۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
اما و اگرهای تنش های اخیر در بازار آلومینیوم
بازار گزارش می دهد؛

اما و اگرهای تنش های اخیر در بازار آلومینیوم

بازار آلومینیوم هم مانند بازارهای فلزی دیگر با چالشهای زیادی همراه است. بانک جهانی در گزارش اخیر خود خبر از تحولات قیمتی در این بازار دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: طبق آخرین گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی در ماه جولای سال ۲۰۲۲ متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در بازار به مرز ۲۴۰۸ دلار رسیده است که بالغ بر ۱۵۰ دلار نسبت به ماه قبل کمتر بود. بر مبنای این گزارش در ششمین ماه امسال هر تن آلومینیوم با قیمت ۲۵۶۳ دلار فروخته شده است و در ماه می هر تن از این فلز پر مصرف ارزشی بالع بر ۲۸۳۰ دلار داشت.

بانک جهانی در این گزارش با اشاره به تحولات اقتصادی دنیا و بحران های ناشی از تنشهای روسیه و اوکراین نوشت: «در سال ۲۰۱۹ متوسط قیمت هر تن آلومینوم در بازار جهانی برابر با ۱۷۹۴ دلار بود و در سال ۲۰۲۰ و در اوج همه گیری کرونا با تجربه کاهش بالغ بر ۹۰ دلاری ، هر تن آلومینیوم به قیمت ۱۷۰۴ دلار مبادله شد. در سال ۲۰۲۱ هر تن از این فلز پر مصرف و ارزشمند با قیمت ۲۴۷۳ دلار مبادله شد. با شروع درگیری های روسیه و اوکراین روند افزایش قیمت الومینیوم در دنیا شروع شد زیرا روسیه یکی از بزرگترین معادن الومینیوم در دنیا را دارد و در صادرات این فلز نقش مهمی ایفا می کند.»

در گزارش بانک جهانی به اوج قیمت این فلز در سالهای اخیر نیز اشاره شده است. آمارها نشان می دهد در فصل اول سال جاری متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی به اوج خود رسید و در سطح ۳۲۵۰ دلار قرار گرفت.

در فصل دوم قیمت هر تن از این فلز۲۸۷۹ دلار بود. و از آن پس افت قیمت در بازار الومینیوم شروع شد. در گزارش بانک جهانی متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در فصل دوم سال ۲۰۲۱ برابر با ۲۴۰۰ دلار اعلام شد که در فصل سوم همین سال به ۲۶۴۵ دلار رسید و در فصل آخر سال قبل در سطح ۲۷۵۵ دلار قرار گرفت.

با شروع جنگ اوکراین قیمت در این بازار به اوج خود رسید و در سطح ۳۲۵۰ دلار قرار گرفت و در فصل دوم ما شاهد کاهش حدود ۴۰۰ دلاری در قیمت این فلز پر مصرف بودیم. این روند تغییر در بازار ریشه در تحولات اقتصادی و سیاسی در دنیا و پیش بینی وضعیت اقتصاد دنیا دارد. افزایش مداوم نرخ بهره بانکی، پیش بینی رسیدن تورم به بالاترین سطح طی ۴۰ سال اخیر در دنیا و تداوم درگیری های روسیه و اوکراین باعث شد تا بازار با تنشهای مداومی روبرو شود و معضلات تازه اقتصادی مانع از اصلاح شرایط اقتصادی در بازار شود.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود نوشت: «به نظر می رسد دلیل کاهش قیمت در بازار آلومینیوم بحران های ایجاد شده در اقتصاد دنیا و احتمال رکود اقتصادی باشد. رکودی که اخیرا در امریکا و چین مشاهده شده است. انتظار می رود اقتصاد دنیا در ماه های آتی رسما وارد رکود شود، نرخ تورم افزایش یابد، رکود در بازار مسکن باعث کاهش ارزش دارایی ها شود و در نهایت بیکاری باعث کاهش قدرت خرید مردم شود. این مشکلات می تواند آینده اقتصاد دنیا را با بحران های بزرگتری روبرو کند. بحران هایی که ریشه در نابسامانی های اقتصادی این روزهای دنیا دارد.»

کد خبر: ۱۶۶٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha