۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
درصد آمار زنان سیگاری در ۵ سال ۴ برابر شد| خودکفایی در گندم یا تنباکو برای شرکت های ژاپنی!؟
در نشست جمعیت مبارزه با دخانیات کشور مطرح شد

درصد آمار زنان سیگاری در ۵ سال ۴ برابر شد| خودکفایی در گندم یا تنباکو برای شرکت های ژاپنی!؟

سیگاری ها سالانه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه دود می کنند که از این مقدار ۱۲۰ هزار میلیارد تومان آن هزینه درمانی و ۶۰ هزار میلیارد تومان پول سیگار است.

مهران ابراهمیان؛ بازار: عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات کشور گفت: مصرف سیگار در میان بانوان نگران کنند است و در مدت ۵ سال از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ از حدود ۱.۵ درصد کل جامعه زنان به ۴.۴۴ درصد افزایش یافته است که نسبت رشد آن در حدود چهار برابر است. این نسبت در میان مردان دوبرابر شده و از حدود ۱۷ درصد به ۲۵.۸۸ درصد رسیده است.

وی گفت: مصرف قلیان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال، در زنان ۵۷.۶درصد و مردان ۱۷.۸درصد افزایش داشته است و به طورکلی حدود ۲۸ درصد افزایش در گروه سنی بالای ۱۸ سال گزارش شده است.

این آمار از این جهت حائز اهمیت است که در دو سال اخیر و به دلیل کرونا مصرف قلیان ممنوع و قهوه خانه ها تا مدت ها تعطیل و به شکل زیر زمینی خدمات می دادند.

همچنین مصرف سیگار از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ در بین گروه سنی (بالای ۱۸ سال) در زنان ۱۷.۲درصد و مردان ۰.۵۴درصد کاهش داشته است و بطور کلی ۷.۴۴درصد کاهش گزارش شده است. این میزان احتمالا ناشی از افزایش قیمت ها و کوچک شدن سبد هزینه ای خانوار و کاهش سهم دخانیات در سبد خانوارها و البته تلاش نهادهای مردم نهاد در فرهنگ سازی است وگرنه تلاش سلبریتی ها در فیلم ها به ویژه در سریال های ساخته وی او دی ترویج مصرف سیگار به حدی بود که برخی منتقدان یکی از شرایط افزایش ثانیه های سریال ها را تبلیغ و مصرف سیگار ارزیابی کرده بودند و بدبینان نیز نفوذ برخی برندهای معروف در سریال ها را گمانه زنی می کردند و کار به جایی رسید که یکی از سریال های مورد انتقد جدی قرار گرفت و زخم کاری خورد!

هم اکنون بر اساس واحد تحقیقات جمعیت مبارزه با دخانیات افزون بر ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور سالانه مصرف می‌شود که از این تعداد ۱۱ میلیارد نخ تولید داخل و ۴۰ میلیارد نخ واردات است که ۳۰ میلیارد آن قاچاق بوده است.

منوچهر منصوری روز سه شنبه در یک نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود؛ گفت: مصرف انواع مواد دخانی ورود به انواع ناهنجاری‌ها است باید مبارزه با دخانیات به یک دغدغه و مطالبه گری در جامعه تبدیل شود.

منصوری تصریح کرد: برای مبارزه با دخانیات عزم و اراده ملی می‌خواهد، در یک جای خاص مانند آموزش و پروش، صدا و سیما یا سازمانی نمی توان بحث مبارزه با دخانیات را در پیش گرفت باید رسانه ها به عنوان یک پیام رسان، بحث مبارزه را به یک دغدغه تبدیل کنند، ما در این باره نیاز به فرهنگ سازی داریم.

درصد آمار زنان سیگاری در ۵ سال 4 برابر شد| خودکفایی در گندم یا تنباکو برای شرکت های ژاپنی!؟

به گفته وی، تاکنون مبارزه با دخانیات در کلام و کاغذ بوده و اثر ملموس نداشته باید کار فرهنگ سازی را امروز شروع کنیم تا برای نسل آینده تاثیر گذار باشد.

این در حالی است که شرکت های وابسته به شرکت های آمریکایی و ژاپنی همچنان به جای سرمایه گذاری در صنایع بدرد بخوری چون خودرو سازی ترجیح می دهند در کارخانه های سیگار سازی سرمایه گذاری کنند و دروازه های واردات مواد اولیه از تو تون تا کاغذ نیز در بست برای آنها باز است. به عبارت بهتر بر خلاف قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به جای کار فرهنگی در کاهش مصرف دخانیات عملا زمینه های حضور پر رنگ مصرف دخانیات در دولت ها اخیر تسهیل شده است.

منصوری در این باره گفت: ماده ۲ قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات محصولات دخانی را ممنوع اعلام کرده است، و در صورت وجود این تبلیغات دستگاه‌های قضایی باید با آنها برخورد کنند و انتظار می رود که دستگاه‌های مربوطه همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به حل این مساله ورود کنند.

وی بر این باور است که سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران در اثر مصرف دخانیات در کشور می میرند و اگر روند افزایش مصرف دخانیات (سیگار و قلیان) کنترل نشود میزان مرگ و میر در ایران در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

وی تاکید کرد: ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور سالانه مصرف می شود که از این تعداد ۱۱ میلیارد نخ آن قاچاق و بقیه توسط شرکت های داخلی تولید می شود.

وی افزود: در روز حدود ۵ میلیارد تومان سیگار در کشور دود می شود، حدود ۲ برابر این مبلغ را صرف افرادی می کنند که در معرض دود سیگار دست اول، دست دوم و دست سوم می شود.

سالانه ۶۰۰ میلیون درخت، برای تولید سیگار بریده می‌شوند

محمدرضا مسجدی دبیر کل جهانی مبارزه با دخانیات نیز در این نشست، گفت: سالانه ۶۰۰ میلیون درخت، برای تولید سیگار بریده می‌شوند تا ۶ هزار میلیارد سیگار تولید شود که همین کار سبب کاهش هوای سالم می شود. سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می‌رود و متاسفانه ۴۵ الی ۵۰ درصد زمین‌های زراعی کشور در استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، گیلان و غیره به کشت توتون اختصاص دارد، حتی در آستارا شرکت دخانیات، کشاورزان را به کشت توتون در زمین‌های‌شان تشویق می‌کند. حالا سوال اینجا است چرا به جای توتون، در زمین‌ها دانه‌های روغنی کشت نمی‌شود؟ چرا به جای خودکفایی در گندم به فکر خودکفایی در تنباکو هستند؟

هر فرد سیگاری روزانه تا ۷۴ لیتر آب دود می کند!

وی افزود: صنایع دخانی با تولید سالانه ۸۴ مگاتن گاز گلخانه ای، باعث بر هم زدن تعادل آب و هوا در کره زمین می شوند و علاوه بر هدر دادن منابع محیط زیست به اکوسیستم آسیب می رساند به عنوان مثال هر فرد سیگاری با ترک کردن سیار می تواند روزانه مانع از ۷۴ لیتر آب شود در حالی که هم اکنون هر ساله در جهان، ۲۲ میلیارد متر مکعب آب در صنایع دخانی مصرف می شود.

مسجدی با بیان اینکه مصرف دخانیات، سالیانه موجب مرگ ۸ میلیون نفر در جهان می‌شود، گفت: ۷ میلیون نفر به علت مصرف مستقیم و ۱.۲ میلیون نفر به علت قرار گرفتن در معرض دود ناشی از استعمال دخانیات (دود دست دوم) از دنیا می‌روند. از این تعداد ۶۵ هزار مرگ سهم بچه‌های زیر ۶ سال است.

وی اضافه کرد: سالانه بالغ بر سه میلیارد پاکت سیگار با قیمت (۶ الی ۲۰۰ هزار تومان) به طور میانگین پاکتی ۲۰ هزار تومان مصرف و حدود ۶۰هزار میلیارد تومان در اثر استعمال سیگار دود می شود که البته هزینه های قلیان به تبع به آن اضافه می شود و در مقابل بر اساس محاسبات بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی، دولت ها ۲ تا ۳ برابر این مقدار (بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان) برای درمان بیماریهای ناشی از دخانیات هزینه می کنند!

اجرای طرح پاد در مدارس

مسجدی درباره طرح پاد تصریح کرد: طرح پاد برای (پیشگیری از استعمال دخانیات) با هدف کاهش استعمال دخانیات در بین دانش آموزان برای اولین بار در کشور در سال ۹۵ در شهرستان ورامین با همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات شروع شد.

وی افزود: این طرح باهدف اجرا در سطح ملی، هم‌اکنون در ورامین به عنوان پایلوت در حال اجراست که در حال حاضر بیش از ۵ هزار نفر دانش‌آموز را آموزش داده است و در شهرستان رباط کریم نیز در حال اجراست. همچنین واحد فرآموز نفس پاک جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، برای آشنایی هرچه بیشتر خردسالان با مضرات دخانیات از سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شده است.

مسجدی افزود: بر اساس محاسبات بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی، دولت‌ها بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات هزینه می‌کنند. بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از جمله کشورهای همسایه نظیر ترکیه و پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با افزایش مالیات بر دخانیات تا ۸۰ درصد قیمت خرده‌فروشی، باعث کاهش مصرف محصولات دخانی، افزایش درآمد دولت و کاهش قابل توجه مرگ و میر و بار بیماری‌های ناشی از آن شده‌اند.

ایران یکی از ضعیف ترین کشورها در رتبه بندی مالیات دخانیات

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با نرخ متوسط ۱۵.۵ درصد مالیات، به عنوان یکی از ضعیف‌ترین کشورهای منطقه رتبه بندی شده است و مقایسه ایران با سایر کشورهای منطقه در زمینه اجرای راهبردهای کلیدی کاهش تقاضای مصرف دخانیات نشان می‌دهد که به رغم اقدامات قابل توجه کشورمان در حیطه‌های مذکور، وضعیت کشور در حوزه مالیات بر دخانیات قرمز است.

کد خبر: ۱۶۶٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha