۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷
نمایندگان مجلس می‌خواهند سند جامع انرژی هسته‌ای «قانون» شود
رئیس سازمان انرژی اتمی:

نمایندگان مجلس می‌خواهند سند جامع انرژی هسته‌ای «قانون» شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نمایندگان مجلس معتقدند باید سند جامع توسعه انرژی هسته‌ای به گونه‌ای به قانون تبدیل شود تا تغییر دولت‌ها به روند توسعه هسته‌ای کشور آسیب نزند.

به گزارش بازار، محمد اسلامی پس از نشست با کمیسیون انرژی مجلس گفت: سازمان انرژی اتمی در زمینه برق هسته‌ای، توسعه کاربرد پرتوها، رادیوداروها، حفاظت در برابر اشعه و همچنین توسعه زیرساخت‌ها و شتاب بخشی به آن‌ها را در برنامه دارد. این سازمان می‌خواهد تأثیر فناوری هسته‌ای بیشتر از گذشته در زندگی مردم به صورت ملموس پدیدار شود.

سازمان انرژی اتمی بیستم فروردین ماه امسال سند جامع راهبردی انرژی هسته‌ای را رونمایی کرد. آقای اسلامی در مراسم رونمایی از این سند، اعلام کرد این سازمان پارسال حدود ۷۷ دستاورد جدید به دستاوردهایش اضافه کرده که ۲۹ دستاوردش به حوزه سوخت اتمی، ۱۵ دستاورد به تأمین انرژی و ۱۴ مورد به کاربرد پرتوها ارتباط دارد.

در میان دستاوردهایی که محمد اسلامی فروردین ماه از آن نام برد، تولید رادیودارو برای از بین بردن موضعی سلول‌های سرطانی، طراحی و ساخت سامانه برای کاهش درد بیماران سرطانی و طراحی و ساختِ چشمه لیزری برای ساخت قطعات ریز با دقت بسیار بالا دیده می‌شود.

مجلس همچنین در جریان تدوین قانون بودجه ۱۴۰۱، سازمان انرژی اتمی را مأمور کرد تا سند جامع و نقشه راه توسعه صنعت هسته‌ای کشور را در افق ۵۰ ساله تدوین کند و دولت هم آن را حداکثر تا پایان امسال به تصویب برساند.

بر اساس قانون بودجه امسال، محتوای این سند که با همکاری چند وزارتخانه نیرو، صمت، بهداشت و علوم تدوین خواهد شد، در تمام حوزه‌های صنعت هسته‌ای مانند انرژی هسته‌ای و کاربرد پرتوها، پزشکی و کشاورزی هسته‌ای باید کاربرد داشته باشد.

کد خبر: ۱۶۵٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha