۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
ایران نقش مهمی در ثبات بازار نفت دارد
دبیرکل اوپک:

ایران نقش مهمی در ثبات بازار نفت دارد

«هیثم الغیص» دبیرکل جدید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گفت وگو با روزنامه الرای کویت، ایران را از مهمترین کشورهای موسس این سازمان خواند که نقش مهمی در ثبات بازار نفت دارد.

به گزارش بازار، «هیثم الغیص» گفت: ایران و ونزوئلا از مهمترین کشورهای موسس اوپک هستند و نقش آنها در ثبات بازار بسیار زیاد است.

وی افزود: نقطه قوت اوپک انسجام آن و همبستگی کشورهایش با وجود همه شرایط جهانی پیرامونی است.

دبیرکل اوپک اضافه کرد: پیام دائمی اوپک به جهان این است که کاهش سرمایه گذاری‌های نفتی باعث افزایش قیمت‌ها خواهد بود. ۵۰۰ میلیارد دلار در سال، سرمایه گذاری مورد نیاز برای حفظ سطح تولید فعلی در ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است.

وی در ادامه گفت: افزایش اخیر قیمت نفت تنها به بحران اوکراین مربوط نیست بلکه به کاهش ظرفیت تولید مازاد مربوط می‌شود. بهبود وضعیت تقاضا، کاهش سرمایه‌گذاری در پالایشگاه و موج تعطیلی پالایشگاه‌ها عامل افزایش قیمت مشتقات نفتی است.

الغیص افزود: جهان برای ۲۵ سال آینده به ۱۲ تریلیون دلار سرمایه گذاری نفتی نیاز دارد. ما انتظار داریم تقاضا در سال جاری ۳.۴ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و تقاضا تا پایان سال ۲۰۲۲ از ۱۰۲ میلیون بشکه در روز فراتر رود.

دبیرکل اوپک اضافه کرد: بورس‌های نفت در لندن و نیویورک قیمت‌های برنت و وست تگزاس را تعیین می‌کنند نه اوپک و برخی از کشورهای مصرف کننده در اروپا، آسیا و آمریکا به ذخایر استراتژیک خود برای کاهش قیمت‌ها دست برده‌اند.

وی همچنین گفت که اوپک از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک استقبال می‌کند و نفت و گاز به عنوان ستون اصلی باقی خواهند ماند. بیش از ۵۰ درصد انرژی جهان از نفت و گاز تامین می‌شود و جایگزینی آن دشوار است.

الغیص افزود: می‌بایست به جای مبارزه با استفاده از سوخت‌های فسیلی به توسعه فناوری برای کاهش انتشار سوخت‌های فسیلی مضر برای محیط زیست پرداخت.

دبیرکل اوپک در ادامه گفت: اوپک با روسیه رقابت ندارد. روسیه کشوری بزرگ، مهم و بسیار پرنفوذ در نقشه انرژی جهان است.

وی افزود: امیداوریم که ثبات به لیبی بازگردد تا جایگاه مهم خود را در بازارهای نفت بگیرد. عراق دومین تولیدکننده بزرگ این سازمان است و در حمایت از اوپک پلاس نقش دارد.

الغیص در پایان گفت که ما به یک نقشه راه نیاز داریم که همه در آن باشند تا به راه حل‌هایی که نیازهای انرژی جهان را برآورده کند، برسیم.

کد خبر: ۱۶۵٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha