۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
حذف نفت از سفره های مردم| درآمدهای ارزی افزایش یافت اما وصول مطالبات نه!
رشد ۵۸۰ درصدی فروش نفت چه تاثیری بر زندگی مردم داشت؟

حذف نفت از سفره های مردم| درآمدهای ارزی افزایش یافت اما وصول مطالبات نه!

دولت گفته درآمدهای نفتی ۵۸۰ درصد بیشتر شده اما اثری از بهبود در زندگی مردم نیست. کارشناسان معتقدند دولت قادر به وصول مطالبات خود نیست؛ برخی دیگر هم کسری بودجه را دلیل حذف نفت از سفره های مردم میدانند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با رسیدن به نیمه مرداد ماه، دقیقا یک سال از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد. هرچند تیم اقتصادی دولت معتقد است که یک سال زمان کافی برای محقق شدن اهداف و برنامه‌ریزی‌های کلان نیست و نشانه‌های بهبود شرایط در آینده خود را نشان خواهند داد اما مقایسه عملکرد دولت فعلی با دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که در بسیاری از بخش ها توفیق چندانی حاصل نشده است. در این میان برخی از اعضای کابینه سعی بر دستاورد سازی برای این دولت دارند. یکی از دستاوردهایی که به یکی از مانورهای تبلیغاتی دولت تبدیل شده، افزایش فروش نفت است.

قربان: درست که درآمدهای نفتی کشور افزایش یافته اما قادر به دریافت بخش عمده ای از درآمدها نیستیم. هم اکنون بخش زیادی از دلارهای نفتی ایران در سایر کشورها بلوکه شده، بخشی را هم در قالب کالا دریافت می کنیم

سخنگوی دولت در تازه ترین گفته های های خود مدعی شده که درآمدهای نفتی ۵۸۰ درصد افزایش یافته است. اما سوال اینجاست اگر درآمدهای دولت تا این اندازه بهتر شده چرا مردم عادی درکی نسبت به بهتر شدن اوضاع ندارند. نرخ تورم همچنان روبه افزایش است و رشد نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی ادامه دارد. قیمت کالاهای وارداتی سر به فلک کشیده و بسیاری از تولیدکنندگان داخلی مدعی اند که با زیان در حال فعالیت هستند. کارشناسان دلایل متعددی برای شرایط این روزهای اقتصاد ایران متصور هستند.

نرسی قربان کارشناس و تحلیل گر بازار انرژی در اینباره به بازار می گوید: درست است که درآمدهای نفتی کشور افزایش یافته اما قادر به دریافت بخش عمده ای از درآمدها نیستیم. هم اکنون بخش زیادی از دلارهای نفتی ایران در سایر کشورها بلوکه شده، بخشی را هم در قالب کالا دریافت می کنیم. آن بخشی را هم به صورت ارز دریافت می کنیم، هزینه زیادی را به اقتصاد ایران تحمیل می کند.

او معتقد است که بخش زیادی از این مشکل حاصل عدم الحاق ایران به FATF است که حتی با احیای برجام هم درست شدنی نیست.

ایران ۳ سال است که با تورم بالای ۴۰ درصد دست و پنجه نرم می کند. یکی از علت های اصلی تورم بالا هزینه های بالای اداره دولت است. در این سال ها دولت برای تامین هزینه های خود تقریبا بودجه پروژه های عمرانی را صفر کرد اما این تصمیم به تنهایی برای بدنه فربه دولت کافی نبود و در نهایت ناچار به استقراض از بانک مرکزی بود

دردسرهای فربگی دولت برای اقتصاد ایران
جدای از این برخی از کارشناسان مدعی اند که درآمدهای نفتی در چند ماه گذشته بیشتر صرف کسری بودجه و البته هزینه های بالای دولت شده است. ابراهیم حاتمی یزد کارشناس مسائل پولی و مالی در اینباره به بازار می گوید: ایران ۳ سال است که با تورم بالای ۴۰ درصد دست و پنجه نرم می کند. یکی از علت های اصلی تورم بالا هزینه های بالای اداره دولت است. در این سال ها دولت برای تامین هزینه های خود تقریبا بودجه پروژه های عمرانی را صفر کرد اما این تصمیم به تنهایی برای بدنه فربه دولت کافی نبود و در نهایت ناچار به استقراض از بانک مرکزی بود. البته برای ظاهر سازی دولت از بانک ها قرض می گرفت و بانک ها از بانک مرکزی استقراض می کردند.

به گفته او، این عوامل موجب شده که بیشتر درآمدهای نفتی صرف خود بدنه دولت شده و در عمل مردم عادی و پروژه های عمرانی از آن نفعی نبرند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته بخش زیادی از درآمد حاصل از فروش نفت صرف سرمایه گذاری و توسعه بخش های مولد اقتصاد می شود و در نهایت مردم از آن متنفع می شوند.

کامران ندری اقتصاد دان هم که ریشه مشکلات امروز را در مشکلات ساختاری می داند، در اینباره به بازار گفت: سال به سال وضعیت اقتصادی ایران به لحاظ ساختاری خراب و خراب تر می شود و همین مساله موجب شده که مشکلات ساختاری متعدی روی هم تلنبار شود. در چنین شرایطی نیاز بودجه ای دولت برای حل مشکلات ساختاری بیشتر و بیشتر می شود.

قیمت نفت از بشکه ای ۶۵ دلار در چهار ماه ابتدایی سال گذشته به طور متوسط به ۱۰۰ دلار در سال جاری رسیده است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که حدود ۵۳ درصد رشد درآمدهای نفتی را می توان مدیون وضعیت عرضه و تقاضا در بازار جهانی و البته تنش های میان روسیه و اوکراین دانست

رشد قیمت ها ۵۳ درصد درآمدها را افزایش داد
صرف نظر از اینکه چرا با وجود رشد درآمدهای نفتی، مردم کشور با تنگنای مالی شدیدی مواجه هستند، اما و اگرها درباره درباره صحت و درستی ادعای خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی است. کارشناسان انرژی معتقدند که افزایش درآمدهای امروز نفت بیش از اینکه حاصل افزایش فروش باشد، نتیجه رشد قیمت ها در بازار جهانی است. نگاهی به نوسانات بهای طلای سیاه نشان می دهد که به طور متوسط قیمت نفت از بشکه ای ۶۵ دلار در چهار ماه ابتدایی سال گذشته به طور متوسط به ۱۰۰ دلار در سال جاری رسیده است.

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که حدود ۵۳ درصد رشد درآمدهای نفتی را می توان مدیون وضعیت عرضه و تقاضا در بازار جهانی و البته تنش های میان روسیه و اوکراین دانست. در این میان برخی دیگر از کارشناسان به مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد ایران اشاره می کنند و معتقدند بخشی زیادی از این رشد حاصل تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ETS است.

جدیدترین گزارش منتشر شده نشان می دهد که ایران با تولید روزانه حدود ۲.۵۴۶ میلیون بشکه دهمین کشور تولیدکننده نفت در جهان است. حال آنکه ایران بعد از برجام با تولید ۳.۹ میلیون بشکه در روز در جایگاه ششم این رده بندی قرار داشت

ایران دهمین تولیدکننده نفت شد
اما رشد درآمدهای حاصل از فروش نفت در حالی این روزها به یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم تبدیل شده که رتبه ایران در تولید نفت روند نزولی به خود گرفته است. جدیدترین گزارش منتشر شده نشان می دهد که ایران با تولید روزانه حدود ۲.۵۴۶ میلیون بشکه، دهمین کشور تولیدکننده نفت در جهان است. جالب است که بدانید ایران بعد از برجام با تولید ۳.۹ میلیون بشکه در روز در جایگاه ششم این رده بندی قرار داشت. اما در حالی این روزها به واسطه تحریم ها، امارات، کانادا، برزیل و کویت هم در تولید طلای سیاه از ایران سبقت گرفته اند که قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی تولیدات نفتی ایران به ۴.۷ میلیون بشکه در روز برسد.

کد خبر: ۱۶۵٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha