۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱
آبخیزداری عامل کنترل ۵.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب و رسوب در کشور

آبخیزداری عامل کنترل ۵.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب و رسوب در کشور

۵.۵ میلیارد متر مکعب سیل و رسوب توسط عرصه‌هایی که عملیات آبخیزداری در آن اجرا شده است در سیلاب‌های اخیر کنترل شد.

به گزارش بازار، عباسعلی نوبخت، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سیلاب اخیر در ۲۲ استان، ۱۱۵ شهرستان و ۲۱۹ زیر حوضه و در سطح حدود ۶ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور به وقوع پیوسته و این سازمان با اجرای پروژه‌های بیولوژیک، بیومکانیک، سازه‌ای و مدیریتی در کاهش خسارات سیل و رسوب نقش بسزایی داشته است.

نوبخت اظهار داشت: حوزه‌های آبخیز شهری به مساحت حدود ۴۰ میلیون هکتار که ۱۲۵۳ شهر کشور را شامل می‌شود با هدف کاهش خسارات سیل و در دشت‌های ممنوعه با هدف تغذیه سفره‌های زیرزمینی در اولویت کاری و فعالیت‌های آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار دارند.

وی درباره برنامه آبخیزداری در سال جاری گفت: امسال در سطح ۱.۵ میلیون هکتار اجرای عملیات آبخیزداری پیش‌بینی شده که تاکنون حدود ۵۰۰ هزار هکتار آن اجرا شده و بقیه در حال انجام است.

نوبخت ادامه داد: این سازمان در حال حاضر با توجه به وضعیت نیروی انسانی، امکانات و تامین اعتبارات تملک دارایی‌ها و هزینه‌ای در سال توان اجرای حدود ۵ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری را دارد.

وی در همین حال اذعان داشت: حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه‌های آبخیزداری مطالعه شده آماده اجرا در کشور وجود دارد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اذعان داشت: با توجه به سیاست وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اجرای سالانه ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری، در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی به این هدف هستیم و در این راستا از ظرفیت جوامع محلی، خیرین آبخیزداری و مشارکت مردمی استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به این که در قانون پیش‌بینی شده در سطح ملی شورای عالی آبخیزداری به ریاست رییس جمهوری یا معاون اول و در سطح استان‌ها، شورای هماهنگی مدیریت جامع حوزه آبخیز به ریاست استانداران تشکیل شود و این اقدام موجب سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی بهتر و بیشتر خواهد شد از این رو امیدواریم منابع اعتباری نیز تقویت و از طریق تعاملات بین دستگاهی اثربخشی فعالیت‌ها و هزینه‌کرد اعتبارات بیشتر شود.

نوبخت درباره علت کندی اجرای عملیات آبخیزداری با توجه به مزیت‌های آن گفت: علت کندی فعالیت‌های آبخیزداری در سطح کشور به رغم مزیت‌هایی که این پروژه‌ها دارند و همچنین بروز چالش‌هایی مانند خسارات ناشی از سیل، خشکسالی و فرونشست زمین و افت سفره‌های زیرزمینی، کمبود منابع اعتباری و بازنشسته شدن نیروهای باتجربه و کمبود نیروی انسانی است.

وی در مورد تحقق اهداف آبخیزداری در برنامه ششم توسعه نیز تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه به استناد بند (خ) ماده ۳۸ پیش‌بینی شده که در سطح ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری، حفاظت خاک و آبخوانداری اجرا شود که تاکنون به دلیل محدودیت منابع اعتباری نزدیک به ۵۳ درصد آن اجرایی و تحقق یافته است.

کد خبر: ۱۶۶٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha