۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
عرضه سهام در صندوق‌های مبادله ای/ صندوق‌های ETF چیست و برای چه افرادی مفید است؟

عرضه سهام در صندوق‌های مبادله ای/ صندوق‌های ETF چیست و برای چه افرادی مفید است؟

طبق برآوردها بسیاری از تازه واردان بورسی علم معاملات را نداشته و حضور در این صندوق ها می تواند راهکاری بسیاری مناسب برای افراد تازه وارد بورس برای سودآوری و کم کردن ریسک معاملاتی باشد.

وحید بلالی؛ خبرگزاری بازار_ قرار است در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه مبلغ ۲ میلیون تومان سهام با تخفیف ۲۰ درصدی در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF  برای هر کد ملی واگذار شود، این واگذاری به اندازه ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده و سهام دولت در بانک های صادرات، ملت، تجارت و شرکت های بیمه ای البرز و اتکایی امین را شامل می شود.

پذیره ‏نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری ‌های بورس و سامانه‏‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‏‌های غیرحضوری و حضوری بانک‏‌های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌‏های منتخب صورت می‌‏پذیرد.

وزارت اقتصاد این کار را برای رونق گرفتن این صندوق ها و ترغیب مردم به حضور در این صندوق ها انجام می دهد، طبق برآوردها بسیاری از تازه واردان بورسی علم معاملات را نداشته و حضور در این صندوق ها می تواند راهکاری بسیاری مناسب برای افراد تازه وارد بورس برای سودآوری و کم کردن ریسک معاملاتی باشد.

صندوق های ETF چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری ETF مخفف جمله Exchange-traded fund به معنای صندوق مبادله ای است، این صندوق ها به سرمایه گذار این امکان را می دهد که از دارایی های متنوع بهره ببرد، سرمایهگذاران می توانند در طول ساعت معاملات از ساعت ۸و نیم تا ساعت ۱۲ و نیم می تواند واحدهایی از این صندوق را بخرد، این صندوق ها از سبد سهام توسط افراد حرفه ای مدیریت شده و سعی دارد بیشترین سود را عاید سرمایه گذاران کند بخشی از پرتفوی این صندوق ها به انواع اوراق بهادار اختصاص دارد.

NAV این صندوق‌ها هر ۲ دقیقه یکبار بروزرسانی می‌شود، بنابراین لازم نیست برای خرید و فروش واحدهای خود مانند صندوق‌های غیرقابل معامله منتظر کشف قیمت تا روز بعد بمانید.

صندوق های سرمایه گذاری ETF بسیار شبیه به صندوق های سرمایه گذاری مشترک هستند، در صندوق سرمایه گذاری مشترک در پایان معاملات بر اساس NAV که معیاری برای ارزش ذاتی صندوق بوده  خرید و فروش می شوند در صورتی که در صندوق سرمایه گذاری ETF  می توان در طول روز سهام را خرید و فروش کرد و این صندوق ها نقدشوندگی بسیار بهتری نسبت به صندوق های سرمایه گذاری مشترک دارند، صندوق قابل معامله یا ETF به سه دسته سرمایه گذاری در سهام، سرمایه گذاری مختلط و سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثبات تقسیم بندی شده و کارمزد این صندوق ها نیز متفاوت است.

برای بهره وری بیشتر از این صندوق ها باید حداقل شش ماه صبر کرد تا بازدهی خوبی را عاید سرمایه گذاران کند، معافیت مالیاتی از دیگر جذابیت های این صندوق است، جذابیت دیگر این صندوق نداشتن صف خرید و صف فروش بوده که این دو واقعیت فعالان بورسی را بسیار اذیت کرده است، توجه داشتن به NAV یکی دیگر از محاسن این صندوق هاست، متاسفانه عده ای از تازه واردان بورسی بی توجه به این شاخص در حال خرید این صندوق ها هستند، در روزهای گذشته صندوق های بسیاری بالاتر از ارزش ذاتی خود به فروش رفتند.

کد خبر: ۱۶٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha