۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
مردم توان پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با سود ۱۸ درصد را ندارند
رئیس کمیسیون عمران مجلس:

مردم توان پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با سود ۱۸ درصد را ندارند

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: وزیر راه نباید از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گلایه داشته باشد چرا که در قانون جهش تولید مسکن برای عدم همکاری بانک‌ها جریمه در نظر گرفته شده است.

به گزارش بازار، محمدرضا رضائی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه بودجه گفت:در مجلس هشتم برای ساخت مسکن مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری پیش بینی کردیم و در شرایط کنونی باید مبالغی بیش از این برای طرح نهضت ملی در نظر بگیریم. اگر منابع مالی مورد نیاز برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی متناسب با حجم این پروژه عظیم نباشد، شروع کار و تحقق اهداف غیرممکن خواهد بود؛ ضمن اینکه ساخت این تعداد واحد مسکونی به تنهایی از عهده وزارت راه وشهرسازی بر نمی‌آید و تمامی دستگاه‌های دولتی به ویژه سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی برای تحقق این مهم همکاری کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی برای تامین زمین مورد نیاز جهت ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد گفت: چالش اصلی تامین منابع مالی پروژه مذکور است؛ متاسفانه در اقدامی عجیب وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان مسئول هماهنگ‌ کننده بانک‌ها، پیشنهادی را در شورای عالی اقتصاد مطرح کرده که بر اساس ان سهم بانک‌ها برای پرداخت ۲۰ درصد از منابع تسهیلاتی خودشان به حوزه مسکن که مطابق با قانون است به ۷ درصد کاهش پیدا کند! این امر به این معنی است که وزیر اقتصاد هنوز به درستی نقش ساخت مسکن را در اقتصاد، تولید و اشتغال درک کرده و بر این باور است که پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن و ساخت واحدهای طرح نهضت ملی موجب افزایش تورم و مشکلات اقتصادی در کشور می‌شود.

رستم قاسمی از بانک‌هایی که همکاری نمی‌کنند، شکایت کند
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه آتی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی وضعیت پرداخت تسهیلات حوزه مسکن توسط بانک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی نباید در کمیسیون از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گلایه داشته باشد چرا که در قانون برای عدم همکاری بانک‌ها و بی توجهی به اجرای قانون جریمه در نظر گرفته ایم. لذا وزارت راه وشهرسازی امروز باید مدعی و در جایگاه شاکی باشد و طی مکاتبه ای با رئیس قوه قضاییه از عدم اجرای قانون توسط بانک‌ها، شکایت کرده و موضوع را پیگیری کند.

۵۰ هزار میلیارد حداقل موجودی صندوق ملی مسکن برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی است
نماینده جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی باید حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان در صندوق ملی مسکن وجود داشته باشد، تاکید کرد: با واریز ۳ هزار میلیارد از محل خط اعتباری مسکن مهر به صندوق ملی مسکن، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد چرا که متقاضیان برای واحدهای خود پول پرداخته کرده و ساخت مساکن در نیمه راه به دلیل عدم تامین منابع مالی رها می‌شود. آن زمان برای کشور مسئله ایجاد شده و متقاضیانی که پول پرداخت کردند با تجمع در مقابل وزارت راه، به دنبال واحدهای خود خواهند بود.

سازمان برنامه و بودجه ساخت مسکن را در اولویت برنامه های خود قرار دهد/ لزوم پرداخت ۳۰هزار میلیارد تکلیفی دولت به صندوق ملی مسکن
وی افزود: تا زمانی که سازمان برنامه و بودجه همکاری نکرده و پولی پرداخت نکند، واحدی ساخته نخواهد شد از این رو با توجه به اینکه از وضعیت مالی دولت مطلع هستم از رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست دارم، ساخت مسکن را در اولویت قرار داده و ۳۰ هزار میلیارد تکلیفی دولت را به همراه منابع حاصل از خط اعتباری مسکن مهر و مالیات های دریافتی از زمین و مسکن را در اولین فرصت به صندوق ملی مسکن واریز کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: طبق قانون جهش تولید مسکن تمامی منابع حاصل از بازگشت خط اعتباری مسکن مهر باید در صندوق ملی مسکن واریز شوند؛ این درحالی است که بانک مسکن به زودی تنها حدود ۳ هزار میلیارد تومان به این صندوق واریز خواهد کرد که این رقم در برابر نیاز ۵۰ الی ۶۰ هزار میلیاردی منابع صندوق بسیار ناچیز است.

عملکرد ضعیف وزارت راه در تامین منابع مالی ساخت مسکن از محل فروش اموال
رضایی کوچی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی نیز تنها سازنده نبوده و در قانون جهش تولید مسکن برای آن وظایفی تعریف شده تا پول تامین کند به عنوان مثال به این وزارت خانه تکلیف شده تا ۲۳ هزار میلیارد تومان از زمین‌های خودشان را برای درآمدزایی به فروش برسانند که متاسفانه تاکنون این امر انجام نشده و شخصا هیچ آگهی در خصوص مزایده املاک این وزارت خانه مشاهده نکردم. وزارت راه در خصوص تامین زمین برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی خوب عمل کرده اما در حوزه تامین منابع مالی از محل فروش اموال بسیار ضعیف بوده است.

وی خطاب به رئیس ساز ما ن برنامه و بودجه اظهار کرد: پرداخت پول به وزارت راه و شهرسازی و صندوق ملی مسکن را به نیمه دوم سال موکول نکرده و در اولین فرصت ۳۰ هزار میلیارد تومان برای این امر پرداخت کنید و وزیر راه هم نسبت به فروش اموال خود اقدامات لازم را انجام دهد.

مردم توان پرداخت تسهیلات مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد را ندارند/ نرخ سود تسهیلات باید از ۱۸ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم توان پرداخت تسهیلات مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد را ندارند، عنوان کرد: مردم با حقوق های ۸ الی ۹ میلیون تومانی توان پرداخت اقساط ماهی ۶ میلیون تومان را ندارند. مقرر بود اقساط این واحدها به نحوی تنظیم شود که تنها ۴۰ درصد از کل درآمد کارمند و کارگر را به خود اختصاص دهد در حالی که هم اکنون متقاضیان باید حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد درآمد خود را به پرداخت وام اختصاص دهند که از عهده عمده مردم خارج است. یارانه سود تسهیلات طبق قانون باید از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شده و نرخ سود تسهیلات باید از ۱۸ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

کد خبر: ۱۶۶٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha