۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
احتمال احیای برجام ۴۰ درصد؛ اروپا خواهان ورود فوری ایران به بازار انرژی است
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

احتمال احیای برجام ۴۰ درصد؛ اروپا خواهان ورود فوری ایران به بازار انرژی است

پروفسور «شیرین هانتر» با اشاره یه اینکه ۴۰ درصد احتمال احیای برجام است گفت: اروپا خواهان ورود فوری ایران به بازار انرژی است.

بازار؛ گروه بین الملل: هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم در وین پایتخت اتریش به سر می برد

گفتگوها میان نمایندگان ایران و دیگر طرف‌ها از امروز در فرمت‌های مختلف در حال پیگیری است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص این مذاکرات گفته بود: در این دور از گفت‌گوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

وی با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، تاکید کرد: طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد مؤثر گفتگوها فراهم کنند.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «شیرین هانتر» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

از جمله آثار دیگر وی می توان به کتابهای «خدا در کنار ماست: دین و امور بین الملل»، «سیاست خارجی ایران در دوران بعد از شوروی»، «ایران متفرق: ریشه های تاریخی مناظرات ایرانیان درباره هویت »، «فرهنگ و حکومت در قرن بیست و یکم»، «اسلام در روسیه؛ سیاست هویت و امنیت»، «آینده اسلام و غرب؛ برخورد تمدنها یا همزیستی مسالمت آمیز»، «صدای اسلام از جناح اصلاح طلب»، «اسلام و حقوق بشر»، «مدرنیزاسیون، دموکراسی و اسلام» و «اسلام: دین دوم اروپا» اشاره کرد.

*دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و طرف دیگر در وین آغاز شده است. ارزیابی شما از این دور از مذاکرات چیست؟

قضاوت دقیق در مورد مذاکرات کنونی دشوار است. احساس من این است که این آخرین تلاش برای حفظ توافق است. سوال این است که آیا هر دو طرف حاضر به مصالحه برای رسیدن به توافق هستند یا خیر.

*برخی استدلال می کنند که از سرگیری مذاکرات احیای برجام بعد از ۵ ماه وفقه می تواند نشان از این باشد که گفتگوهای غیرحضوری در طول این مدت فضایی برای پیشرفت باز کرده که همه مذاکره کنندگان حاضر به سفر به وین و تعامل حضوری شده اند. ارزیابی شما چیست؟

باز هم، قضاوت دقیق دشوار است. اظهارات مقامات آمریکایی و ایران نشان نمی دهد که در مذاکرات قبلی، مانند مذاکرات دوحه، چنین پیشرفتی حاصل شده است. به عنوان مثال، در حالی که برخی سایت‌های خبری آمریکایی گزارش داده‌اند که ایران از خواسته خود مبنی بر حذف سپاه از فهرست تروریستی منصرف شده است، رسانه‌های ایرانی به نقل از مقامات ایرانی خلاف این را می‌گویند. بنابراین، تا کنون همه اظهارات صرفاً حدس و گمان است.

*بر اساس برخی اخبار غیر رسمی تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا درباره پرداخت غرامت به ایران در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام پیشرفت قابل توجهی کرده اند. با توجه به اینکه یکی از مسائل مهم همین موضوع بوده است، پیشرفت در این زمینه را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به فضای سیاسی کنونی در ایالات متحده، برای من دشوار است که باور کنم واشنگتن چنین تعهدی را انجام دهد. علاوه بر این، اگر این خبر درست بود، هیچ تضمینی وجود ندارد که یک دولت جدید به آن احترام بگذارد. تنها راهی که ایران می‌تواند مطمئن شود که آمریکا دوباره از توافق خارج نخواهد شد و رژیم تحریم‌ها را حفظ نخواهد کرد، حل اختلافاتش با آمریکاست.

*پیش از شروع مذاکرات اروپا پیش نویسی را برای خروج از بن بست ارائه داده بود. آیا مبنای مذاکرات همین پیش نویس است؟

واضح است که اروپا نگران احیای برجام و ورود مجدد انرژی ایران به بازارهای جهانی است. تلاش های بورل را باید تا حد زیادی در این منظر دید. با این حال، در نهایت این ایران و آمریکا هستند که سرنوشت برجام را تعیین خواهند کرد.

*پیش بینی شما از آینده برجام چیست؟

من بر این باورم که صرف نظر از پیشرفت غیرمنتظره، تنها چهل درصد احتمال احیای برجام وجود دارد.

کد خبر: ۱۶۶٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha