۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
شلیک تروریستی آمریکا به شاخص های اقتصادی جهان
با شهادت سردار سلیمانی نفت و طلا گران شد، بورس ها ی جهان افت کردند

شلیک تروریستی آمریکا به شاخص های اقتصادی جهان

با شلیک تروریستی به خودروی سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس، معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان،  قیمت  جهانی نفت و طلا جهش یافت و بازاربورس آسیا نیز با افت مواجه شد.

به گزارش تحلیل بازار رسانه های جهان  در قالب چند خبر  به تاثیر شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی بر شاخص های مهم جهان پرداخته واعتراف کرده است که بازارهای مهم جهان متاثر از این اقدام تروریستی آمریکا قرار گرفته اند.

جهش قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر خبر شهادت  سردار سرلشکر قاسم سلیمانی روند صعودی به خود گرفت  و به بالاترین  قیمت خود در چهار ماه اخیر صعود کرد.

 هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۷ درصد رشد کرد و به ۱۵۳۹ دلار و چهار سنت رسید.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۹ درصد افزایش، ۱۵۴۱ دلار و ۳۰ سنت معامله شد. طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود دو درصد رشد هفتگی داشته که چهارمین رشد هفتگی متوالی خواهد بود.

طلا در بحبوحه ابهامات سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن برای سرمایه گذاران تبدیل می شود. البته عامل دیگری که از رشد قیمت طلا پشتیبانی کرد، افت ارزش دلار بود که برای دومین هفته متوالی کاهش داشته و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرده است.

به گفته برایان لو، تحلیلگر شرکت فیلیپ فیوچرز، اخبار خاورمیانه به همراه خرید فنی و افت دلار در معاملات روز جمعه از قیمت طلا پشتیبانی کرد. اگر طلا بتواند سطح ۱۵۴۰ دلار را حفظ کند، حداقل در کوتاه مدت، سرمایه گذاران خوشبین خواهند بود اما با توجه به تحکیم رشد اقتصاد جهانی، ممکن است قیمت طلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ اندکی کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، البته  سرمایه گذاران منتظر انتشار جزییات نشست سیاست پولی دسامبر بانک مرکزی آمریکا هستند. نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا که سوددهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می کند.

موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز پنج شنبه ۰.۲۳ درصد رشد کرد و به ۸۹۵.۳۰ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۸ دلار و ۱۲ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۱۹۶۲ دلار و ۶۵ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، در ۹۸۰ دلار و ۱۹ سنت ایستاد.

جهش ۳ درصدی قیمت نفت

بر اساس گزارش دیگری از  رویترزقیمت هر بشکه نفت برنت امروز با یک دلار و 94 سنت معادل 2.93 درصد افزایش به 68 دلار و 19 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با یک دلار و 66 سنت معادل 2.71 درصد رشد به 62 دلار و 84 سنت رسید.

ادوارد مویا، تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه اوآندا گفت: «ریسک بروز اختلال در عرضه نفت خاورمیانه با توجه به تحولات اخیر همچنان بالاست و ممکن است شاهد افزایش بیشتر تنش‌ها بین ایران و آمریکا در عراق باشیم.»

همچنین این خبر باعث شد ارزش اوراق قرضه آمریکا افزایش یابد و شاخص بازار سهام آسیا افت داشته باشد. شاخص سهام اس اند پی 500 در معاملات امروز هنگ کنگ 0.7 درصد سقوط کرد.

 رویترز همچنین از ریزش بورس های آسیایی خبر داده است. بورس‌های آسیایی در حالی که پیش از انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی روند مثبتی را در پیش گرفته بودند، مسیر معکوسی به خود گرفتند.

ساعات اولیه بامداد امروز ارتش آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد حمله کرد و این سردار  بزرگ اسلام را به همراه  تنی چند از فرماندهان و نیروهای مقاومت به شهادت رساند.

بورس شرق آسیا به پایین کشیده شد

در حالی که شاخص بورس LMSCI که بزرگترین شاخص اسیا و اقیانوسیه خارج از ژاپن در معاملات اولیه به بالاترین میزان طی حدود 2 سال گذشته رسید اما  پس از انتشار خبر حمله تروریستی آمریکا این شاخص پایین آمد.

شاخص ام اس سی آی آسیا که به بالاترین رقم از ژوئن 2018  رسیده بود در پی خبر ترور سردار سلیمانی 0.26 درصد کاهش یافت. شاخص سی اس آی 300 چین نیز که بهترین عملکرد را در سال 2019 داشت در پی این خبر 0.25 درصد افت داشت.

انتظار می‌رود بورس‌های اروپایی نیز پس از تشدید تنش در خاورمیانه رویکرد بازارهای آسیایی را در پیش گیرند. شاخص بورس یورو استاکس 50 ، 0.66 درصد ریخت و بورس آلمان 0.6 درصد منفی شد. شاخص FTSE نیز 0.46 درصد پایین آمد بورس چین نیز که یکی از بهترین عملکردها را طی سال گذشته داشت علی‌رغم تلاش‌ها برای مثبت ماندن اما 0.2 درصد منفی شد.

تاپاس استریکلند کارشناس بانک ملی استرالیا می‌گوید: هنوز تاثیر حمله آمریکا و شهادت سردار سلیمانی بر بازارهای مالی جهان به طور کامل مشخص نیست.

وی معتقد است همه چیز بستگی به اقدام متقابل ایران دارد.

گروه رسانه ای تحلیل بازار این مصیبت را به همه ایرانیان تسلیت عرض می کند.

کد خبر: ۱٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha