۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کارگران ساختمانی متولی ندارند|  ۲۳هزار نفر در نوبت سهمیه بیمه
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

کارگران ساختمانی متولی ندارند| ۲۳هزار نفر در نوبت سهمیه بیمه

مشهد- سال‌هاست که دولت تصمیم دارد تا کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه قرار دهد و یا به آن‌ها مهارت بیاموزد اما ظاهر امر نشان می‌دهد که هنوز در نخستین گام‌ها لنگ می‌زند!

بازار؛ گروه استان‌ها: متأسفانه بیش‌تر حوادث کشور در بخش‌های ساختمانی و پروژه‌های عمرانی رخ می‌دهد به دلیل این‌که در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی معمولاً از کارگرهایی استفاده می‌شود که به‌صورت مقطعی در آن کار استقرار دارند یعنی مثل کارگر کارخانه‌ها نیستند که حداقل یک سال و چند سال یا حتی تا زمان بازنشستگی در یک مکان و کار حضورداشته باشند.

در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی کارها مقطعی است و مرتب کارگران تغییر می‌کنند یعنی هر دو سه ماه یک‌بار نیروهای جدیدی جایگزین قبلی‌ها می‌شوند لذا این موضوع باعث می‌شود که در بسیاری از موارد کارفرما به الزامات قانون کار و دستورالعمل‌های شورای حفاظت فنی توجه چندانی نداشته باشد و اموری مانند خرید کفش ،کلاه و لباس کار برای حفظ ایمنی کارگران انجام ندهد چون کارفرما با خود می‌گوید این‌همه هزینه کردن برای کارگر مقطعی فایده ندارد.

متأسفانه کارگرانی که بیمه هستند هم نمی‌توانند از همه تسهیلات بیمه همچون بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. یک کارگر ساختمانی به‌طور میانگین ۱۵ روز از هرماه را مشغول کار است و در هر شرایطی باید حق بیمه سهم خود را پرداخت کند. در ایام شیوع کرونا و با تعطیلی بیشتر کسب‌وکارها بسیاری از کارگران ساختمانی هم بیکار شدند اما هیچ حمایتی از کارگران ساختمانی در این مدت صورت نگرفت.

به منظور واکاوی مشکلات کارگران ساختمانی و سرانجتم طرح های حمایتی مانند آموزش های فنی و حرفه ای و چتر حمایتی بیمه با محمدرضا داوری رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم.

* طرح ساماندهی کارگران مانند آموزش‌های فنی حرفه‌ای به کجا رسید؟

این طرح دو سال پیش از طرف شورای شهر تائید و به تصویب رسید و در شهرداری زیرمجموعه سازمان میدان‌ها مشاغل شهری اجرایی شد حدود ۱۲ ارگان دولتی تفاهم‌نامه همکاری را با اجرایی شدن این طرح امضا کردند که در این حوزه با توجه به وظایف خودشان در حمایت از این طرح کمک کنند.

کارگران ساختمانی متولی ندارند|  ۲۳هزار نفر در نوبت سهمیه بیمه

در این راستا طرح ایست کارها راه‌اندازی شد و قرار بر این شد که نماینده فنی حرفه‌ای در ایست کارها حاضر شده و نسبت به صدور کارت مهارت و آموزش فنی و حرفه‌ای در هر شغلی که کارگر مایل باشد آموزش دهند و درنهایت کارت مهارت صادر شود.

یکی از ارگان‌هایی که قرار شد در این طرح با ما همراهی کند تأمین اجتماعی بود که مکلف شد کسانی را که در این کارها هستند و کارت مهارت دارند را بدون وقفه و بازرسی بیمه کند تا بتوانند از مزایای بیمه کارگران ساختمانی بهره‌مند شوند.

نیروی انتظامی نیز برحسب وظیفه خود در حفظ امنیت همکاری خوبی دارد و نظام‌مهندسی در حوزه آموزش باید همکاری کند که تاکنون ورود نکرده است و همچنین سازمان مسکن و شهرسازی اداره کار در حوزه حمایت‌های قانون کاری ورود کرده و حمایت می‌کند منتهی متأسفانه کسانی که در خراسان در نوبت هستند ۲۳ هزار نفر در نوبت اختصاص سهمیه هستند ولی متأسفانه دو سه سالی است که اعتبار سهمیه‌ای به استان تعلق نگرفته است.

* این کارگران ساختمانی دوره آموزشی هم دیدند؟

آمار بالا است چون در سال ۹۱ که ما ورود کردیم خیلی افراد مهندس و دکتر و وکیل در تمام مشاغل کارت مهارت گرفته بودند چون ۷ درصد از طرف افراد و ۲۰ درصد از طریق پروانه شهرداری عوارض دریافت می‌شد آن‌ها هم بیمه‌هایشان مختومه شد والان با این شرایط در خراسان بالای ۲۰۰ هزار کارت مهارت صادرشده است.

* چند کارگر در خراسان رضوی یا مشهد داریم و چه تعداد از این افراد بیمه هستند؟

در خراسان رضوی حدود ۱۵۰ هزار نفر کارگر ساختمانی داریم از این تعداد حدود ۷۵ هزار نفر در این مدت ۱۰-۱۱سال بیمه شدند.

از تعداد ۶۲ هزار نفر کارگر در مشهد حدود ۳۷ هزار نفر بیمه شدند که از این تعداد ۱۲ هزار نفر نمی‌توانند ۷درصد بیمه خود را پرداخت کنند لذا به خاطر کم‌کار و یا بیکار بودن و بیمه‌هایشان مختومه شده و دوباره باید در انتظار سهمیه بمانند

* از این تعداد کارگر چند نفر در مشهد فعالیت می کنند؟

در مشهد ۶۲هزار کارگر ساختمانی داریم و از این تعداد حدود ۳ هزار نفر کارگران میدان‌ها و گذرها هستند.

* چه تعداد از این کارگرها بیمه شدند؟

از ۶۲تعداد هزار نفر کارگر در مشهد حدود ۳۷ هزار نفر بیمه شدند که از این تعداد ۱۲ هزار نفر نمی‌توانند ۷درصد بیمه خود را پرداخت کنند لذا به خاطر کم‌کار و یا بیکار بودن و بیمه‌هایشان مختومه شده و دوباره باید در انتظار سهمیه بمانند.

کارگران ساختمانی متولی ندارند|  ۲۳هزار نفر در نوبت سهمیه بیمه

امیدواریم هرچه زودتر تکلیف پوشش کامل بیمه کارگران ساختمانی مشخص شود چراکه هرروزی که کارگر بیمه نشده‌ای دچار حادثه ناشی از کار شود، نمی‌تواند از هیچ حمایتی برخوردار باشد وزندگی خود و خانواده‌اش نابود خواهد شد. ارتباط مستقیمی با افراد و خانواده‌هایی که دچار آسیب ناشی از کارشده‌اند داریم و می‌دانیم این گروه از شهروندان در این اوضاع و شرایط اقتصادی کشور که هرروز شاهد گرانی و افزایش قیمت محصولات هستیم با چه مشقتی روزگار می‌گذرانند.

* چرا هیچ استانداردی برای این کارگران وجود ندارد و هر شخصی که سر چهارراه بایستد کارگر ساختمانی محسوب می‌شود؟

این افرادی که شما به آن اشاره می کنید در اصل کارگر نما هستند و گرنه یکی از کارکردهای ایست کارها تعیین همین استاندارد بوده است.کارگر واقعی در حال حاضر در ایست کارها مستقر و از آن طریق مشغول به کار هستند.

* در طول سال چند نفر از این کارگران ساختمانی دچار سانحه می‌شوند و در خصوص ایمنی کارگاه‌ها چقدر قانون رعایت می شود؟

در حوزه حوادث ناشی از کار بالاترین حوادث در حوزه ساختمانی است کسانی که بیمه باشند تأمین اجتماعی پاسخگوی آن‌ها است و افرادی که بیمه نیستند ماده ۶۶ تأمین اجتماعی قصور کارفرما و کارگر مشخص می‌شود و دستگاه قضایی تصمیم می‌گیرد اگر کارفرما مقصر باشد برای خانواده متوفی یا سانحه دیده مستمری دائم داده می‌شود و هزینه‌های ۱۰ سال از کارفرما گرفته می‌شود.

* آیا چون شغل کارگران ساختمانی موقت نیست هیچ قانونی و راهکاری برای اینکه از آن‌ها حمایت کنیم وجود ندارد؟

نه متأسفانه هیچ حمایت تمام و کمال از این کارگران نمی‌شود.در حوزه غرامت دستمزد اگر کارگر بیمه باشد یا کارت مهارت داشته باشد اگر حادثه در محل اتفاق بیفتد از مزایای تأمین اجتماعی برخوردار می‌شود در غیر این صورت غرامت دستمزد ندارد و این تبعیضی است که برای کارگر خیلی گران تمام می‌شود چون این کارگر هم باید بتواند از غرامت زمان حادثه برخوردار باشد.

کد خبر: ۱۶۶٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha