۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
تدوین ۵۰ طرح‌نامه پژوهشی با محوریت حل مسائل وزارت اقتصاد
رییس پژوهشکده اقتصادی خبر داد

تدوین ۵۰ طرح‌نامه پژوهشی با محوریت حل مسائل وزارت اقتصاد

رییس پژوهشکده اقتصادی از مشارکت ۱۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد، دکتری و پژوهشگر از ۴۱ دانشگاه و پژوهشکده سراسر کشور در مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصادی خبر داد.

به گزارش بازار، «محمد جواد توکلی» با اشاره به برگزاری نخستین مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی گفت: یکی از مشکلاتی که وزارت اقتصاد با آن روبرو بود، عدم ارتباط دانشگاه‌ها و وزارتخانه و در واقع عدم ارتباط عرصه علم و پژوهش و سیاستگذاری و اجرا بوده، به گونه‌ای که دانشگاه‌ها مسیر خود را طی می‌کردند و وزارتخانه نیز درگیر مسائل مربوط به خود بوده است.

رئیس پژوهشکده اقتصادی یادآور شد: البته در گذشته وزارتخانه، دانشگاه اقتصادی داشته است که بر اثر تغییر رویه‌ها این دانشگاه به وزارت علوم و دانشگاه خوارزمی واگذار شد و این موضوع باعث ایجاد خلا در تربیت نیرو برای این وزارتخانه شد.

وی تاکید کرد: طرح مدرسه تابستانه سیاست گذاری اقتصادی با یک رویکرد نظری- عملی و با هدف تامین نیروی انسانی مجرب به ابتکار وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور با هدف برقراری ارتباط میان نخبگان، اساتید دانشگاه و دانشجویان با وزارت اقتصاد برگزار شد.

توکلی تشریح کرد: گام نخست از اولین دوره برگزاری این مدرسه، شامل یک دوره ۲۰ روزه بود که برای شرکت در این دوره تعداد ۸۰۰ نفر از دانشگاه‌های مختلف از نقاط مختلف کشور ثبت نام کردند. این دانشجویان از حدود ۱۲۴ پژوهشکده، دانشکده و دانشگاه از نقاط مختلف کشور مانند دانشگاه تهران، شریف، شهید بهشتی، علامه، کرمان، بندرعباس و ... بودند و تلاش وزارت اقتصاد نیز این بوده که دانشجویان از نقاط مختلف کشور در این طرح شرکت کنند و تنها دانشجویان یک دانشگاه یا یک شهر مد نظر نبوده است.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد بیان کرد: از میان این افراد، با توجه به سوابق علمی و پژوهشی، ۱۰۰ نفر از ۴۱ دانشکده مختلف کشور برای شرکت در این دوره انتخاب شدند. وی افزود: در میان این افراد ۲۳ درصد دانشجوی دکتری، ۵۵ درصد دانشجوی ارشد و ۱۸ درصد دانشجوی دوره کارشناسی هستند.

وی ادامه داد: ۷۸ درصد از این دانشجویان را آقایان و ۲۲ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و همچنین ۵۰ درصد از مشارکت کنندگان از دانشکده‌های استان تهران و ۵۰ درصد از سایر استان‌ها هستند. توکلی با بیان اینکه در این دوره ۲۰ روزه، بحث‌های عمومی اقتصادی مطرح شده است، افزود: در این دوره تقریبا به تعداد دانشجویان، استاد در نظر گرفته شده بود، به گونه‌ای که حدود ۸۰ تا ۹۰ استاد این دوره را پوشش می‌دادند.

توکلی گفت: بخش دیگری از مباحث نیز شامل موضوعات تخصصی بود که به ۵ گروه در حوزه‌های بانکداری، مالیات، بازار سرمایه، خزانه داری و مدیریت دارایی‌های دولت و بحث‌های مرتبط با وزارت خارجه وگمرک تقسیم می‌شدند. وی توضیح داد: پس از پایان این دوره و پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، دانشجویان در بخش‌های مختلف وزارتخانه وارد دوره کارورزی می‌شوند و به نوشتن حدود ۵۰ طرح‌نامه پژوهشی مشغول خواهند شد که این کار را با مشارکت دانشگاه‌ها و وزراتخانه انجام خواهند داد، به این صورت که استاد راهنما از اساتید دانشگاه و مشاوران آن از بخش‌های مختلف وزارتخانه خواهد بود.

وی افزود: از اهداف آتی این طرح برقراری رابطه مستمر بین دانشگاه‌ها و وزارت اقتصاد است.

کد خبر: ۱۶۶٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha