۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
شاخص تورم در تابستان امسال داغ‌تر از همیشه است| خوراکی‌ها در صدر افزایش قیمت
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

شاخص تورم در تابستان امسال داغ‌تر از همیشه است| خوراکی‌ها در صدر افزایش قیمت

مشهد- بررسی نرخ تورم در خراسان رضوی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان، تابستان داغ‌تری را از نظر قیمت‌ها نسبت به ماه‌های ابتدایی سال تجربه می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شما اگر در سال ۹۰ به خرید می‌رفتید، باید برای یک کیلوگرم برنج ایرانی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، یک کیلوگرم برنج خارجی ۲ هزار تومان، یک روغن ۵ کیلویی جامد ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، برای یک لیتر روغن مایع ۲ هزار و ۲۰۰ تومان، یک کیلو گوشت گوسفندی ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان، یک کیلو گوشت مرغ ۳ هزار و ۱۰۰ تومان، یک شانه تخم‌مرغ ۵ هزار تومان، یک لیتر شیر هزار تومان، یک کیلو سیب‌زمینی ۷۰۰ تومان، یک کیلو پیاز ۷۰۰ تومان پول پرداخت می کردید!

در سال ۱۳۹۰ یک کیلو چای خارجی ۵ هزار و ۳۰۰ تومان، یک کیلو قند ۱۵۰۰ تومان، یک کیلو شکر ۱۳۰۰ تومان و یک عدد نان سنگک ۵۰۰ تومان قیمت داشت و شما با حدود یک‌ششم حقوق خود می‌توانستید سبد خریدتان را از کالاهای اساسی موردنیازتان پرکنید.

حالا به قیمت همین کالاها امسال نگاه کنید.امسال شما باید برای خرید یک کیلوگرم برنج ایرانی ۱۸۰ هزار تومان، یک کیلوگرم برنج خارجی ۴۵ هزار تومان، یک عدد روغن ۵ کیلویی جامد در بازار را ۴۰۰ هزار تومان یک شانه تخم‌مرغ ۹۰ هزار تومان، یک کیلو سیب‌زمینی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و یک کیلو گوشت ۲۵۰ هزار تومان هزینه بپردازید.

این در حالی است که با حداقل حقوق امسال شما باید برای خرید همین سبد کالا حدود یک‌سوم تا نیمی از حقوق خود را پرداخت کنید لذا با بررسی این ارقام می‌توان فهمید که این کالاها هزار درصد رشد داشته در صورتی‌که پایه حقوق چنین رشدی را به خود ندیده است!

تورم ۱۴۰۱

تورم سالانه خردادماه ۳۹.۴ درصد برآورد شده است، به‌عبارت‌دیگر میانگین سطح عمومی قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به میانگین سطح عمومی قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به خرداد ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۰ درصد افزایش داشته است.

شاخص تورم در تابستان امسال داغ‌تر از همیشه است | خوراکی‌ها در صدر افزایش قیمت

همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه نیز از ۳۹ درصد در اردیبهشت به ۵۲.۵ درصد در خرداد رسیده است. به‌ این‌علت که تورم سالانه بازه زمانی طولانی‌تری را برای محاسبه تورم در نظر دارد،جهش تورمی در شاخص تورم سالانه نسبت به تورم نقطه‌ای کمتر دیده‌شده است، جهش تورمی در دو ماه اخیر طی ماه‌های آتی در شاخص تورم سالانه نمایان‌تر خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده تورم رقم خورده در خرداد امسال از ناحیه کالاهای خوراکی بوده است، به گونه ای که تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها در این ماه بالغ‌بر ۸۱ درصد به ثبت رسیده است. عمده ترین دلیل این جهش تورمی را می‌توان سیاست حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی موسوم به جراحی اقتصادی دولت دانست.

بازار داغ گرانی در تیر ماه

مشهدی‌ها تیر ماه امسال برای یک سبد مشخص از کالاهای خوراکی و آشامیدنی نسبت به سال گذشته ۹۰.۹ درصد بیشتر پول پرداخت کردند؛ یعنی تورم نقطه‌ای شهرنشینان استان خراسان رضوی طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده که به تفکیک استان‌ها منتشرشده، ۹۰.۹ درصد بوده است.

براساس گزارش مرکز آمار، خانوارهای شهری در ربودن گوی سبقت گرانی در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، مقام هشتم را در کشور به دست آورده اند و ۵ درصد نیز از میانگین کشوری در تورم نقطه‌ای جلوتر هستند.

این گزارش نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری استان در بخش کالاهای غیر خوراکی و خدمات ۳۱.۸ درصد بوده که تقریبا بین استان‌های دیگر در رده‌های آخر قرارگرفته است. همچنین میانگین کشوری در تورم نقطه‌ای این گروه ۳۶.۹ درصد است؛ این یعنی خانواده‌های مشهد و دیگر شهرنشین‌های استان در این گروه کالایی، شاهد گرانی کمتری نسبت به سایر نقاط کشور بودند. این در حالی است که بخش خدمات به‌ویژه در حوزه گردشگری یکی از نقاط قوت اشتغال در مشهد و استان است و شاید پایین آمدن سطح سفرها به دلیل شیوع ویروس کرونا از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر باعث کاهش تقاضا در این حوزه و به دنبال آن تا حدودی کشیده شدن افسار گرانی (البته نسبت به دیگر نقاط کشور) در بخش خدمات شده است.

در مجموع تورم نقطه‌ای خانواده‌های شهری در استان خرسان رضوی ۵۷.۸ درصد بوده که بازهم از میانگین کشوری (۵۲.۸) جلوتر است.

شاخص تورم در تابستان امسال داغ‌تر از همیشه است | خوراکی‌ها در صدر افزایش قیمت


این اعداد و ارقام مربوط به تورم نقطه‌ای بود؛ یعنی مقایسه قیمت یک سبد کالای مشخص در تیر امسال نسبت به سال گذشته، اما در نرخ تورم دوازده‌ماهه کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری خراسان رضوی نسبت به میانگین کشور وضعیت بهتری دارد. نرخ تورم دوازده‌ماهه استان ما ۳۹.۲ درصد و میانگین کشوری ۴۰ درصد است.

این شکل از تورم در اقتصاد تحت عنوان تورم فشار هزینه شناخته می‌شود، بر اساس مبانی اقتصاد کلان این نوع تورم که از سمت عرضه نشئت می‌گیرد با یک جهش قیمت‌ها یا همان گرانی همراه بوده و طی کوتاه مدت اثر آن تخلیه می‌شود.

گرانی کالاهای اساسی

در میان کالاهای گروه نان و غلات بیشترین تورم به ثبت رسیده در طی ماه‌های گذشته به ماکارونی تعلق دارد، تورم ماهانه این کالا در خردادماه ۵۶.۱ درصد به ثبت رسیده است. در میان کالاهای خوراکی که بیشتر مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، گوشت گوسفند با تورم ۷ درصد کمترین افزایش قیمت را در خردادماه گذشته تجربه کرده است. تورم ماهانه مرغ و شیر نیز در خردادماه به ترتیب ۳۲.۵ درصد و ۴۹.۹ درصد به ثبت رسیده است.

بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه به ثبت رسیده در خردادماه برای کالا روغن رخ‌داده است، به‌عبارت‌دیگر از خردادماه ۱۴۰۰ تا خرداد امسال قیمت روغن ۳۳۲ درصد افزایش داشته است. در جایگاه بعدی نیز سیب‌زمینی قرار دارد، تورم نقطه‌به‌نقطه سیب‌زمینی در ماه گذشته ۱۷۲ درصد برآورد شده است

اما انفجار افزایش قیمت در کالا های اساسی خوراکی در مورد روغن رخ‌داده است. تورم ماهانه روغن جامد در ماه گذشته ۲۴۷.۲ درصد به ثبت رسیده است، به بیان ساده تر قیمت روغن جامد در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت‌ماه ۳.۵ برابر شده است. روغن مایع نیز رشد قیمت بسیار بالایی را در ماه گذشته تجربه کرده است، به گونه ای که تورم ماهانه این کالا در خرداد ۲۳۳.۸ درصد برآورد شده است.

افزایش قیمت برنج ایرانی تا مرز ۲۰۰ هزار تومان بنا بر اظهارات بسیاری از شهروندان و مصرف‌کنندگان به هیچ عنوان منطقی نیست!

مشاهدات خبرنگار بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر برنج خالص و بدون اختلاط ایرانی را کمتر از کیلویی ۱۸۵ هزار تومان نمی‌توان خرید.

متاسفانه هم‌اکنون برنج‌های موجود در بازار ترکیبی از کمی برنج ایرانی کیفی با ایرانی پرمحصول یا ترکیبی از برنج ایرانی با برنج خارجی است که این برنج‌ها در محدوده کیلویی ۱۵۰هزار تومان عرضه می‌شود!

تورم نقطه‌به‌نقطه برای کالای های اساسی

بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه به ثبت رسیده در خردادماه برای کالا روغن رخ‌داده است، به‌عبارت‌دیگر از خردادماه ۱۴۰۰ تا خرداد امسال قیمت روغن ۳۳۲ درصد افزایش داشته است. در جایگاه بعدی نیز سیب‌زمینی قرار دارد، تورم نقطه‌به‌نقطه سیب‌زمینی در ماه گذشته ۱۷۲ درصد برآورد شده است. تورم نقطه‌ای برآورد شده در مورد کالا های برنج ایرانی و تخم‌مرغ نیز به ترتیب ۱۶۴.۲ و ۱۰۶ درصد بوده است. کمترین تورم نقطه‌ای به ثبت رسیده نیز هویج‌فرنگی با ۹.۵ درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در خصوص نرخ تورم نقطه به نقطه به بازار گفت: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری درخانوارهای کل کشور ۳۹.۴ درصد است که نسبت به مدت مشابه ۰.۷ درصد افزایش یافته است.

رضا جمشیدی اظهار کرد: این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۳۸.۹ و نقاط روستائی ۴۱.۸ درصد است که به ترتیب ۰.۶ و ۱ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به نرخ تورم نقطه به نقطه استان در خرداد ماه سال جاری و به میزان ۵۵.۲ درصد بیان کرد: این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن ۱۸.۳ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی اظهار کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار در نقاط شهری استان ۵۳.۸ و در مناطق روستایی ۶۰.۴ درصد است که در نقاط شهری نسبت به ماه قبل ۱۷.۵ و در مناطق روستایی نیز ۲۱.۴ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در خرداد ماه سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور نیز ۵۲.۵ درصد است، افزود: این شاخص در مقایسه با ماه قبل از آن ۱۳.۲ درصد افزایش یافته است, همچنین این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۵۱.۴ و خانوارهای روستائی ۵۸.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۱۲.۲ و ۱۸.۱ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: نرخ تورم نسبت به ماه قبل در کل خانوارهای استان در خرداد ماه سال جاری ۱۵.۶ درصد است که نسبت به ماه قبل از آن ۱۱.۵ درصد افزایش یافته است. این شاخص را برای خانوارهای شهری استان ۱۵.۲ و نقاط روستائی ۱۷.۳ درصد اعلام بوده که به ترتیب ۱۱ و ۱۳.۷ درصد افزایش یافته است.

جمشیدی با بیان این که در خرداد ماه سال جاری، نرخ تورم نسبت به ماه قبل درکل خانوارهای کشور نیز ۱۲.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ۸.۷ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۱۱.۵ و نقاط روستائی ۱۵.۸درصد است که به ترتیب ۷.۸ و ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد سال جاری در کل خانوارهای استان ۳۸.۳ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد افزایش یافته است. این شاخص را برای خانوارهای شهری استان ۳۷.۷ و نقاط روستائی ۴۰.۵درصد است که به ترتیب ۰.۹ و ۱.۳درصد افزایش یافته است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: در خرداد ماه سال جاری، تورم نقطه به نقطه کل خانوار استان در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۸۲.۸، پوشاک و کفش ۵۰.۲، مسکن ۱۸.۲ و گروه بهداشت و درمان ۳۹.۸ درصد بوده است. این ارقام برای کشور به ترتیب ۸۱.۶، ۴۸.۷، ۳۱.۹ و ۳۶.۹ درصد اعلام شده است.

کد خبر: ۱۶۶٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha