۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
بهترین روش تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی

بهترین روش تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی

یکی از جنبه‌های بسیار مهم در برقراری ارتباط و فاکتور اصلی درک گفتگوهای انگلیسی، listening یا شنیدن است.

به گزارش بازار، یکی از جنبه‌های بسیار مهم در برقراری ارتباط و فاکتور اصلی درک گفتگوهای انگلیسی، listening یا شنیدن است. در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی تقویت مهارت شنیداری اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. در واقع با خوب گوش دادن به انگلیسی و درست متوجه‌شدن آن است که می‌توان درست صحبت کرد. کسانی که مهارت شنیداری خود را تقویت‌کنند، با ‌اعتمادبه‌نفس بیشتری با دیگران ارتباط برقرار خواهند کرد. به طور کلی از بین مهارت‌های گفتاری، نوشتاری، خواندنی و شنیداری می‌توان مهارت شنیداری را به‌عنوان مهم‌ترین مهارت در یادگیری زبان انگلیسی معرفی کرد. تقویت این مهارت مهم به تقویت و بهبود سه مهارت دیگر کمک زیادی می‌کند. در این مقاله ابتدا قصد داریم درباره اهمیت تقویت مهارت گفتاری و شنیداری در زبان انگلیسی توضیح دهیم و سپس درباره روش‌های تقویت مهارت شنیداری صحبت کنیم.

چرا تقویت مهارت گفتاری و شنیداری در زبان انگلیسی انقدر اهمیت دارد؟

اساتید زبان از همان جلسه اول به تقویت مهارت گفتاری و شنیداری زبان انگلیسی تاکید ویژه‌ای دارند. اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تقویت مهارت شنیداری از مهارت گفتاری اهمیت بیشتری دارد. اولین مرحله برای شروع یک مکالمه انگلیسی مهارت شنیداری است. در واقع اگر نتوانیم به‌خوبی صحبت‌های انگلیسی نفر مقابل را بفهمیم، امکان گفتگو و مکالمه دو نفره وجود ندارد. با تقویت مهارت شنیداری مهارت‌های گفتاری، نوشتاری و خواندنی هم تقویت می‌شود. به‌عنوان مثال با گوش دادن به پادکست علاوه بر مهارت شنیداری همزمان مهارت‌های دیگر نیز تقویت می‌شود. بسیاری از افراد تحت آموزش در هنگام صحبت‌کردن به زبان انگلیسی دچار استرس و اضطراب می‌شوند. اما با تکرار و تمرین مهارت شنیداری بخش زیادی از استرس و اضطراب کاهش می‌یابد. زبان آموز در هر موقعیت مکانی و زمانی بدون احساس استرس می‌تواند به فایل صوتی مورد نظر خود گوش فرا دهد. در واقع فعالیت‌های شنیداری و تقویت این مهارت کار بسیار راحتی است. با در اختیارداشتن یک هدفون و یک گوشی موبایل هوشمند در هر موقعیتی می‌توان به تمرین مهارت‌های شنیداری پرداخت و آن را تقویت کرد. تمرین‌هایی که برای تقویت مهارت شنیداری انجام می‌شود، تقریبا رایگان هستند و اگر هزینه‌ای برای آن‌ها دریافت شود، مبلغ کمی خواهد بود و این هزینه در مقایسه با شرکت‌ در کلاس زبان یا استفاده از آموزش‌های یک مدرس خصوصی زبان بسیار ناچیز است. تمرین‌های تقویتی مهارت شنیداری هیچ محدودیتی برای زبان آموز ایجاد نمی‌کند و هم زمان با گوش دادن به آن‌ها می‌توان به کارهای روزانه مانند رانندگی‌کردن، انجام حرکات ورزشی، آشپزی، ظرف شستن و غیره پرداخت.

images_1659604164.jpg

معرفی چند روش مفید برای تقویت مهارت شنیداری

اگر قصد دارید مهارت‌های شنیداری خود را در زبان انگلیسی تقویت کنید، موارد زیر می‌تواند به شما کمک شایانی کند:

  • گوش دادن روزانه به پادکست‌های انگلیسی

یکی از سریع‌ترین روش‌های تقویت مهارت شنیداری زبان، دانلود و گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی موردعلاقه ‌است. حتما لازم نیست که کلمه به کلمه صحبت‌های داخل پادکست را بفهمید. با گوش دادن به پادکست بیشتر با آواها و لحن کلمات انگلیسی آشنا می‌شوید. گوش دادن به پادکست علاوه بر مهارت شنیداری مهارت گفتاری را هم تقویت می‌کند. پادکست‌های:

  1. IELTS Energy English
  2. British Council
  3. All Ears English
  4. Quick and dirty tips یا Grammar girl

به‌عنوان چهار پادکست کاربردی و مفید معرفی شده‌اند.

  • گوش دادن به موزیک‌های انگلیسی مورد علاقه

یکی دیگر از روش‌های مفید برای تقویت مهارت شنیداری این است که زبان آموز به موزیک‌های انگلیسی مورد علاقه خود چندین بار گوش دهد. بعد از این که به متن ترانه موزیک عادت کرد، آن را از گوگل جست‌وجو کند. همزمان با گوش دادن به نحوه نوشتار کلمات دقت کند تا به‌خوبی در حافظه‌اش ثبت گردد. با این تمرین همزمان مهارت شنیداری و نوشتاری تقویت خواهد شد.

  • گوش دادن به کتاب‌های صوتی

یکی از روش‌های راحت و کم‌هزینه برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی، گوش دادن به کتاب‌های صوتی در منزل است. کتاب صوتی که برای گوش‌دادن انتخاب می‌شود، حتما باید در سطح زبان فرد باشد. گوش دادن به کتاب صوتی تقریبا شبیه گوش دادن به پادکست است. برای دانلود کتاب صوتی می‌توانید به سایت‌هایی مانند Loyal books، Overdrive، Open Culture، Lit۲Go، Spotify، Scribl مراجعه کنید.

  • آشنایی با لهجه‌های مختلف انگلیسی با نگاه‌کردن به مستند

انگلیسی با لهجه‌های مختلفی صحبت می‌شود. زبان آموزان با نگاه‌کردن به فیلم‌های مستند می‌توانند به‌خوبی با لهجه‌های بریتانیایی، هندی، استرالیایی، آمریکایی و غیره آشنا شوند و مهارت شنیداری خود را تقویت‌کنند. مستند Cosmos: A Spacetime Odysse، مستند The Sounds of Aus و مستند Planet Earth به‌عنوان سه مستند تقویت‌کننده مهارت شنیداری طرفداران زیادی دارند.

  • پیداکردن یک شریک تمرینی

با پیداکردن یک شرکت تمرینی هم می‌توان مهارت شنیداری خود را در زبان انگلیسی تقویت کرد. با شنیدن صحبت‌های شریک تمرینی می‌توان آن‌ها را به‌خوبی شنید و سپس درک کرد و با درک صحبت‌های او پاسخ مناسبی داد. البته توجه داشته‌باشید که سطح زبان فردی که به‌عنوان شریک تمرینی انتخاب می‌کنید با سطح زبان شما نزدیک باشد. : درغیراین‌صورت یکی از طرفین احساس سرخوردگی خواهد کرد.

  • استفاده از مجموعه کتاب‌های Tactics For Listening

اگر بخواهیم از بین روش‌های تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی بهترین روش را معرفی کنیم، باید بگوییم که مطالعه مجموعه کتاب‌های Tactics For Listening موثرترین محسوب می‌شود. مجموعه این کتاب در سال‌های اخیر به‌عنوان یک کتاب درسی در آموزشگاه‌های زبان انگلیسی تدریس می‌شود. انتشار این کتاب بسیار مفید توسط انتشارات آکسفورد در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته انجام‌شده‌است و تالیف آن بر عهده جک سی ریچارد زبان‌شناس معروف بوده‌است. این مجموعه سه جلدی با لهجه آمریکایی انگلیسی است و جزء کتاب‌های خودخوان محسوب می‌شود. بعد از خواندن این کتاب به‌خوبی می‌توان تغییرات مهارت شنیداری و گفتاری را در نحوه مکالمه زبان آموز احساس کرد. در کنار کتاب یک ‌سی‌دی صوتی نیز ارائه می‌شود.

images_1659604137.jpg

خرید مجموعه کتابهای Tactics For Listening از سایت بوک بازی

برای خرید مجموعه کتاب‌های Tactics For Listening با هدف تقویت مهارت‌ شنیداری زبان انگلیسی می‌توانید به سایت بوک بازی مراجعه کنید. این سایت معتبر به مدت ده سال است که در زمینه ارائه کتاب‌های زبان انگلیسی فعالیت دارد. اصلی‌ترین هدف سایت بوک بازی این است که به زبان‌ آموزان کمک کند، مهارت‌های خود را تقویت‌کنند و با استفاده از کتاب‌های کمک اموزشی یادگیری برای آن‌ها آسان‌تر شود. قبل از خرید کتاب از وبسایت تخصصی bookbazi.ir می‌توانید با کارشناسان مشاوره داشته‌باشید. برقراری ارتباط با مشاوران سایت از طریق شماره تلفن‌های درج‌شده در سایت، واتساپ و ارسال ایمیل امکان‌پذیر است.

کد خبر: ۱۶۷٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha