۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
گنجینه ای تمام عیار به نام خلیج‌فارس؛ دوبار مثل تو هرگز
گزارش بازار به مناسبت ۱۰ اردیبهشت؛

گنجینه ای تمام عیار به نام خلیج‌فارس؛ دوبار مثل تو هرگز

بوشهر - خلیج‌فارس دری گران‌بها و گنجی پرارزش برای کشورهای حاشیه آن خصوصاً ایران است که باید به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کرد.

خبرگزاری بازار، یکی از مهم‌ترین ظرفیت کشورمان هم‌جواری با خلیج‌فارس به عنوان ارزشمندترین شاهراه اقتصادی جهان است که همسایگان ما به طرق مختلف در حال بهره‌برداری از ظرفیت‌های بی‌شمار و بی‌انتهای آن هستند.

دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس است. خلیج‌فارس دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله نفت و گاز و پتروشیمی، حمل‌ونقل دریایی، صید و صیادی، تجارت و بازرگانی، آبزی‌پروری و ..... است.

هر یک از این ظرفیت‌ها می‌تواند برای کل اقتصاد یک کشور کافی باشد ولی همه این ظرفیت‌ها به خوبی در کنار هم قرارگرفته است تا بشر و خصوصاً حاشیه‌نشینان خلیج‌فارس بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند.

در کشور ما تاکنون از جنبه‌های مختلف خلیج‌فارس استفاده‌شده ولی بی‌شک ظرفیت‌های ممتاز دیگری نیز وجود دارد که باید بیش از گذشته مورداستفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

ظرفیت‌های ممتاز خلیج‌فارس برای تولید و اشتغال

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خلیج‌فارس گوهری ارزشمند در جنوب ایران اسلامی است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده مناسبی صورت گیرد.

عبدالکریم گراوند خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم خلیج‌فارس آبزی‌پروری است که در این راستا طرح‌های مهمی در نقاط مختلف استان بوشهر در حال اجرا و طرح‌های توسعه نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد: استان بوشهر قطب تولید و صادرات میگوی پرورشی در کشور است و بخش زیادی از این محصول در این استان تولید می‌شود.

استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: از دیگر ظرفیت‌های خلیج‌فارس می‌توان به پرورش ماهی در قفس اشاره کرد که چند طرح در آب‌های استان اجراشده است و نقش مهم در اشتغال و درآمدزایی دارد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تقویت زیست فناوری‌های دریایی در استان تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه تلاش‌های خوبی در حال انجام است.

گراوند تأکید کرد: تلاش داریم تا بهترین استفاده از ظرفیت خلیج‌فارس صورت گیرد و هم زمینه تولید فراهم شود و هم استفاده مناسبی از ظرفیت اشتغال‌زایی آن داشته باشیم.

گردشگری دریایی مغفول مانده است

یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های خلیج‌فارس در بخش گردشگری است؛ ظرفیتی که تاکنون به خوبی استفاده‌نشده و در حد ساحل باقی‌مانده است.

بی‌شک توسعه و تقویت زیرساخت‌های گردشگری دریایی می‌تواند نقش مهمی در راستای توسعه اشتغال در این حوزه داشته باشد و زمینه‌ساز درآمدزایی بالایی است.

معاون عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه گردشگری خصوصاً گردشگری دریایی یکی از برنامه‌های مهم در استان بوشهر است.

مهرداد ستوده بیان کرد: تلاش داریم تا با بهره‌گیری از توان و ظرفیت بخش خصوصی زمینه تقویت گردشگری دریایی در استان بوشهر را فراهم سازیم و حمایت‌های لازم را در این زمینه خواهیم داشت.

کمبود پارک‌های بزرگ بازی‌های آبی و دریایی، هتل‌های شناور، رستوران‌های ساحلی و دریایی، تورهای دریایی و ... احساس می‌شود؛ ظرفیتی که می‌تواند تحول‌آفرین باشد.

ظرفیت‌های نوین خلیج‌فارس

رئیس مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی خلیج‌فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای استفاده از قابلیت‌های خلیج‌فارس تلاش گسترده‌ای صورت گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به زیست فناوری دریایی اشاره کرد.

ایرج نبی‌پور بیان کرد: زیست فناوری دریایی دانشی است که به منظور اکتشاف انرژی، غذا، دارو، محصولات صنعتی و .... تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: خلیج‌فارس ظرفیتی بی‌نظیر برای ما است و باید در زمینه دانش‌های نوین در عرصه دریا به عنوان هاب منطقه مطرح شویم.

نبی‌پور خواستار حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه خلیج‌فارس شد و افزود: انتظار داریم با حمایت از شرکت‌های میان‌رشته‌ای در ساخت کریدور دانش زیست فناوری دریایی، تلاش کنیم تا نام پرآوازه خلیج‌فارس را در صدر تولیدات زیست فناوری دریایی در سطح جهان مطرح کنیم.

کد خبر: ۱۶٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha