۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
تسریع صدور سند ملکی برای واحدهای مسکونی در روستاها
تفاهم نامه بنیاد مسکن و سازمان ثبت امضا شد

تسریع صدور سند ملکی برای واحدهای مسکونی در روستاها

با امضای تفاهم نامه مشترک میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، فرآیند شناسایی تمامی اراضی روستایی برای صدور سند تک برگی تسریع شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بر اساس مفاد این تفاهم نامه که امروز به امضای حسن بابایی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رسید، تمام اراضی موجود در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر شناسایی، مستند سازی، هویت سنجی و تثبیت مالکیت می شوند و اسناد مالکیت دفترچه ای آنها پس از حد نگاری به اسناد تک برگی تبدیل خواهند شد.

حسن بابایی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: در راستای عمل به فرمان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قوه قضائیه مبنی بر اینکه « وضعیت مالکیت متر به متر اراضی کشور باید مشخص شود»، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برنامه سنددارکردن اراضی روستایی را تسریع می کند.
به گفته وی تاکنون ۲۴۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از از اراضی روستایی تثبیت شده و از این رقم برای ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی سند صادر شده است.
معاون قوه قضائیه گفت: بر اساس تکالیف قانونی گنجانده شده در برنامه پنجساله سوم و چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی هم اینک ۷۰ درصد اراضی روستایی دارای سند ملکی هستند و اجرای تفاهم نامه جدید به سند دار کردن باقیمانده اراضی روستایی سرعت می دهد.
بابایی گفت: علاوه بر این سند دارکردن اراضی روستایی باعث می شود روستائیان از اسناد ملکی خود به عنوان وثیقه برای دریافت انواع تسهیلات بانکی استفاده کنند و ضریب بهداشت قضایی کشور افزایش می یابد و پرونده قضائی اختلافات ملکی روستاها کاهش یابد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تمامی هزینه صدور اسناد ملکی واحدهای روستایی از این پس توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأمین می شود و فرآیند صدور سند برای روستائیان کاملا رایگان می شود.
وی ادامه داد: با حد نگاری و کاداستری شدن اسناد املاک روستائی بزودی بانک اطلاعات جامع املاک روستائی کشور تهیه خواهد شد.
بابائی همچنین با اشاره به وقوع سیل اخیر به آسیب دیدگان و سیلزدگان اطمینان داد که حدود اراضی کشاورزی و ملکی آنها از طریق حدنگاری بطور دقیق مشخص است و روستائیان آسیب دیده نباید نگران تشخیص و جانمایی املاک خود باشند.
اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم هنگام امضای این تفاهم نامه گفت: تاکنون برای ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و برای ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت سند ملکی صادر کرده ایم و مجموعا ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار واحد مسکونی در این مناطق داری سند ملکی هستند.
غلامرضا مجیدی مدیر کل امور زمین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در این جلسه گفت: روستائیان متقاضی دریافت سند ملکی برای اراضی کشاورزی یا مسکونی خود باید به دفتر بنیاد مسکن محل زندگی خود مراجعه کنند و با ارائه تایید اعضای شورای اسلامی روستای خود فرآیند شناسایی اراضی آنها خواهد شد.
به گفته وی حتی اراضی قولنامه ای یا املاکی که نسق آنها مشخص نیست، با همکاری شورای اسلامی روستا و از طریق استعلام توسط سایر مراجع به سرعت سند ملکی تک برگی خواهند گرفت.

کد خبر: ۱۶۵٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عبدالرون IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      من توروستایه زمین چندسال پیش خریدم ازیکی الان پراونه گرفتم یه کم کارهم کردم ولی الان بنیادمسکن جلومنوگرفته میگه بایداول پول زمین بدی ۱۲۸میلون می خوادخوب من این همخ پول الان ازکجابیارم یه راهکاری چیزی اگه هست یکی بهم بگه ممنون من یه خانواده باچهارتابچه ومادرم اواره هستیم الان .