۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
ادامه جنگ وزارت راه با ایرلاین ها| زمین گیر شدن عمدی هواپیماهای مسافربری با طعم رشد قیمت بلیط
«بازار» گزارش می دهد

ادامه جنگ وزارت راه با ایرلاین ها| زمین گیر شدن عمدی هواپیماهای مسافربری با طعم رشد قیمت بلیط

در حالیکه ناوگان هوایی کشور دارای حدود ۴۰۰ فروند هواپیماست تنها ۱۱۵ فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. اما سوال این است که چه عمدی در زمین گیر کردن هواپیماها وجود دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اعمال تحریم های ظالمانه صنعت هوایی را مدتهاست که دچار چالش کرده است. از نبود قطعه تا فرسوده شدن ناوگان هوایی را باید جزء چالش های اصلی این صنعت بر شمرد.
اگر چه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی مدعی است که هواپیماهای ایرباس بعضی کشورها را در ایران تعمیر می کنیم و نهضت قطعه‌سازی در کشور آغاز شده است اما بر همگان مشخص است که صنعت هوایی ایران و ایرلاین ها با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. چرا که ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است که شامل خرید هواپیما و قطعه، روغن، گریس، موکت کف، تایر، روکش صندلی، بیمه مسافران داخلی و خارجی، آموزش ادواری خلبانان، حق عضویت سازمان‌های بین المللی، هزینه‌های نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه‌های خارجی و مواردی از این دست است.

اما اصلی ترین چالش این روزهای ناوگان هوایی و ایرلاین ها تعیین قیمت بلیط است. حدود سه ماه پیش بود که شورای عالی هواپیمایی مصوب کرد قیمت بلیط هواپیما ۳۰ درصد افزایش یابد اما توقف این مصوبه باعث شد تا بحث زمین گیر شدن عمدی هواپیماها از سوی برخی ایرلاین ها مطرح و رسانه ای شود.

ادامه جنگ وزارت راه با ایرلاین ها| زمین گیر شدن عمدی هواپیماهای مسافربری با طعم رشد قیمت بلیط

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس چندی پیش در گفتگویی اعلام کرد که دلیل زمین‌گیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است. به‌عبارت دیگر ایرلاین‌ها از یک طرف می‌گویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است و هم این‌که به‌دنبال افزایش قیمت بلیط پروازها هستند.

حال سوال این است که گروکشی ایرلاین ها با زمین گیر کردن هواپیماها چه دلیلی می تواند داشته باشد؟ آیا زمین گیر کردن عمدی هواپیماها چیزی جز گران کردن قیمت بلیط نخواهد بود؟ این اقدام موجب این خواهد شد که بلیط پرواز به سختی تهیه شود و همین موضوع می تواند موجبات کاهش عرضه و افزایش تقاضا و در نهایت نارضایتی متقاضیان پرواز و گرانی بلیط ها شود.

حدود ۱۱۵ فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود ۴۰۰ فروند هواپیماست. این آمار نشان می دهد که حدود ۶۰ درصد ناوگان هوایی تعطیل است

در حال حاضر حدود ۱۱۵ فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود ۴۰۰ فروند هواپیماست. این آمار نشان می دهد که حدود ۶۰ درصد ناوگان هوایی تعطیل است و این آمار می تواند نگران کننده باشد.

اما اینکه شورای عالی هواپیمایی مصوب کرده تا قیمت بلیط هواپیما ۳۰ درصد افزایش یابد دلیل مقاومت چیست؟ مگر نه اینکه این مقاومت می تواند نتیجه عکس بدهد؟

رضایی کوچی در پاسخ به این پرسش که مجلس تا چه زمانی می‌تواند در برابر افزایش قیمت بلیط پروازها مقاومت کند گفته است که این افزایش ۳۰ درصدی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و ایرلاین‌ها در انتظار ابلاغ آن هستند.

اما ناراضی بودن ایرلاین ها درباره قیمت اعلام شده سفر اربعین را می توان تازه ترین شاهکار وزارت راه و شهرسازی برشمرد. چرا که ایرلاین ها معتقد هستند که اعلام نرخ بلیط ۶ میلیون تومانی برای پروازهای اربعین بدون هماهنگی با ایرلاین‌ها و فعالان صنعت هوانوردی صورت گرفته است.

ادامه جنگ وزارت راه با ایرلاین ها| زمین گیر شدن عمدی هواپیماهای مسافربری با طعم رشد قیمت بلیط

از اظهارات مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی می توان متوجه شد که جنگ وزارت راه و شهرسازی و ایرلاین ها بر سر تعیین قیمت بلیط هواپیما ادامه دارد.

اسعدی سامانی در این خصوص معتقد است: تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیط هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سال‌های گذشته بود؛ چرا که سابق بر این براساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین می‌کردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاین‌ها وجود داشت اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ شش میلیون تومانی را بابت پروازهای اربعین اعلام کرد.

حداقل در ایام اربعین باید ۳۰۰ پرواز انجام شود که برای حدود ۱۸۰ پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که اینها هزینه‌های اضافی است که بر دوش ایرلاین‌ها تحمیل می‌شود. در واقع باید گفت که شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای اربعین به دنبال سود نیستند و همه می‌خواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زائران راحت‌ترین پرواز را تجربه کنند

اسعدی سامانی می گوید: حداقل در ایام اربعین باید ۳۰۰ پرواز انجام شود که برای حدود ۱۸۰ پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که اینها هزینه‌های اضافی است که بر دوش ایرلاین‌ها تحمیل می‌شود. در واقع باید گفت که شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای اربعین به دنبال سود نیستند و همه می‌خواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زائران راحت‌ترین پرواز را تجربه کنند اما قبل از اعلام نرخ پروازهای اربعین باید با ایرلاین‌ها هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت.

دود این لفاظی ها میان وزارت راه و شهرسازی و ایرلاین ها در نهایت به چشم مصرف کننده نهایی یعنی مردم و متقاضیان ثابت خرید بلیط هواپیما که به هر دلیلی هر روز مجبور به استفاده از پرواز هستند خواهد رفت.

کد خبر: ۱۶۵٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha