۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
 توسعه اقتصاد دیجیتال، نیازمند توسعه همکاری های بین المللی
در نشست خبری کنفرانس تکنوبلاک مطرح شد

توسعه اقتصاد دیجیتال، نیازمند توسعه همکاری های بین المللی

نشست خبری کنفرانس تکنوبلاک، به منظور بررسی اهداف و چشم انداز این کنفرانس، روز دوشنبه تاریخ ۱۰ مرداد، در مرکز همکاری‌ های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش بازار، نخستین اجلاس جهانی انجمن‌های رمزارز دنیا و فعالان حوزه بلاکچین با عنوان «تکنوبلاک» با حضور فعالان ایرانی و نمایندگان متعدد از کشورهایی نظیر روسیه، ترکیه، در روز پنجشنبه مورخ ۱۳ مرداد ماه برگزار می‌شود. موضوعات کنفرانس تکنوبلاک پیرامون ساماندهی، توسعه فناوری، استخراج و تبادل صورت می‌گیرد. اما نشست خبری این کنفرانس، روز دوشنبه، تاریخ ۱۰ مرداد در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با حضور جمعی از صاحب‌نظران این حوزه در کشور و روسیه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

بخشی از اقتصاد دیجیتال کشور باید در حوزه بین‌الملل توسعه یابد
خسروپور، رییس نشست خبری کنفرانس تکنوبلاک در ابتدای جلسه توضیح داد: پیش از این با همکاران روسی در سال گذشته مذاکره و نشست در مورد اقتصاد دیجیتال، فناوری بلاکچین و همکاری‌های بین کشوری داشته‌ایم. با توجه به ماموریت مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، این رویداد به منظور توسعه فناوری و تسهیل همکاری‌های بین‌المللی در حوزه اقتصاد دیجیتال برگزار می‌شود.

زمانی که در مورد اقتصاد دیجیتال و سیاست‌های دولت در خصوص آن صحبت می‌کنیم، باید به این نکته توجه کرد که یکی از پژوهش‌هایی که در سال ۲۰۱۷ بررسی شده این است که تخمین زده شده اگر اقتصاد دیجیتال کشور قصد داشته باشد توسط کشورها توسعه پیدا کند، نیمی از اقتصاد دیجیتال آن کشور باید توسط بازار داخلی تامین شود و بخشی از آن باید در حوزه بین‌المللی توسعه پیدا کند. این بدان معنی است که اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت داشته باشیم، نیمی از فعالیت‌های ما باید در زمینه همکاری‌های بین‌المللی و چند جانبه باشد.

بر اساس تدابیری که اتخاذ شده، ما در پی این موضوع هستیم که همکاری‌های بین کشوری را در این حوزه با کشورهای منطقه بتوانیم پیگیری کنیم. امیدواریم در نشست روز پنجشنبه، غنای همکاری ما بیشتر شده و به سرفصل‌های مشترک و دقیقی دست یابیم.

روسیه و ایران سابقه همکاری حدود دو ساله‌ای در حوزه اقتصاد دیجیتال با یکدیگر داشته‌اند و امیدواریم که پیگیری‌های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. پیشنهادی نیز از گذشته بین دو کشور وجود داشته که در رابطه با کارگروه مشترکی در حوزه اقتصاد دیجیتال که دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

کنفرانس تکنوبلاک تسهیل گر روابط دوجانبه و رفع دغدغه های مشترک خواهد بود
سامان بیرقی، دبیر کنفرانس تکنوبلاک در نشست خبری در خصوص اهداف همایش گفت: این کنفرانس به همراه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شده است. در کنفرانس تکنوبلاک، غیر از سخنرانی‌ها، دو پنل خواهیم داشت که در آنها در مورد قانون‌گذاری و ساماندهی و همچنین فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو برای فناوری بلاکچین صحبت خواهد شد.

محورهای کنفرانس در چهار بخش خواهد بود: سامان‌دهی، توسعه فناوری، استخراج و تبادل.

امیدواریم با این همایش، اتفاق خوبی رخ دهد و در راستای همکاری‌های مشترک بین کشورهای مختلف در این زمینه، بتوانیم راهگشای یک سری از مشکلات باشیم.

ما برای مقابله با تحریم‌ها می‌توانیم از تجربیات ایران استفاده کنیم
آنتون تکاچف، عضو پارلمان روسیه در خصوص چشم‌انداز خود در رابطه با همکاری بین دو کشور گفت: من بر این باورم که روسیه و ایران شرکای بسیار خوبی برای هم در این زمینه هستند و می‌توانیم در سطح دنیا پیشرو باشیم. در حال حاضر، روسیه به دلیل تحریم‌ها، وضعیتی که ایران مدت‌ها داشته است را تجربه می‌کند و از این رو می‌تواند از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کند تا بتواند در مقابل این تحریم‌ها بایستد.

هدف ما این است که در سطح بین‌المللی و در زمینه فناوری، با ایران همکاری‌های مشترکی داشته باشیم. با توجه به اینکه سوئیفت برای هر دو کشور ما تحریم شده، ما باید همکاری خود را شروع کرده و از تجربیات هم در زمینه بلاکچین و فایننس تکنولوژی استفاده کرده و اهداف اقتصادی خود را پیش ببریم.

من به نوبه خود می‌توانم اعلام کنم که به عنوان عضوی از پارلمان دومای روسیه، تمایل داریم که از مدیران بانک مرکزی، مدیران اقتصادی و بازرگانان دعوت کنیم که با ما ارتباط داشته باشند تا بتوانیم همکاری مشترکی داشته باشیم و به نتایج خوبی در زمینه اقتصاد دیجیتال دست یابیم. در واقع، همکاری ما در حال حاضر آغاز شده و در آینده نزدیک روزهای روشنی را در پیش خواهیم داشت.

آینده روشنی برای همکاری ایران و روسیه می‌بینم
الکساندر براژنیکوف، رییس انجمن راکیب روسیه در ادامه نشست اذعان داشت: من به عنوان نماینده راکیب امیدوارم این کنفرانس به عنوان پل محکمی بین ایران روسیه برای روابط اقتصادی مشترک بین دو کشور و ایجاد اکوسیستم مناسب برای این کار باشد.

اقتصاد دنیا در حال تغییر است و ما اطمینان داریم با همکاری ایران و روسیه، می‌توانیم در این تغییرات دستاورد بزرگی داشته باشیم. من برای این همکاری آینده روشنی می‌بینم و با توجه به اینکه هر دو کشور پرجمعیت است، در زمینه رمزارز، مبادله و NFT می‌توانیم همکاری مشترک خوبی داشته باشیم.

متخصصان زیادی در ایران و روسیه وجود دارد که می‌توانیم از آنها در این همکاری استفاده کنیم. شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، می‌تواند به عنوان یک مشوق برای ادامه و پیشرفت در این زمینه‌ها باشد.

اکنون شرایط در ایران مساعد است و می‌توانیم با هم یک سیستم پرداخت بین‌المللی مخصوص به خود را ایجاد کنیم تا دیگر وابستگی به ارزهای بین‌المللی نداشته باشیم و از ارز دخلی خود استفاده کنیم و از آن در سطح بین‌المللی نیز بهره ببریم.

وظیفه اصلی ما ایجاد یک اکوسیستم امن و مطمئن در این حوزه است که به مردم خود و دنیا نشان دهیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و سایر نقاط جهان نیز بدون نگرانی می‌توانند به ما بپیوندند.

باید بر نقات قوت ایران و روسیه برای همکاری تمرکز کنیم
حسین اسلامی، رییس نصر تهران در خصوص اهداف و برنامه همایش و فرصت‌هایی که پیش روی دو کشور است گفت: فناوری بلاکچین، رفتارهای تکاملی و تهاجمی دارد. اکنون مشاهده می‌کنیم که به جز مباحث NFT و کوین‌ها، زمانی که حرف از حوزه متاورس می‌شود، باز هم مشاهده می‌کنیم که این فناوری در آن حضور دارد. به نظر می‌رسد نمایندگان بخش خصوصی، هر جایی که فناوری‌های نوین تغییر در سبک زندگی و رفتار مردم ایجاد می‌کند، باید حضور داشته باشد و زودتر از دولت، مجلس و سایر نهادها، باید محرک این موضوع باشد.

دغدغه‌های حاکمیت باید رفع شود و موضوع ساماندهی در نظر گرفته شود که با این حال، حفظ سرمایه مردم باید در اولویت قرار گیرد. مطمئن باشیم که بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران زمانی در یک فرآیند حضور پیدا می‌کنند که بدانند این فرآیند به گونه‌ای چیده شده که سرمایه آنها ایمن باشد.

نقاط قوت زیادی، به خصوص استعداد و توانایی بین ایران و روسیه وجود دارد. در ایران و روسیه افراد با استعدادی در این حوزه داریم و از این رو می‌توانیم روی نقاط قوت یکدیگر تمرکز کنیم. من بر این باورم که توان فنی و کسب و کاری دو کشور می‌تواند در شرایط فعلی مکمل یکدیگر باشد و خوشحالیم که روسیه هم به دنبال نوشتن قراداد و اهل تفاهم است.

با همکاری متقابل، باید نظام تبادلات منطقه‌ای مختص خود را داشته باشیم
محمدمهدی شریعتمدار، عضو انجمن فین‌تک ایران در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای آسیایی، پیشرفته‌ترین محصولات را در زمینه اقتصاد دیجیتال دارند. رویکرد ایران در حوزه بلاکچین، به این صورت بوده که حاکمیت به بخش خصوصی اجازه داده توسعه خود را انجام دهد و این تقریبا بالغ‌ترین رویکرد در جهان است.

این موضوع کاملا امکانپذیر است که ما شروع‌کننده یک دومینو باشیم؛ به این شرط که به سایر کشورها اعتماد کنیم و با دست بازتر به یکدیگر در کشورهای منطقه امتیاز دهیم و بتوانیم با صبر کافی، مشارکت‌هایی ایجاد کنیم تا نظام تبادلات منطقه‌ای خود را داشته باشیم.

نهایت هدف ما باید منفعت رسانی به مردم باشد
عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در نشست خبری کنفرانس تکنوبلاک اذعان داشت: شرایط هر دو کشور ایران و روسیه در دو سال گذشته بسیار تغییر کرده است که ما امروزه شاهد اثرات آنها هستیم. از این رو نیازمند تغییر نگاه کشورها و فعالان در زمینه‌های اقتصادی هستیم.

تاثیر اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشورها امروزه به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا به میزان قابل توجهی افزایش یافته و مهم‌ترین ارکان آن به خصوص بلاکچین و رمزارزها در حال حاضر بر هیچ کس پوشیده نیست.

استعدادها و پتانسیل بسیار بزرگی در زمینه منابع انسانی و کسب و کارها و نیروی کار متخصص در هر دو کشور وجود دارد و طی صحبت‌هایی که روز گذشته انجام شد، ما متوجه زمینه همکاری بسیار زیاد و متعددی شدیم که وجود دارد.

اهدافی که انجمن بلاکچین ایران در این کنفرانس پیگیری خواهد کرد، ایجاد یک بستر ارتباطی پایدار بین کسب و کارهای تخصصی دو کشور، شکل‌دهی و تقویت اکوسیستم مشترک بین دو کشور و در گام بعدی گسترش این اکوسیستم و همکاری مشترک به کشورهای منطقه است. در نهایت ما باید بتوانیم منافع را به مردم کشور خود برسانیم.

از هر نوع همکاری و تعامل بین‌المللی در حوزه بلاکچین حمایت می‌کنیم
رضا قربانی عضو هیات مدیره نصر تهران در این نشست گفت: تشکل‌های صنفی هنوز به بحث بلاکچین ورود نکرده بودند، اما اخیرا روز بیت‌کوین را در ایران برگزار کردیم و از همان زمان هم مطالبه رگولاتوری داشتیم. ما در سازمان نظام صنفی از کسانی که به نوعی به موضوع و رگولاتوری بپردازند حمایت می‌کنیم.

سه بحث اصلی در این زمینه وجود دارد که بحث رگولاتوری، اقتصادی و امنیتی است. ما در بدنه صنف از هر نوع همکاری و تعامل بین‌المللی با کشورهای منطقه حمایت می‌کنیم و امیدواریم این تعامل، کمک کند که مساله رگولاتوری رمزارزها در ایران بهبود پیدا کند.

اعلام آمادگی انجمن بلاکچین ایران برای تبادل اطلاعات و ایجاد ظرفیت‌های مشترک بین‌المللی
سید امید علوی، رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران گفت: با توجه به مشکلی که ما در شبکه برق در طول هفت سال گذشته داشته‌ایم و اشتیاقی که روسیه به ایجاد نیروگاه‌های بزرگ در ایران دارد، اکنون ترکیب بلاکچین و استفاده از صنعت استخراج رمزارز با ایجاد نیروگاه برای روسیه جذابیت دارد.

با توجه به شرایطی که ایران در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها تجربه کرده، راهکارهایی را برای نجات خود از این وضعیت ایجاد کرده است و استفاده از این تجربیات برای کشور بزرگی مثل روسیه می‌تواند حائز اهمیت باشد.

مهم‌ترین بخش در کشور ما در حال حاضر، ایجاد یک پل ارتباطی برای تسهیل مراودات تجاری و اقتصادی است تا مردم دو کشور بتوانند از آن بهره ببرند.

انجمن بلاکچین ایران به عنوان یک مجموعه مردم نماد با حضور فعالان و کارشناسان نخبه، جهت تبادل اطلاعات و ایجاد ظرفیت‌های مشترک در حوزه بلاکچین اعلام آمادگی می‌کند.

کد خبر: ۱۶۵٬۹۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha