۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
کاهش ۲۱درصدی بهره وری بخش کشاورزی جهانی به دلیل تغییرات آب و هوایی

کاهش ۲۱درصدی بهره وری بخش کشاورزی جهانی به دلیل تغییرات آب و هوایی

در شرایطی دنیا با بحران غذایی مواجه است که کارشناسان تغییرات اقلیمی را مهمترین عامل می دانند و می گویند: طی ۶دهه اخیر بهره وری بخش کشاورزی جهانی به دلیل تغییرات آب و هوایی ۲۱ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: سال ۲۰۲۲ جهانیان در حالی شاهد افزایش سریع قیمت مواد غذایی و کمبود منابع غذایی بوده و هستند که به گفته کارشناسان و تحلیلگران، بحران های مرکب در نقاط مختلف جهان ناشی از ترکیب عوامل ژئوپلیتیکی، اقتصادی و طبیعی مانند گرمای شدید، سیل و خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی است که این بحران ها غالبا به دنبال همه گیری کووید-۱۹ رخ داده است.

قبل از حمله روسیه نیز قیمت مواد غذایی در بالاترین حد خود بوده است، به طوری که بر اساس گزارش فائو از فوریه ۲۰۲۲، قیمت مواد غذایی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است

افزایش ۲۰درصدی قیمت مواد غذایی از فوریه ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل
از سوی دیگر پس از حمله روسیه به اوکراین در سال جاری میلادی، سازمان خواربار و کشاورزی و همچنین سایر ناظران بازارهای کالاهای غذایی نسبت به سقوط عرضه مواد غذایی و افزایش قیمت ها هشدار دادند. این در شرایطی است که بیشتر نگرانی‌ها مربوط به کمبود عرضه محصولات کلیدی مانند «گندم، ذرت و دانه های روغنی است که باعث افزایش قیمتها شده است. همچنین این تهاجم منجر به افزایش قیمت سوخت و کودهای مرتبط با آن شد که باعث کمبود بیشتر مواد غذایی و افزایش قیمت در سراسر جهان شده است.

با این وجود. علاوه بر این بر اساس این گزارش، جنگ روسیه و اوکراین در ماه مارس قیمت‌ ها را ۴۰ درصد دیگر نسبت به سال گذشته افزایش داد و به این ترتیب انتظار می‌ رود که موضوعات مختلف از جمله کووید-۱۹، حمله روسیه به اوکراین و شکست محصولات مرتبط با آب و هوا، روندهای جهانی را در کاهش گرسنگی و سوتغذیه معکوس کند.

اگرچه واکنش‌های اولیه بین ‌المللی به بحران غذا نشان می‌ دهد که برخی از تامین‌ کنندگان مثل هندی ها ممکن است کمبود جهانی و افزایش قیمت ‌ها را کاهش دهند اما تا ژوئن ۲۰۲۲، هیچ تلاش بین‌ المللی برای کاهش قیمت‌ ها مؤثر نبوده است

افزایش قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ بیش از افزایش قیمتها در دوره بحران جهانی در ۲۰۰۷ است
بر اساس آنچه از سوی سازمان های مربوطه منتشر شده، برخی از مناطق جهان، مانند شرق آفریقا و ماداگاسکار قبلاً به دلیل خرابی سیستم کشاورزی و تغییرات آب و هوایی دچار خشکسالی و قحطی بودند و انتظار می‌ رود افزایش قیمت‌ ها وضعیت را در این مناطق بدتر کند. حتی کشورهای شمال جهانی که معمولاً دارای منابع غذایی مطمئن هستند، مانند بریتانیا و ایالات متحده ، شروع به تجربه تأثیر مستقیم تورم هزینه به دلیل ناامنی غذایی کرده‌اند.

به این ترتیب برخی از تحلیلگران افزایش قیمت ها را بدترین افزایش قیمت از زمان بحران جهانی قیمت مواد غذایی در ۲۰۰۷-۲۰۰۸ توصیف کردند. به طوری که به طور خاص قیمت گندم در واکنش به حمله روسیه در سال جاری میلادی به بالاترین قیمت خود از سال ۲۰۰۸ رسید. به ویژه اینکه در زمان جمله روسیه، کشور اوکراین چهارمین صادر کننده بزرگ ذرت و گندم و همچنین بزرگترین صادر کننده روغن آفتابگردان در جهان بود. این در شرایطی است که روسیه و اوکراین با هم مسئول ۲۷ درصد از صادرات گندم و ۵۳ درصد از آفتابگردان و دانه های جهان بودند.

با این وجود اگرچه واکنش‌ های اولیه بین ‌المللی به بحران غذا نشان می‌ دهد که برخی از تامین‌ کنندگان مثل هندی ها یا برداشت ‌ها ممکن است کمبود جهانی و افزایش قیمت‌ ها را کاهش دهند اما تا ژوئن ۲۰۲۲، هیچ تلاش بین‌المللی برای کاهش قیمت‌ ها مؤثر نبوده است.

بر اساس گزارشات و داده های منتشر شده از سوی سازمانهای مربوطه طی ۶دهه یعنی از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۲۲ بهره وری بخش کشاورزی جهانی به دلیل تغییرات آب و هوایی ۲۱ درصد کاهش یافته است

۵۰ درصد غذای جهان به کودهای شیمیایی وابسته است
نکته قابل توجه اینکه بر اساس گزارشات و داده های منتشر شده از سوی سازمانهای مربوطه طی ۶دهه یعنی از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۲۲ بهره وری بخش کشاورزی جهانی به دلیل تغییرات آب و هوایی ۲۱ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر بر اساس این گزارش در حالی از سال ۲۰۲۱، بحران جهانی انرژی به صنایع کود و مواد غذایی سرایت کرده است که به گفته تحلیلگران، در سال جاری قیمت انواع کودهای کشاورزی به بالاترین رکورد خود رسیده آن هم در شرایطی که ۵۰درصد غذای جهان به کودهای شیمیایی وابسته است.

علاوه بر موارد یاد شده، افزایش قیمت انرژی هزینه های کشاورزی را افزایش می دهد و به افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهانی دامن می زند. به ویژه اینکه کشاورزی و صنایع غذایی از انرژی برای اهداف مختلف استفاده می کنند. به عنوان مثال مصرف مستقیم انرژی شامل «برق برای آبیاری خودکار آب، مصرف سوخت برای ماشین آلات کشاورزی و انرژی مورد نیاز در مراحل مختلف فرآوری، بسته بندی، حمل و نقل و توزیع مواد غذایی» است. از طرف دیگر استفاده از آفت‌ کش‌ها و کودهای معدنی منجر به مصرف انرژی غیرمستقیم زیادی می‌شود و این ورودی‌ ها برای تولید بسیار انرژی بر هستند. در حالی که سهم به طور قابل توجهی بین مناطق متفاوت است - بسته به عواملی مانند شرایط آب و هوایی و انواع محصولات - هزینه های مستقیم و غیر مستقیم انرژی می تواند ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل هزینه های متغیر کشت در اقتصادهای پیشرفته مانند ایالات متحده را تشکیل دهد. بنابراین قیمت های بالاتر انرژی و کود به ناچار به هزینه های تولید بالاتر و در نهایت به قیمت مواد غذایی بالاتر تبدیل می شود.

با تمام این تفاسیر به گفته کارشناسان تغییرات آب و هوایی مهمترین تاثیر را بر تولید جهانی محصولات کشاورزی دارد به طوری که رویدادهای متعدد مثل گرما، سیل و خشکسالی بین سال‌ های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به طور قابل‌ توجهی به ذخایر غذایی جهان آسیب زده است و بسیاری از رویدادهای مشابه مرتبط با تغییرات آب و هوایی همچنان به کاهش شدید تولید کشاورزی در جهان ادامه می دهد. با این وجود کارشناسان معتقدند: این رویدادهای آب و هوایی که با تغییرات اقلیمی مرتبط است، سیستم غذایی را در برابر شوک هایی مانند جنگ در اوکراین مقاوم تر کرد!

کد خبر: ۱۶۵٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha