تجارت و امنیت و توسعه اقتصاد است. لذا نگاه بلند مدتی برای هردو کشور مطرح است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: ایران و عراق در حوزه های مختلف در کوتاه مدت و بلند مدت برنامه هایی را دارند که خیلی ها عملیاتی شده و خیلی ها در حال انجام است و افق همکاری هایمان هم روی ۲۰ میلیارد دلار در سال است. یکی از این موضوعات، گاز است.

وی به وضعیت واردات گاز ایران توسط عراق اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه ایران از نظر ذخایر گازی رتبه سوم را دارد و از نظر همسایگی با عراق و حمل و انتقال گاز دارای مزیت های بالایی هستیم در نتیجه این اقدام کاری اقتصادی است و برای عراق هم نه فقط در حوزه تامین برق و مسائل صنعتی بلکه قابل توسعه در زمینه مصارف خانگی و گازرسانی و شبکه های گازی است.

آل اسحاق افزود: بنابرین این اقدام یک برنامه بلندمدت است که هم در حوزه های اقتصادی برای هر دو کشور مقرون به صرفه است و هم در حوزه امنیتی و همچنین موجب استحکام روابط بلندمدت ایران با عراق می شود.

وی اظهار کرد: عراق در زمینه تولید برق دچار مشکل است برای همین به دنبال رابطه بلند مدت و کوتاه مدت است ولی در این میان دشمنان ما تا جایی که ممکن است عراق را تهدید می کنند و به نحوی سعی می کنند حضور ایران را در عراق کمرنگ کنند و اگر بتوانند منابع دیگری را جایگزین کنند. ولی عراقی ها در شرایطی هستند که چاره ای ندارند و وزیر انرژی عراق اخیرا بر نیاز خود و توسعه روابط با ایران تاکید کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو در باره نحوه پرداخت هزینه گاز صادراتی به عراق گفت: درآمد حاصل از نفت عراق در شش ماهه گذشته ۵۶ میلیارد دلار بوده است و جمعیت آن نصف جمعیت ایران است. بنابراین کشوری نیست که نگرانی پرداخت داشته باشد.

کد خبر: ۱۶۷٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha