۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۳
برای مهار تورم، دولت نباید شوک قیمتی به بازار وارد کند
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد:

برای مهار تورم، دولت نباید شوک قیمتی به بازار وارد کند

عزتی تحلیلگر اقتصادی گفت: یکی از اصلی ترین علت های تورم؛ سیاست گذاران ما هستند که اقتصاد را خوب بلد نیستند.

زهرا ترابی؛ گروه ایران: مرتضی عزتی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار ، در خصوص تورم بی سابقه خرداد و تیرماه گفت: یکی از اصلی ترین علت های تورم؛ سیاست گذاران ما اقتصاد را خوب بلد نیستند. متاسفانه از کارشناسان قوی اقتصادی استفاده نمی کنند و افراد بسیار ضعیف از نظر اقتصادی یا افرادی که قصد سو برای اقتصاد کشور دارند در راس کار هستند. این افراد وقت کافی برای فکر کردن و یا دریافت نظر مشورتی در این زمینه ها را ندارند.

به نظر می رسد، اصلی ترین مشکل وجود این افراد و این گونه عملکردهاست. اینها از کارشناسان خوب و قوی هم استفاده نمی کنند و مشکلات را مضاعف می کنند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم راهکارهای علمی برای کنترل تورم ارائه کنیم، اولین قدم این است که دولت هیچ گونه شوکی به اقتصاد وارد نکند، نه شوک تعدیل قیمت و نه شوک افزایش نرخ ارز و نه کالابرگ و غیره! برای تولیدکنندگان هم شوکی وارد نکند ولی متاسفانه اواخر سال گذشته چنین شوکی مجددا ایجاد کردند و جالب است که هنوز مدعی هستند باید افزایش قیمت داشته باشیم. مطمئن باشید این شوک ها قطعا آثار مخربی بر اقتصاد دارد.

عزتی تصریح کرد: نکته بعدی، باید بتوانیم صادرات کشور را افزایش دهیم. اگر صادرات افزایش یابد می تواند کمک خوبی به اقتصاد کند بویژه با رفع تحریم های اقتصادی! اگر راهکاری پیدا کنیم که تحریم های اقتصادی برطرف شود می توان بخش قابل توجهی از مشکلات را کاهش داد حتی اگر با برطرف شدن کامل یکباره تحریم ها یک شوک مثبت برای اقتصاد ایجاد می شود و تورم حتی ممکن است در یکی دو ماه به صفر یا منفی برسد که این هم می تواند کمک خوبی برای اقتصاد باشد.

باید تمام تلاش خود را کنیم رشد اقتصادی افزایش یابد، اگر رشد اقتصادی افزایش یابد یکی از تبعات بسیار مهم آن کاهش تورم، افزایش تولید، اشتغال و افزایش رفاه را در پی خواهد داشت

این تحلیلگر براین باور است: نکته دیگر، برای بهبود وضع اقتصادی در همه زمینه ها نیازمند افزایش تولید هستیم. باید تمام تلاش خود را کنیم رشد اقتصادی افزایش یابد، اگر رشد اقتصادی افزایش یابد یکی از تبعات بسیار مهم آن کاهش تورم، افزایش تولید، اشتغال و افزایش رفاه را در پی خواهد داشت. تولید نیازمند سرمایه گذاری است. در کشور کمبود سرمایه داریم. اگر بتوانیم به گونه ایی برنامه ریزی کنیم سرمایه گذاران سرمایه های خود را بیشتر فعال کنند و بیشتر در تولید بیاورند می توانیم موفق شویم اما باز سرمایه های موجود در این بخش ها بسیار اندک است. براین اساس نیازمند سرمایه گذار خارجی هستیم.

وی ادامه داد: ورود سرمایه خارجی می تواند کمک بسیار خوبی به اقتصاد کشور کند، ما تفاهم نامه یا موافقت نامه هایی داریم حتی اینکه تقبل کرده سال های آینده ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند. همین مبلغ سالانه در اقتصاد ایران سرمایه گذاری شود رشد اقتصادی مثبت چند درصدی پیدا می کنیم. اگر چنین اتفاقی رخ دهد که اگر چینی ها این عدد را بخوبی در اقتصاد ایران سرمایه گذاری کنند بسیاری از کشورهای دیگر هم تحریک می شوند که در ایران سرمایه گذاری کنند. در آن زمان ممکن است سرمایه گذاری های بیشتری در اقتصاد ایران انجام شود که این امر می تواند رشد اقتصادی خوبی را ایجاد کند و به تبع آن نیز تورم کاهش می یابد و هم شاهد اشتغال هستیم.

عزتی اظهار کرد: دولت قطعا باید از نظر اقتصادی از کارشناسان بسیار خبره و قوی استفاده کند. دولت باید نهادی را مامور می کرد تا توافقنامه چین را به سرعت اجرایی و عملی کند. غیر از توافقنامه چین باید به سرعت توافق ها یا شرایط مناسبی که برای کشورها وجود دارد آنها را از ظرفیت بالقوه به ظرفیت بالفعل برسانیم و سرمایه گذاری خارجی در ایران را گسترش دهیم. یکی از موانعی که برای سرمایه گذاری خارجی در ایران وجود دارد؛ تحریم هاست که همین امر باعث شده نگاه منفی را بوجود آورد.

برخی افراد می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند که گروه های سیاسی تندرو موانعی را ایجاد می کنند. یا کسانی هستند که نگاه غیرمنطقی و مشکل داری به این امر دارند و این امر اقتصاد را دچار اشکال می کند

او در پایان خاطرنشان کرد: برخی افراد می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند که گروه های سیاسی تندرو موانعی را ایجاد می کنند. یا کسانی هستند که نگاه غیرمنطقی و مشکل داری به این امر دارند و این امر اقتصاد را دچار اشکال می کند. بخش بسیار مهم دیگر بعد از اینکه مشکلات برطرف شد و سرمایه گذاری تمایل داشت در ایران بیاید بحث فضای کسب و کار است. گرفتن محوزهای مختلف، انجام فعالیت های اولیه برای احداث واحد تولیدی، گرفتن مجوزهای مختلف مثل بهداشت، محیط زیست و غیره، در بخش اداری مشکلات بسیار زیادی داریم که مانع از این می شوند سرمایه گذاران برای کار خود فعالیت و برنامه ریزی کنند. اینها موانعی که گاهی دوره و طول دوره سرمایه گذاری را به چند برابر افزایش می دهند. این یکی از مشکلات بزرگ برای سرمایه گذاران که سود اقتصادی آنها را به شدت پائین می آورد و به تبع آن تمایل این افراد را برای سرمایه گذاری از بین می برد.

کد خبر: ۱۶۶٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha