۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
فعالیت کولبران قانونمند می‌شود| میزان قاچاق در کشور؛ ۱۲ میلیارد دلار
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس:

فعالیت کولبران قانونمند می‌شود| میزان قاچاق در کشور؛ ۱۲ میلیارد دلار

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مقرر شد تحت عنوان ساماندهی فعالیت مرزنشینان که فعالیت کولبران را هم شامل می شود، فعالیت آن‌ها نیز قانونمند شود و تحقق این موضوع نیازمند همکاری دولت در این ارتباط است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، شهریار حیدری، در تشریح نشست امروز دوشنبه (۱۰ مردادماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار داشت: این جلسه در محل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با حضور تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون و سردار علی مویدی خرم آبادی رئیس و معاونان وی برگزار شد.

وی افزود: این جلسه به منظور بررسی آخرین وضعیت قاچاق در کشور و همچنین پیشرفت های صورت گرفته در مورد مبارزه با این پدیده و راهکارهای علمی و عملیاتی کنترل و مهار قاچاق بحث و گفت وگو شد. همچنین درخصوص اثرات این معضل بر اقتصاد کشور گفت‌وگوهایی بین مسئولان ستاد و نمایندگان مطرح شد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس یازدهم اضافه کرد: مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گزارشی درخصوص مبارزه با قاچاق تهیه و تدوین کرده بودند و این گزارش را به اطلاع اعضای کمیسیون امنیت رساندند که حاوی پیشرفت‌های صورت گرفته در راه اندازی سامانه های جدید مبارزه با قاچاق بود. همچنین در این جلسه آخرین وضعیت اجرای فرمان مقام معظم رهبری درخصوص مقابله با قاچاق کالا و ارز که فرمانی راهبردی، اجرایی و عملیاتی است، مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به حجم بالای قاچاق در کشور گفت: با وجود پیشرفت ها در زمینه مبارزه با قاچاق کماکان فاصله زیادی تا وضعیت مطلوب وجود دارد و لازم است مبارزه با این پدیده به صورت جدی تر دنبال شود و در عین حال این ستاد به تنهایی نمی تواند همه موضوعات مرتبط با قاچاق را کنترل کند، چرا که این ستاد یک نهاد سیاستگذاری است و یک ستاد عملیاتی و اجرایی نیست و مبارزه با قاچاق نیازمند همکاری همه دستگاه های قضایی، امنیتی، اجرایی و قانونگذاری است.

حیدری تاکید کرد: رویکرد مبارزه با قاچاق باید رویکردی علمی و همه جانبه باشد، چرا که قاچاق مهار نمی شود مگر با پیش بینی بسته های تشویقی و فرهنگی و همچنین توجه به معیشت مرزنشینان و مقابله جدی با قاچاقچیان بزرگ و سوداگران، البته تلاش های ستاد مبارزه با قاچاق بی بدیل و شبانه روزی بوده و انتظار است همه نهادها با ستاد همکاری مطلوبی داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخصوص آمار ارائه شده در مورد میزان قاچاق گفت: آمار نگران کننده ای در این موضوع شنیده می شود و در حال حاضر عددی بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار در این خصوص مطرح می شود که عددی نگران کننده است و ما به عنوان بخشی از نهاد قانونگذاری و نظارتی کشور در این جلسه اعلام آمادگی کردیم که اگر ستاد طرح و برنامه ای برای پدیده قاچاق دارد به سهم خود آن را پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به معیشت مرزنشینان نیز گفت: ساماندهی مرزنشینان تحت عنوان معیشت مرزنشینان یا به تعبیری ساماندهی وضعیت معیشت مرزنشینان که به صورت مشترک بین مجلس و دولت در حال تدوین است در این جلسه مورد اشاره قرار گرفت تا به نوعی جایگزین کولبری شود و به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید شد که برای ساماندهی و به نتیجه رسیدن این طرح پیگیری های لازم را انجام دهد.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شد تحت عنوان ساماندهی فعالیت مرزنشینان که فعالیت کولبران را هم شامل می شود، فعالیت آن‌ها نیز قانونمند شود و تحقق این موضوع نیازمند همکاری های جدی دولت در این ارتباط است. همچنین در جلسه امروز بر این موضوع تاکید شد تا در نشست سران قوا آیین نامه ای برای فعالیت مرزنشینان تهیه شود تا مرزنشینان بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و به نوعی آیین‌نامه خاص کولبری به تدوین برسد.

کد خبر: ۱۶۵٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha