۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
پاشنه به میل دانش بنیان نمی چرخد| گلوگاه بازاریابی و تجاری سازی
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

پاشنه به میل دانش بنیان نمی چرخد| گلوگاه بازاریابی و تجاری سازی

ساری- تجاری سازی هفت درصد و فعال بودن ۲۰ درصد ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در مازندران مهجوریت و غفلت از نقش این شرکت ها در اقتصاد مازندران را نمایان می کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هم اکنون سهم مازندران از شرکت‌های دانش بنیان ۱۰۲ واحد با ۷۰۲ نوع محصول مختلف است و تنها هفت تا درصد تولیدات این واحدهای فناور تجاری سازی شده و به بازارهای فروش راه یافتند.

نوپایی و جوان بودن شرکت‌های دانش بنیان از یک سو، کمبود نقدینگی، ناآشنایی مردم با تولیدات و دستاوردها و موانع فراروی سبب شده تا محصولات دانش پایه در سبد اقتصاد مازندران جای نداشته باشد.

از سوی دیگر محرومیت بسیاری از شهرهای مازندران از مراکز رشد و فناور مهجوریت شرکت‌های دانش بنیان را بیشتر کرده است و این وضعیت درحالیست که تحقق رشد هشت درصدی در اقتصاد مستلزم ورود و پای کارامدن شرکت‌های دانش بنیان به میدان است.

بین حرف تا عمل فرق است

حسن محمدی استاد دانشگاه در مازندران با اشاره به اینکه در حرف و شعار از دانش بنیان زیاد حرف زده می‌شود اما حمایت‌ها در میدان عمل ضعیف است، افزود: میزان تولیدات این واحدهای در حال حاضر مطلوب نیست واین شرکت‌ها برای تنوع در تولیدات و اشتغال آفرینی به حمایت‌های واقعی دستگاه‌ها نیاز دارند.

وی با بیان اینکه در عالم واقعی شرایط برای شرکت‌های دانش بنیان فرق می‌کند، در گفتگو با خبرنگار بازار سهم شرکت‌های دانش بنیان را در اقتصاد کشور و استان را به رغم افزایش کمی ناچیز دانست و گفت: در استان مازندران این سهم به کمتر از یک درصد می‌رسد.

پاشنه به میل دانش بنیان نمی چرخد| گلوگاه بازاریابی و تجاری سازی

در حال حاضر بیش از ۱۱۰ خدمت متنوع توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شرکت‌های دانش بنیان تهیه و ابلاغ شده است، اما در استان فقط ۳۰ خدمت به این شرکت‌های فناور ارائه می‌شود که استقرار و تأمین دفاتر، ارائه تسهیلات و حمایت‌های مالی از جمله خدمات است.

پای سخن مدیران شرکت‌های دانش بنیان که می‌نشینم بازاریابی و فروش را دغدغه بزرگ برای تجاری سازی محصولات عنوان می‌کنند و معتقدند هنوز اعتماد کافی به این بخش وجود ندارد. یک فعال دانش بنیان با بیان این که دستگاه‌های تست کشش برای سنجش استجکام دستگاه‌های فلزی و پلاستکی را تولید کردیم، گفت: مشکل بزرگ و اصلی بازاریابی و فروش محصولات است.

شرکت‌های دانش بنیان نوپا و جوان هستند

جعفر احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه شرکت‌های دانش بنیان نوپا و تازه تأسیس هستند، افزد: هنوز جامعه با شرکت‌ها و محصولات آنها آشنایی ندارند از این رو نمی‌توانند تولیدات را به فروش برسانند.

وی تأمین بازار فروش و ارائه تسهیلات را مهمترین نیاز شرکت‌های دانش بنیان ذکر کرد.

نامی از دیگر فعالان شرکت‌های دانش بنیان نیز که در زمینه تولید مواد اولیه مورد نیاز صنایع فعالیت می‌کند نیز گفت: نمونه‌های تولیدی در خاورمیانه بی نظیر است اما برای تولید، همه چیز باب میل فناوران نیست.

وی ادامه داد: مجوز شرکت در مناقصات همچنان روی زمین مانده است و از سوی دیگر واحدهای فناور با کمبود نقدیگی، گرانی مواد اولیه و بی اعتمادی به محصولات دانش بنیان روبور هستند.

در استان مازندران ۶۰۰ قلم کالا توسط شرکت‌های دانش بنیان مازندران تولید می‌شود که تنها هفت درصد آن تجاری سازی می‌شود از این رو تغییر جهت برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ضروری اجتماب ناپذیر است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صمت با اشاره به گلوگاه‌های فراروی شرکت‌های دانش بنیان گفت: مسئله دانش بنیان در جامعه پررنگ شده و سهم بالایی از محصول تولید شده مربوط به دانش این شرکت‌ها است.

جهانگیر بالی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در ایجاد ارزش اقتصادی، نوپایی و جوان بودن شرکت‌های دانش بنیان را از جمله مسائل و دغدغه‌ها ذکر کرد و گفت: این شرکت‌ها سریع دچار مشکل می‌شوند و اگر حمایت‌های سریع از طریق نهادها و بخش‌های مرتبط از جمله پارک علم و فناوری و دستگاه‌های تخصصی صورت نگیرد دچار می‌شود.

این شرکت‌ها سریع دچار مشکل می‌شوند و اگر حمایت‌های سریع از طریق نهادها و بخش‌های مرتبط از جمله پارک علم و فناوری و دستگاه‌های تخصصی صورت نگیرد دچار می‌شود

وی به پیش بینی حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان در قانون گفت: معافت های مالیاتی، ورود موقت کالاها و تسهیل گیری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان جزو برنامه‌ها و اولویت‌ها است.

پاشنه به میل دانش بنیان نمی چرخد| گلوگاه بازاریابی و تجاری سازی

بالی یادآور شد: در سال جاری اولویت حمایت‌های حوزه‌های مختلف اداری، مالی و صدور مجوز، شرکت‌های دانش بنیان هستند و سازمان صمت و پارک فناوری برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یک نهضت همگانی به راه انداخته است.

وی ادامه داد: همچنین محصولاتی که مستعد دانش بنیان هستند در لیست حمایت‌ها قرار می‌گیرد و از سوی دیگر شرکت‌های نوپا و جوان تحت پوشش شرکت‌های بزرگ باید قرار گیرند.

۲۰ درصد ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان فعال است

در سال جاری برای افزایش سهم شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولید و اقتصاد مازندران برنامه‌هایی از جمله ارائه تسهیلات درنظر گرفته شده است و از آنان خواسته شد تا به بخش تولید و صنعت ورود داشته باشند. مجید فانی رئیس سازمان صمت مازندران خواستار نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولید و صنعت شد و گفت: متأسفانه در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در استان فعال است.

وی با بیان اینکه برخی از شهرستان‌های استان از داشتن مراکز رشد محروم هستند، افزود: برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی باید شرکت‌های دانش بینان وارد میدان شوند.

وی به مطلوب نبودن میزان تولیدات شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: برای تنوع بخشی تولیدات و اشتغال آفرینی باید از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود و بیش از ۷۰ درصد مشاغل پایدار در سال جاری باید با حمایت این واحدها ایجاد شود.

به گزارش بازار در سال جاری ایجاد ۵۳ هزار فرصت شغلی در مازندران در حوزه‌های مختلف گردشگری، کشاورزی، صنعتی و غیره هدفگذاری شد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تنوع بخشی به تولیدات آن می‌تواند در پویایی اقتصادی استان نقش قابل توجهی داشته باشد.

کد خبر: ۱۶۶٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha