۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
تداوم رکود جهانی؛ وضعیت کنونی چه تفاوتی با شرایط قبل دارد؟
بازار گزارش می دهد؛

تداوم رکود جهانی؛ وضعیت کنونی چه تفاوتی با شرایط قبل دارد؟

اقتصادهای توسعه یافته قابل پیش بینی از جمله ایالات متحده بیشترین احتمال را دارند که امسال رشد زیر صفر را ثبت کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: اگر امریکا از همان قوانین شرکای اقتصادی خود پیروی می کرد، اخبار ناامیدکننده امروز مبنی بر انقباض اقتصاد ایالات متحده آمریکا در سه ماهه دوم، این کشور را وارد رکود می کرد. سه ماهه اول یک انقباض ۱.۶ درصدی (در نرخ های سالانه) را به ثبت رساند، بنابراین انقباض ۰.۹ درصدی سه ماهه دوم باعث دو فصل متوالی رشد منفی تولید ناخالص داخلی می شود.

باید گفت کسانی که فصل اروپایی بحران مالی جهانی را به خاطر می آورند، با رکودهای دوگانه آشنا هستند که از بسیاری جهات، فقط رکودهای طولانی مدت هستند. استفاده از یک تعریف انعطاف‌پذیرتر و پیچیده‌تر از رکود به ایالات متحده زمان بیشتری برای آماده شدن می‌دهد. در می ۲۰۲۱، اندرو سی اگرز، مارتین الیسون و سانگ سوک لی نشان دادند که اخبار رسمی رکود باعث می شود اعتماد مصرف کننده سریعتر کاهش یابد. همچنین اثرات آماری قابل توجهی بر مصرف و سطح تولید ناخالص داخلی نهایی در گروه وسیعی از کشورها وجود دارد.

با این حال، نباید پشت این تعریف پنهان شد. صندوق بین‌المللی پول در به‌روزرسانی ماه ژوئیه چشم‌انداز اقتصاد جهانی، زنگ خطر را به صدا درآورده و پیش‌بینی پایه خود برای رشد جهانی در سال ۲۰۲۲ را با ۰.۴ درصد کاهش به ۳.۲ درصد اصلاح کرده است. تقریباً هر اقتصاد توسعه‌یافته‌ای خوشحال می‌شود که چنین پیش‌بینی تنها به رشد آن مربوط باشد. اما اقتصادهای توسعه یافته قابل پیش بینی از جمله ایالات متحده بیشترین احتمال را دارند که امسال رشد زیر صفر را ثبت کنند.

مرکز ژئواکونومیکس که همیشه مشتاق کاوش عمیق‌تر در اعداد فعلی و سابقه تاریخی است، نگاهی به چگونگی و زمان سقوط اقتصادهای بزرگ به رکودهای قبلی انداخت. پدیده اصلی که این رکود جدید را متمایز می کند: بازارهای کار فشرده است.

تعریف از رکود - دو فصل متوالی رشد تولید ناخالص داخلی زیر صفر - نقص آشکار اعلام پایان هر رکود به محض وقوع یک بازگشت جزئی را نشان می‌دهد، حتی اگر در یک رکود طولانی مدت باشد. همانطور که شاهد بودیم، بریتانیا و منطقه یورو در طول دوره GFC دچار رکود دوباره شدند. این اتفاق دوباره در طول همه گیری کووید-۱۹ رخ داد.

ایالات متحده در میان اقتصادهای بزرگ در استفاده از تعریف نرم تر و انعطاف پذیرتر از رکود متمایز است. دفتر ملی تحقیقات اقتصادی رکود را به عنوان کاهش قابل توجه در فعالیت های اقتصادی که در سراسر اقتصاد پخش می شود و بیش از چند ماه طول می کشد، تعریف می کند. بدون قانون زمان بندی ثابت، تعیین رکود در گذشته بین ۴ تا ۲۱ ماه طول کشیده است. همچنین هیچ قاعده ثابتی در مورد اینکه چه شاخص هایی (از درآمد واقعی افراد تا تولید صنعتی) به فرآیند کمک می کنند یا نحوه وزن دهی آنها وجود ندارد.

چین که روند رکود اقتصادی را در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ کاهش داد، داده های تولید ناخالص داخلی سه ماهه را منتشر می کند. اثرات قابل توجه همه‌گیری کووید-۱۹ ممکن است هنوز باعث رکود سنتی در چین نشده باشد، اما واضح است که دولت نمی‌خواهد رویه‌ای رسمی برای تایید رکود ایجاد کند، زیرا اعلام رشد در شیپور بخش کلیدی اجتماعی در چین است.

رکود اخیر در ایالات متحده امریکا و سایر اقتصادهای بزرگ چه فرقی با رکودهای سابق دارد؟

رکودهایی که ایالات متحده از سال ۲۰۰۰ تجربه کرده است، دلایل متفاوتی داشته است، اما تاکنون در اثر منفی محسوس خود بر بازار کار متحد بوده است. در این رکود بالقوه، ما شاهد اثر تقریبا معکوس هستیم، به طوری که تعداد بیکاران در هر شغل در پایین ترین حد خود قرار دارد.

آیا کاخ سفید بایدن برای کاهش ترس از رکود بر بازار کار فشرده تاکید می کند؟ باید گفت ارقام خودشان صحبت می کنند. اما قدرت چانه‌زنی کارگران تنها در محیطی با تورم بالا که ناشی از شوک‌های عرضه است و کارفرمایان پیش‌بینی درآمد کمتری دارند، می‌تواند به موفقیت‌های زیادی دست یابد. بنابراین حتی در بازار کار فشرده، کارگران تأثیرات این رکود را در صورت وقوع بسیار احساس خواهند کرد.

از سوی دیگر، بازار کار فشرده ممکن است به خوبی استدلالی برای عقب راندن رکود خود ارائه دهد. به هر حال، میزان اشتغال که توسط نظرسنجی خانوار اندازه گیری می شود، شاخص دیگری است که برای ارزیابی مورد استفاده قرار می گیرد.

کد خبر: ۱۶۶٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha