۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
ظرفیت تبدیل ایران به مقصد گردشگری منطقه تا سال ۱۴۰۴| بخش خصوصی محرک توسعه گردشگری سلامت
دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی مطرح کرد

ظرفیت تبدیل ایران به مقصد گردشگری منطقه تا سال ۱۴۰۴| بخش خصوصی محرک توسعه گردشگری سلامت

زنگوئی، دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی گفت: با همین ظرفیت های موجود در صنعت پزشکی و همت بخش خصوصی تا سال ۱۴۰۴ به عنوان یکی از مقاصد گردشگری سلامت منطقه معرفی خواهیم شد.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت گردشگری به عنوان دومین صنعت پول ساز دنیا معرفی می شود و نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی، درآمد زایی ارزی و اشتغال آفرینی دارد. البته گردشگری فقط به ورود توریست هایی که به دنبال مناظر طبیعی و بکر یا حتی تاریخی هستند محدود نمی شود و این روزها کشورها بیشترین تمرکز شان را بر روی جذب گردشگران حوزه سلامت می گذارند، بخشی از صنعت که به اعتقاد کارشناسان، ایران از ظرفیت های بالایی برای توسعه این حوزه برخوردار است؛ چرا که اگر گردشگر ساده برای کشور یک هزار دلار ارز آوری داشته باشد این رقم با ورود گردشگران حوزه سلامت به ۳ هزار دلار تا ۵ هزار دلار افزایش می یابد.

در این راستا مجید زنگوئی، دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و رئیس انجمن گردشگری سلامت تهران در گفت و گو با بازار درباره آینده این صنعت در کشور و برنامه ریزی هایی که برای توسعه آن انجام می شود توضیح می دهد.

* به عنوان دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی بفرمایید چه اقداماتی برای جذب بهتر گردشگر حوزه درمانی در کشور شده و چقدر مجموعه های خصوصی می توانند در این حوزه موثر عمل کنند؟

برای پیش برد این هدف قصد داریم مجموعه ای به نام فدراسیون بیمارستان ها و مراکز درمانی در کشور ایجاد کنیم؛ چرا که بر اساس تجربه به دست آمده در حوزه سلامت و خدمات درمانی، یک سری اقداماتی که باید به صورت هماهنگ در حوزه بیمارستان ها و مراکز درمانی در کشور صورت بگیرد انجام نمی شود و همین موضوع باعث ایجاد یک سری از مشکلات در حوزه خدمات درمانی شده است.

همچنین این عدم هماهنگی منجر به این شده که از تجارت بین المللی و غیره دور شویم. از این رو امیدواریم بتوانیم با ایجاد یک تشکل با حضور مدیران بخش خصوصی نظم بهتری به این حوزه بدهیم. در حال حاضر مرکز توسعه سلامت کشورهای اسلامی شبکه بین المللی بزرگی را در اقصی نقاط دنیا دارد و سرویس هایی را به آن ها ارائه می دهد. بنابراین علاقه مند هستیم که اولین قدم برای ارائه خدمت به هموطنان خودمان در ایران باشد.

اکنون برای افزایش سطح توانمندی بیمارستان ها و مراکز درمانی جلساتی با یکی از بانک های عامل برگزار کرده ایم و آن ها هم اعلام آمادگی کرده اند تا از این فدراسیون حمایت مالی کنند. همچنین موافقت هایی را از اتاق بازرگانی کسب کرده ایم تا در زمینه برند سازی بیمارستان ها و مراکز درمانی در سطح بین المللی گام های موثری را بر داریم و ظرفیت های ایران را بیش از پیش معرفی کنیم.

البته فعالیت ها به همین جا محدود نشده و مذاکراتی را هم با فدراسیون بین المللی بیمارستان ها IHF در ژنو داشته ایم تا با ایجاد یک سری ارتباطات نزدیک تر با این فدراسیون، بیمارستان ها بتوانند به صورت یکپارچه از خدمات آن ها استفاده کنند.

در صورتی که با همین ترکیب زیرساخت فقط یک هم افزایی بین بازیگران عرصه سلامت از جمله بیمارستان ها، شرکت های گردشگری سلامت، شرکت های هواپیمایی و غیره صورت بگیرد می توان طی مدت سه سال ایران را به یک بازیگر بین المللی در حوزه گردشگری سلامت تبدیل کرد

* با این تفاسیر به نظرتان چشم انداز صنعت گردشگری سلامت کشور چیست؟ و فکر می کنید چه زیرساخت هایی برای رسیدن به جایگاه امروز برخی از کشورهای همسایه همچون ترکیه نیاز است؟

در صورتی که با همین ترکیب زیرساخت فقط یک هم افزایی بین بازیگران این عرصه از جمله بیمارستان ها، شرکت های گردشگری سلامت، شرکت های هواپیمایی و غیره صورت بگیرد می توان طی مدت سه سال ایران را به یک بازیگر بین المللی در این عرصه تبدیل کرد. وقوع این اتفاق هم مستلزم این است که یاد بگیریم پیش از اینکه دولت بخواهد برای ما کاری انجام دهد خودمان در مسیر آن گام برداریم.

بنابراین در صورتی که مجموعه های خصوصی و بازیگران این حوزه در کنار هم قرار بگیرند می توانند اتفاقات بزرگی را در دنیا رقم بزنند. هر کسی که می گوید وقوع چنین اتفاقی امکان ندارد باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد که همین جوانان در ایران توانسته اند کارهایی که امکان پذیر نبوده را طی سال های گذشته انجام دهند.

همچنین باید به این خودباوری برسیم که در هر حوزه ای ظرفیت های کافی برای موفقیت را داریم، به شرط اینکه این هم افزایی توسط بخش های خصوصی و مجموعه های مرتبط فارغ از کارکرد های دولت صورت بگیرد. البته انتظار از دولت وجود دارد اما باید برای موفقیت بهتر، خودمان دست به کار شویم.

* در صورتی که هم افزایی لازم تا سال ۱۴۰۴ بین بازیگران بخش خصوصی ایجاد شود چقدر ظرفیت ارز آوری از این حوزه وجود دارد؟

ورود گردشگران درمانی به کشورهای مختلف تابع شرایط مختلف است اما نشان دادن قدرت یک کشور در این زمینه و در عرصه های بین المللی نکته مهمی است و باید به دنیا نشان دهیم که ایران توان فوق العاده ای در این زمینه دارد. اگر خارجی ها با ظرفیت های ایران به واسطه هم افزایی های درونی که به آن اشاره کردم آشنا شوند می توانیم شاهد حضور قابل توجه آن ها به کشور باشیم.

البته همین حالا هم ایران به عنوان یکی از بازیگران این عرصه معرفی می شود اما می توان گردشگران بیشتری را به این حوزه جذب کرد.

در زمینه گردشگری درمانی بیشترین ظرفیت از سمت کشورهای همسایه است، چون مدت زمان سفر برای یک بیمار خیلی مهم است

* تمرکز اصلی برای جذب گردشگر حوزه سلامت بیشتر از چه کشورهایی است؟

در زمینه گردشگری درمانی بیشترین ظرفیت از سمت کشورهای همسایه است، چون مدت زمان سفر برای یک بیمار خیلی مهم است اما موارد دیگری هم هست که این موضوع را تعیین می کند؛ مثل اعتماد و حس خوب هم موثر است. یعنی اگر بتوانیم این مولفه ها را تقویت کنیم به طور حتم تعداد بیمارانی که در ایران حضور می یابند افزایش پیدا می کند.

معتقد هستم که از همه جای دنیا می توان بیمار جذب کرد اما شدت و ضعف آن بسته به نزدیکی و قرابت آن ها با فرهنگ ایران دارد اما فرهنگ و مهمان نوازی ایرانی این ظرفیت را دارد که در کنار تخصصی که در حوزه خدمات درمان داریم شاهد حضور و جذب تعداد زیادی از مریض های بین المللی باشیم.

کد خبر: ۱۶۶٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 0
      حرف مفت که کنتور نمی‌اندازه فقط چرت و پرتی با این رفتار کدوم آدم عاقلی میاد ایران برای چی باید بیاد اصلا
    • رجب صفروف IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 0
      حرف بینود نزنید شما عرصه رو بر خانمهای ایرانی تنگ کرده اید ومثل طالبان رفتار میکنیدبعد حرف از گردشگری میزنید گردشگر آزادی پوشش و حرکت میخواد شما که فوری بازداشتشون میکنید به اتهام جاسوسی.اول تکلیف خودتون رو مشخص کنید با افراد خودسر بعد ادعا کنید
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 0
      خواب دیدی ؟ خیره انشالله
    • محسن IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 0
      این آقایان مجری طرح های زمان شاه هستند این فکر تازه و نو نیست ،،،چهل سال ایده و طرح دزدی
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      2 0
      شما مردم کشور خودت رو توی ایران نگه دار، نمی خواد مردم کشورهای دیگه رو بیاری
    • انسانم آرزوست IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 0
      گردشگری در ایران ثابت کرده فقط باعث فساد بوده چه مشهد چه شمال ، خواهشاً بی‌خیال شید
    • احمد مسعود IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 0
      مگردیگه جایی مونده که گردشگر بتونه بیاد ببینه
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 0
      متأسفانه برخورد مدیریت درمان با عراقی ها بسیاراهانت امیزاست وازآنها نرخهای نجومی برای درمان می طلبند.واین مسئله باعث می شود به کشورهای دیگربروند.
    • سراج IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 0
      ِسلام. مراقب بخش خصوصی باشید با گردشگری کشور را به ابتذال نکشاند. این یک سوت خطر است. گفته باشیم.