۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
چوب پلاست و کاربرد آن در صنعت ساختمان و ویلاسازی

چوب پلاست و کاربرد آن در صنعت ساختمان و ویلاسازی

این روزها در پی پیشرفت تکنولوژی و صنعت، شاهد تولید محصولاتی هستیم که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد، کاربرد بسیار بهینه‌ای در صنعت و زندگی روزمره ارائه می‌دهند.

به گزارش بازار، این روزها در پی پیشرفت تکنولوژی و صنعت، شاهد تولید محصولاتی هستیم که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد، کاربرد بسیار بهینه‌ای در صنعت و زندگی روزمره ارائه می‌دهند. نکته جذاب این محصولات آن است که اگر به فاکتورهای سازنده آن‌ها توجه کنید، به موادی می‌رسید که از نظر شما دورریختنی و غیر ‌قابل‌استفاده هستند و این نکته مثبت پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر است. چوب پلاست یا همان چوب پلاستیک دقیقا یکی از همین محصولات بسیار کاربردی است که از مواد بازیافتی تولیدشده و به‌صورت گسترده در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. محصولی این چنینی بیشتر از این که به خاطر جنبه‌های کاربردی آن ارزشمند باشد، به دلیل این که به حفظ اکوسیستم طبیعی جانداران کمک کرده و می‌توان در آن ذوق، زیبایی و جذابیت را به وضوح مشاهده کرد، ارزش می‌یابد. در ادامه به معرفی کامل‌تر چوب پلاست می‌پردازیم.

چوب پلاست چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است به تعریف دقیقی از این محصول برسیم. همان‌طور که از نام آن مشخص است چوب پلاستیک تلفیقی از چوب و پلاستیک ‌قابل‌بازیافت است و به‌عنوان محصولی سبز در راستای بهینه‌سازی منابع تولید می‌شود. این محصول در حقیقت از پودر چوب و پلیمرهای افزودنی تولید می‌شود و یک مزیت آن این است که هیچگونه ماده شیمیایی سمی در ترکیب آن وجود ندارد. این روزها با وجود کمبود منابع چوب طبیعی و قطع‌ بی‌رویه درختان، تولید محصولی که به حفظ این منابع زنده کمک کند، بسیار ارزشمند است. به این ترتیب اهمیت تولید چوب پلاستیک مشخص می‌شود. بیش از پنجاه درصد مواد تشکیل‌دهنده چوب پلاستیک از پسماندهای چوب در صنایع مختلف چوبی است که پس از فرآوری به شکل پودر درآمده و در ترکیب با پلیمرهای مختلف، محصولی کاربردی را بر جای گذاشته‌است. چوب پلاست یا پروفیل‌های چوب پلاستیک پس از مرحله میکس و تولید، وارد مرحله طراحی می‌شوند. ازاین‌رو دارای نقش‌های سطحی و طراحی‌های زیبایی هستند.

مزایای چوب پلاست

همان‌طور که گفتیم چوب پلاستیک از دو بخش چوبی و پلاستیکی تشکیل شده‌است. بخش پلاستیکی این پروفیل‌ها از پی وی سی، پلی پروپیلن و پلیمر تشکیل شده که استحکام بسیار بالایی دارند و قوام ‌قابل‌توجهی به چوب پلاستیک می‌بخشند. علاوه بر آن، وجود پلیمرهای افزودنی با ویژگی‌های مختلف این محصول را نسبت به نفوذ آب، نفوذ حشرات موذی، رشد قارچ‌های مضر و سایر عوامل مخرب مقاوم ساخته‌است. چوب پلاست ‌قابل‌شست و شو است و به‌راحتی نصب می‌شود. از آنجا که در ترکیب این محصول هیچ ماده سمی به‌کارنرفته، می‌توان آن را دوست‌دار محیط زیست و سازگار با آن دانست. جالب اینجا است با وجود این که چوب پلاستیک از مواد بازیافتی تشکیل شده، خود نیز ‌قابل‌بازیافت است. پروفیل‌های چوب پلاستیک به‌عنوان عایق صوت و حرارت عمل کرده و در برابر آتش نیز مقاومت بالایی دارند. با وجود تمام این مزایا و مقاومت بالای چوب پلاستیک، می‌توان بدون هیچ محدودیتی آن را در شرایط اقلیمی مختلف به کار گرفت.

گذشته از ویژگی‌های ساختاری چوب پلاست این محصول از جلوه بصری بسیار زیبایی برخوردار است؛ به همین‌خاطر در صنعت دکورسازی و طراحی دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروفیل‌های چوب پلاست در ظاهر کاملا شبیه به چوب هستند. از آنجا که چوب به‌عنوان یک متریال طبیعی سرشار از انرژی مثبت شناخته می‌شود، چوب پلاستیک نیز محبوبیت بسیاری یافته‌است. به علاوه این که شما می‌توانید کامپوزیت‌های چوب پلاستیک را با قیمتی بسیار ارزان‌تر از یک متریال طبیعی تهیه کنید. یکی دیگر از مزایای پلاست وود طرح‌های مختلف آن است. از طرح‌های مختلف این محصول می‌توان به کامپوزیت‌های برس خورده، سمباده زده‌شده، طرح چوب و پلاست وود صیقلی اشاره کرد که علاوه بر امکان استفاده در موقعیت‌های مختلف در دکوراسیون داخلی، این امکان را برای کاربران فراهم ساخته که بر حسب سلیقه خود به انتخاب این کامپوزیت‌ها بپردازند. پلاست وود بسیار سبک بوده و بار مرده ساختمان را کاهش می‌دهد.

images_1659600646.jpg

کاربرد چوب پلاست

این محصول به طور معمول در ساخت کفپوش محیط داخلی ساختمان و محوطه ساختمان‌های مسکونی و غیره به کار گرفته می‌شود. از کاربردهای دیگر آن نیز می‌توان به ساخت پارتیشن‌های جداکننده، ساخت سقف کاذب، دیوار پوش، نما و طراحی دکوراسیون داخلی، چهارچوب درب و پنجره، ساخت آلاچیق، حصارسازی، اسکله‌سازی، مبلمان شهری، محوطه‌سازی استخر، قرنیز، نرده، روکش خارجی عمودی و افقی، قفسه‌بندی، کابینت آشپزخانه، مبلمان اداری و موارد بسیار دیگر اشاره کرد. ویژگی‌های فوق العاده‌ای که در چوب پلاستیک وجود دارد، کاربردهایی بسیار فراتر از موارد ذکرشده به آن بخشیده‌است. این محصول ‌قابل‌فرم دهی است و تولید محصولات مختلف با این متریال با کمترین ضایعات انجام می‌شود. بنابراین طبیعی است که پلاست وود از محبوبیت بسیاری در صنایع مختلف برخوردار شود.

قیمت چوب پلاست

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در استفاده گسترده از پلاست وود، قیمت مناسب آن است. اگر در حوزه ساختمان‌سازی و یا دکورسازی دستی داشته‌باشید، حتما از قیمت متریال‌های مختلف با کاربرد مشابه پلاست وود اطلاع دارید؛ بنابراین به‌خوبی تفاوت قیمت‌ها را احساس می‌کنید. ممکن است شما نسبت به یک ترکیب میکس‌شده پودر چوب و پلاست بازیافتی دید خوشایندی نداشته‌باشید، در حقیقت ممکن است از این محصول مقاومت یا طول عمر زیادی انتظار نداشته‌باشید. اگر چنین تصوری دارید، در اشتباه هستید؛ چون چوب پلاستیک بر اساس استانداردهای جهانی تولید و عرضه می‌شود و با اطمینان می‌توان گفت که مقاومت آن مثال‌زدنی است. پلاست وود مخصوص فضای باز است، در نتیجه هیچ یک از عوامل طبیعی نمی‌توانند تأثیر مخربی روی آن بگذارند. بنابراین هر محصول ارزانی صرفا بی‌کیفیت نیست.

images_1659600531.jpg

از آنجا که تکنولوژی در راستای رفع نیازهای بشر در حرکت است، می‌توان هدف از تولید چوب پلاست را به‌عنوان یک متریال ساختمانی مقرون‌به‌صرفه درک کرد. قیمت این محصول با توجه به فاکتورهای متعددی از جمله: مورد مصرف، نوع طرح سازه، کیفیت، متراژ، برند تولیدکننده، شکل عرضه و فاکتورهای دیگر مشخص می‌شود. استفاده از این محصول در دراز مدت صرفه اقتصادی دارد. تنها نکته ای که لازم است حین خرید چوب پلاستیک توجه کنید، خرید از یک فروشگاه معتبر است. در این صورت از کیفیت و قیمت مناسب آن اطمینان خواهید داشت.

کد خبر: ۱۶۶٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha