۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
آنسوی واردات برنج| کشاورز نالان و دلال خندان
بازار گزارش می‌دهد؛

آنسوی واردات برنج| کشاورز نالان و دلال خندان

ساری- ممنوعیت فصلی واردات برنج در حالی از سوی دولت وتو شد که قیمت برنج در بازار همچنان بی سر وسامان است و کشاورزان از این اقدام شوکه و نالان هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: به رغم مخالفت کارشناسان و صاحب نظران، گمرک در سال جاری ممنوعیت فصلی واردات برنج را لغو کرد و به واردکنندگان چراغ سبز نشان داد.

واردات بی رویه برنج به کشور همواره از دغدغه‌ها به شمار می‌رود که سبب ضربه به دسترنج و تولید داخلی می‌شود و کشاورزان و شالیکاران را بی انگیزه می‌کند. طی سال جاری طبق آمار و ارقام، بیش از ۶۰۰ هزار تن برنج به کشور وارد شد و نیاز سالانه کشور به واردات این محصول بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تن است.

دلالان و واسطه‌ها براین عقیده هستند که واردات سبب شکسته شدن قیمت برنج می‌شود در داخل می‌شود اما کارشناسان و بررسی قیمت‌ها در داخل چیزی دیگری را روایت می‌کنند.

دولت در زمین واردات بازی نکند

منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس ضمن تاکید بر پرهیز از حرکت کردن به سمت واردات برنج گفت: شالیکاران و کشاورزان اولین قربانی و دلالان و واسطه‌ها سود کننده های این میدان هستند و دولت باید از حرکت سراسیمه به سمت واردات جلوگیری کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اظهار اینکه دولت نیاید همانند قبلی‌ها به سمت واردات برود، اظهار داشت: در شرایط اقتصادی امروز و تأمین غذای سالم، باید حواسمان باشد سراسیمه به سمت وارد برنج نرویم.

وی ادامه داد: متأسفانه واردات برای مسئولان بهترین راه حل به شمار می‌رود، باید حواس دولت به تولید داخل باشد و نباید برنجکاران اولین قربانی این میدان باشند.

زراعی یادآور شد: واردات برنج سبب می‌شود تا سود واسطه‌ها چندین برابر تولیدکنندگان باشد و دولت وظیفه دارد به گونه محاسبه کنند تا تولیدکنندگان داخلی متضرر نشوند و امنیت غذایی کشور سیاه نشود.

آنسوی واردات برنج| کشاورز نالان و دلال خندان

این نماینده مجلس بر لزوم ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت از مردادماه تا آبان را رعایت کند.

طبق تصمیم نشست ستاد تنظیم بازار و براساس پیشنهاد وزارت جهاد ممنوعیت فصلی برنج لغو شد این درحالی که طبق بند ۸ مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات، ترخیص برنج در زمان برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از اول مردادماه تا پایان آبان ماه هر سال تعیین شده است.

درپی وضعیت بازار داخلی و افزایش قیمت‌ها از مدتی قبل مذاکرات برای لغو ممنوعیت واردات در سال جاری انجام شد و در نهایت حرف واردکنندگان به کرسی نشست.

انبارها از برنج مازاد پر است

دبیر انجمن برنج ایران با تاکید بر اینکه کاهش تولید نسبت به دو سال گذشته به معنی نیاز به افزایش واردات نیست، افزود: به طور معمول کشور ما نیاز به واردات ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج دارد، در حالی که واردات در چند سال اخیر دست کم یک میلیون تن بوده و این به معنی انبارها پر از برنج مازاد است.

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از هجمه برای واردات برنج به بهانه کمبود تولید ناشی از خشکسالی، اظهار کرد: هر ساله به طور متوسط در کشور ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تن برنج تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر، سال‌های ۹۹ و ۹۸ به دلیل شرایط استثنایی آب و هوایی و بارش مناسب تولید با افزایش ۲۰۰ هزار تنی به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد به رغم خشکسالی امسال میزان تولید کمتر از دو سال قبل، اما مطابق هر ساله به میزان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شود.

وی با تاکید بر اینکه کاهش تولید نسبت به دو سال گذشته به معنی نیاز به افزایش واردات نیست، افزود: به طور معمول کشور ما نیاز به واردات ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج دارد که در دو سال اخیر کمتر شده بود، در حالی که واردات در چند سال اخیر یک میلیون تن بوده است.

کاهش تولید نسبت به دو سال گذشته به معنی نیاز به افزایش واردات نیست، به طور معمول کشور ما نیاز به واردات ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج دارد که در دو سال اخیر کمتر شده بود، در حالی که واردات در چند سال اخیر یک میلیون تن بوده است

وی با بیان اینکه مازاد واردات در دو سال افزایش تولید نیز ادامه داشته است، گفت: به عبارت دیگر در چند سال اخیر هر ساله دست کم ۲۰۰ هزار تن بیش از نیاز کشور برنج واردات شده و اکنون انبارها پر است.

آنسوی واردات برنج| کشاورز نالان و دلال خندان

علیزاده شایق معتقد است؛ در بدترین حالت تولید داخل، نباید کسری در کشور باشد که به بهانه آن درخواست افزایش واردات بدهند یا درباره لغو ممنوعیت در فصل برداشت چانه زنی کنند.

علیزاده شایق تصریح کرد: ما مخالف واردات برای تأمین کسری برنج کشور نیستیم، اما نباید اجازه دهیم با راه انداختن بحث انحرافی لزوم لغو ممنوعیت واردات در فصل برداشت یا بهانه خشکسالی زمینه برای واردات بیشتر فراهم شود.

دبیر انجمن برنج ایران افزود: ما معتقدیم باید واردات به هر میزان که کشور نیاز دارد انجام شود، اما نباید با ایجاد هیاهو واردات در فصل برداشت محصول داخلی، میدان را به دلال دهیم تا کشاورزان را برای پایین آوردن قیمت دسترنج‌شان در فشار قرار دهد.

علیزاده شایق یادآور شد: در سالجاری سودجویان خبر رسانی کردند که تا حداکثر ۳ ماه دیگر برنجی در انبارها نیست در حالی که می‌بینیم در بازار به وفور برنج داخلی و خارجی یافت می‌شود.

وی خواستار برخورد قانونی با کسانی شد که با اخبار دروغ یا راه اندازی بحث‌های انحرافی بازار داخلی را ملتهب می‌کنند و فرصت گران فروشی می‌دهند.

آزادسازی واردات برنج کام برنجکاران و تولیدکنندگان را در مازندران تلخ کرده است و به اعتقاد آنان این اقدام دولت، تیرخلاص بر پیکره تولید ملی است.

دلالان بر سر برنج تولید داخل می‌زنند

صفر کمالی یک شالیکار مازندرانی با اشاره به واردات برنج در فصل برداشت، افزود: این کار سبب می‌شود تا واسطه‌ها و دلالان به بهانه ارزان شدن محصول، بر سر تولید داخلی بزنند و دسترنج کشاورزان را با قیمت ناچیز از دست آنها خارج کند.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر قیمت برنج در بازار بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، افزود: کشاورز نهایتاً در این آشفته بازار بتواند کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان محصول خود را بفروشد و بیشتر سود به جیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌رود.

در حال حاضر قیمت برنج در بازار بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، کشاورز نهایتاً در این آشفته بازار بتواند کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان محصول خود را بفروشد و بیشتر سود به جیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌رود

وی گرانی دستمزد شالیکوبی ها، کمباین‌ها، افزایش هزینه‌های تولید و برداشت محصول را سرسام آور دانست و گفت: هزینه شالیکاری نسبت به سال قبل دو تا سه برابر شده است و دولت باید به این مسائل توجه اساسی کند.

همچنین کمال علیپور نماینده مردم مازندران در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به آزادسازی واردات برنج همزمان با فصل برداشت گفت: اگر قرار است به اشتغال کشاورزان توجه کنیم و معیشت مردم و کشاورزان بهبود یابد این کار نباید صورت می‌گرفت.

وی با انتقاد از وزارت صمت و دولت نسبت به آزادسازی واردات برنج گفت: کشاورزان از این مسئله گلایه مند هستند و باید واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شود.

امسال ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیر کشت برنج رفت و پیش بینی می‌شود بیش از یک میلیون تن برنج سفید معادل نیمی از تولیدات کشور در استان عرضه شود.

کد خبر: ۱۶۶٬۳۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha