۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
دانشگاهیان در صف مقدم « جهش تولید»؛ دست‌هایی برای حرکت چرخ صنعت
بازار از ارومیه گزارش می‌دهد؛

دانشگاهیان در صف مقدم « جهش تولید»؛ دست‌هایی برای حرکت چرخ صنعت

ارومیه- تحقق جهش تولید، نیاز به دستان توانمند دانشگاهیان برای حرکت چرخ صنعت دارد تا «جهش علمی» محقق شده در کشور سرانجام به «جهش در صنعت و تولید» نیز منجر شود.

فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار- امسال نیز برای چندمین سال پیاپی، شعار سال با محوریت اقتصاد و در راس آن تولید، نامگذاری شد تا تکیه بر توانمندی های داخلی و توجه ویژه به افزایش تولیدات، بیش از پیش مورد توجه آحاد جامعه باشد.

«جهش تولید»؛ شعاری که برای تحقق آن پای دو عامل صنعت و دانشگاه بیشتر از هر زمانی در میان بوده و این دو بخش باید بهتر از هر وقتی، راهی برای اتحاد و پیوند با یکدیگر بیابند تا ثمره اتحاد آن ها با شکوفایی اقتصادی و رونق تولید و جهش تولید نمایان شود.

باری که دانشگاهیان باید بر دوش بکشند

دانشگاه و دانشگیاهیان را می توان در شرایط کنونی، دارای وظیفه ای مهم برای حرکت دادن چرخ های صنعت و سرعت بخشی به آن دانست؛ وظیفه ای که در سراسر جهان برعهده مراکز علمی و دانشگاهی گذاشته شده است و حالا در کشور ما نیز، دانشگاهیان باید این بار سنگین را بر دوش بکشند.

سال‌ها است که ارتباط صنعت و دانشگاه به دغدغه ای برای تمامی دانشگاهیان، اهالی صنعت و در مجموع مدیران و مسئولان کشور تبدیل شده است. ارتباطی که اگر به درستی تعریف شده و اجرایی شود، می تواند گره گشای مشکلات اقتصادی و به خصوص بیکاری جوانان بوده و در سال «جهش تولید» به عنوان نقطه محکمی برای جهش در اقتصاد کشور مطرح باشد.

شنیدن نظرات دانشگاهیان استان در خصوص چگونگی تحقق جهش تولید و حل مشکلات اقتصادی و فعالیت های دانشگاه ها برای تحقق این امر قطعا می تواند موثر باشد.

نیاز متقابل دانشگاه و صنعت به یکدیگر

رییس دانشگاه ارومیه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره ای به نقش ویژه دانشگاه برای ارتباط با صنعت و به دنبال آن ارتقای تولید می گوید: شرایط اقتصادی موجود، فرصت مناسبی است تا دانشگاه ها به عنوان مرکز تحولات کشور مطرح شده و صنعت و دانشگاهی که به صورت جزیره ای فعالیت می کردند، حالا ارتباط بیشتری باهم داشته باشند. صنعت برای ارتقا، نیازمند دانش فنی است و این دانش فنی در دانشگاه وجود دارد. افزایش ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت برای توسعه هر کشوری ضروری است.

رحیم حب نقی ادامه می دهد: برخلاف دیدگاه گذشته که صرفا وجود دانشگاه ها را به عنوان پاسخ به نیاز جامعه تعریف می کرد، امروزه این رویکرد مبتنی بر ماموریت گرا بودن و درگیر شدن دانشگاه ها با مسائل جامعه، اقتصاد و صنعت کشور است.

تقویت حس اعتماد صنعت و دانشگاه به یکدیگر

وی یکی از عوامل اصلی ارتباط بین صنعت و دانشگاه را داشتن شناخت کافی متقابل و تقویت حس اعتماد به یکدیگر دانسته و می گوید: امروزه گاه مشاهده می شود، صنعت و دانشگاه نسبت به نیازهای یکدیگر غریبه هستند. متاسفانه دانشگاهی که توان زیادی برای خلق فناوری های به روز و پیشرفته دارد از نیاز صنعت اطلاع مناسبی نداشته و صنایع نیز نسبت به توانمندی ها، منابع علمی و نتایج پژوهش های دانشگاه ها اطلاع زیادی ندارند.

حب نقی ادامه می دهد: بزرگترین مشکل دانشگاه ها، وابستگی به بودجه دولت است و دانشگاه ها تا می توانند باید وابستگی به بودجه دولت را کاهش دهند. دانشگاه ها باید ثروت تولید کنند، چون علم و دانش تولید ثروت نیز در همین مکان ها و دانشگاهها تولید می شود.

وی می افزاید: امروز صنعت و دانشگاه به یکدیگر احساس نیاز نمی کنند، باید از بودجه نفتی فاصله گرفت و سرمایه نفتی خود را برای آیندگان نیز حفظ کرد چرا که سهم آن ها نیز هست.

زمان انتقال جهش از علم به صنعت فرا رسیده است

استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه صنعتی ارومیه هم یکی دیگر از دانشگاهیان استان است که در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رتبه علمی ایران در جهان می گوید: کشور ایران در رده 16 علمی جهان قرار گرفته و در برخی رشته ها نیز سرآمد است که از جمله آن ها می توان به نانو اشاره داشت که رتبه هفت جهان را ازآن خود کرده ایم.

سهراب بهنیا با اشاره به شعار سال می گوید: زمان آن رسیده که جهش از علم به صنعت منتقل شود چرا که آمادگی علمی کافی در بسیاری از زمینه ها را داریم.

وی می گوید: اگر ارتباط بین دانشگاه و صنعت ایجاد شود، به دلیل جایگاه علمی بالای کشور، این جایگاه به صنعت نیز انتقال یافته و منجر به جهش تولید و صنعت نیز می شود.

شریفی از دیگر دانشگاهیان استان است که دارای دکترای حسابداری بوده و از نقش ویژه قوه سه گانه در تحقق جهش تولید می گوید.

وظایفی مهم بر دوش قوای سه گانه

وی با اشاره به وظایف مجلس می گوید: مجلس شورای اسلامی می تواند برای فراهم کردن بسترهای مناسب اقتصادی، قوانین مربوطه را تصویب کند و به دنبال آن قوه قضاییه نیز باید در رفع فساد اقتصادی و از بین بردن رانت ها و تبانی های اقتصادی اقدام کند.

شریفی ادامه می دهد: در این میان، دولت نیز می تواند به عنوان یک مجری اقتصادی از صادرکنندگان و واردکنندگان حمایت کند تا از این طریق، سیستم اقتصادی خودمان را در جهت منویات رهبری به پیش ببریم.

بهینه سازی در استفاده از منابع انسانی را جدی بگیریم

علی اصغری نیز عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه صنعتی ارومیه است که اعتقاد بالایی به بهنیه سازی در استفاده از منابع انسانی و منابع انرژی دارد.

وی ادامه می دهد: با بهینه سازی در منابع انسانی و منابع انرژی قطعا شاهد پایین آمدن هزینه ها در بخش های دولتی و خصوصی خواهیم بود که به دنبال آن میزان تولیدات افزایش یافته و یک جهشی در استفاده از منابع خواهیم داشت.

تولید، گلوگاه اقتصادی کشور

وفا رادپور نیز فعال فرهنگی و کارشناس روابط عمومی دانشگاه صنعتی ارومیه است که گلوگاه اقتصادی کشور را مربوط به تولید می داند.

وی می گوید: اگر تولید رقم خورده و سرمایه‌های سرگردان و کلان کشور به سمت تولید حرکت کند، شاهد جهش اقتصادی و به دنبال آن گشایش بزرگی خواهیم بود.

 برای محقق شدن « جهش تولید» باید به نقش ویژه علم و به دنبال آن دانشگاه و دانشگاهیان اعتقاد داشته باشیم چرا که بدون باور کردن این امر، جهش در تولید و ارتقای صنعت به وقوع نمی پیوندد.

امسال باید بیش از سال های گذشته به فکر ارتباط بین دانشگاه و صنعت و عملی کردن آن به دور از هر گونه شعار و حاشیه باشیم تا این دو بخش در کنار یکدیگر « جهش تولید» را رقم بزنند.

کد خبر: ۱۶٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha