۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
ارزش اقتصاد دنیا از ۱۰۰ هزار میلیارد دلار فراتر می رود
بازار گزارش می دهد؛

ارزش اقتصاد دنیا از ۱۰۰ هزار میلیارد دلار فراتر می رود

طبق گزارش صندوق بین المللی پول در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا به ۱۰۴ هزار میلیارد دلار می رود که نیمی از آن به امریکا و چین اختصاص خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: طبق گزارش اخیر صندوق بین المللی پول در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا به ۱۰۴ هزار میلیارد دلار می رسد که ۱۰ هزار میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت.

بر مبنای این گزارش با وجود اینکه ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا همچنان در حال افزایش است ولی روند بازسازی اقتصاد دنیا به کندی پیش می رود و دلیل این مساله هم بحران های اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین و در نهایت تنش های ایجاد شده در تایوان است.

در ابتدای سال جاری پیش بینی شده بود اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ با نرخ ۴.۴ درصد رشد کند ولی طبق پیش بینی های اخیر نرخ رشد اقتصادی دنیا در خوش بینانه ترین حالت به ۳.۶ درصد خواهد رسید.

نرخی که احتمال دارد تا انتهای سال به کمتر از ۳ درصد تنزل پیدا کند زیرا تنشهای ایجاد شده در آسیا در کنار رشد تورم در کشور چین باعث شده است تا اقتصاد این کشور هم توان رشد بالایی نداشته باشد.

سوال مهم این است که بزرگترین اقتصادهای دنیا کدامند و چه سهمی از اقتصاد ۱۰۰ هزار میلیارد دلاری جهان را به خود اختصاص داده اند. صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود نوشت: «امریکا همچنان بزرگترین اقتصاد دنیا است و ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۵.۳ هزار میلیارد دلار است. این کشور یک چهارم از کل اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است و در جهت گیری های اقتصادی دنیا جایگاه بسیار قدرتمندی دارد. در دومین جایگاه کشور چین قرار دارد که ارزش تولید ناخالص داخلی آن برابر با ۱۹.۹ هزار میلیارد دلار است و سازنده ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا در سال جاری است. چین سهم زیادی در تولید و صادرات در دنیا دارد و طی یک دهه اخیر همواره موتور رشد اقتصادی دنیا بوده است. جایگاهی که انتظار می رود در سال جاری از دست برود زیرا چین درگیر رکود در بخش ساختمان و تورم است. دو کشور امریکا و چین در مجموع نیمی از اقتصاد دنیا را تشکیل می دهند و در تجارت دنیا سهم قابل توجهی دارند.»

سومین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۲ کشور ژاپن است که ارزش تولید ناخالص داخلی آن برابر با ۴.۹ هزار میلیارد دلار است. این کشور با وجود قرار گرفتن در جایگاه سوم دنیا، ارزشی معادل یک پنجم تولید ناخالص داخلی امریکا دارد و بزرگی آن معادل یک چهارم بزرگی اقتصاد چین است. چهارمین اقتصاد دنیا در سال جاری کشور آلمان است و ارزش تولید ناخالص داخلی آن برابر با ۴.۳ هزار میلیارد دلار است.

در این رده بندی کشوربریتانیا جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است و ارزش تولید ناخالص داخلی آن برابر با ۳.۴ هزار میلیارد دلار است. کشورهای هند و فرانسه و کانادا در این رده بندی جایگاه ششم تا هشتم را به خود اختصاص داده اند و ایتالیا و برزیل به ترتیب جایگاه نهم و دهم را دارند.

صندوق بین المللی پول ارزش تولید ناخالص داخلی هند را در سال جاری برابر با ۳.۳ هزار میلیارد دلارو ارزش تولید ناخالص داخلی فرانسه را برابر با ۲.۹ هزار میلیارد دلار پیش بینی کرده است.

در این گزارش ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری برابر با ۱.۷ هزار میلیارد دلار پیش بینی شده است که در زمره بزرگترین اقتصادهای خاورمیانه خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۶٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      2 0
      با دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شده و رقم دقیق تولید ناخالص داخلی ایران با مساعی جناب روحانی طی هشت سال رشد منفی ۲۲۰میلیارد دلار هست و جایگاه خاصی در خاورمیانه نداریم