۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
بارش بی‌سابقه باران در قوچان| سیل مزارع را درنوردید
بازار گزارش می دهد؛

بارش بی‌سابقه باران در قوچان| سیل مزارع را درنوردید

قوچان– بارش‌های سیل‌آسا در استان خراسان رضوی شهرستان قوچان را درنوردید و ضمن خسارت به مزارع به واحدهای شهرک صنعتی این شهرستان نیز خسارت زد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در پی بارش روز گذشته در شهرستان قوچان بیش از ۵ میلیارد تومان به اراضی کشاورزی و باغات شهرستان قوچان خسارت اولیه وارد شد.

مدیر هواشناسی قوچان در گفت‌وگو با بازار اظهار داشت: در روز گذشته در سطح شهرستان طی دو ساعت ۶۰ میلی‌متر بارش داشتیم به‌طوری‌که در دوره آماری ۳۰ سال اخیر ما این مقدار بارندگی روزانه بی‌سابقه بود.

علیرضا خسروی وی افزود: طی سال‌های اخیر فقط یک‌بار آن‌هم در ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۱ هم ۵۸ میلی‌متر در یک روز باران آمد ولی درهرصورت دیروز رکورد بود که سبب شد بالاترین میزان بارندگی در سطح استان مربوط به قوچان باشد.

مدیر هواشناسی قوچان گفت: با وجود اینکه ۶۰ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه‌های باران‌سنجی ثبت شد ولی در مناطق بالادست نشان‌دهنده این میزان بارش بیش‌تر بوده است که در پیش‌بینی‌ها هم گفته شد اغلب بارش‌ها مربوط به مناطق بالادست بوده است.

بارش بی‌سابقه باران در قوچان| سیل مزارع را درنوردید

وی یادآور شد: بارش در خود شهر قوچان همه را غافلگیر کرد و هرچند هشدار نارنجی نیز توسط هواشناسی صادر شد و ضمن اطلاعیه در جلسه مدیریت بحران نیز اعلام‌شده بود اما با این حال سیلاب همه را غافلگیر کرد.

خسروی یادآور شد: این سیستم بارشی که امسال سیستم خیلی تقویت‌شده ای نیز بود حتی تا قسمت شمال شرقی کشور قوچان نیز رسید.

وی با اشاره به این موضوع که امروز این سامانه از سطح شهرستان عبور می‌کند افزود: در هر صورت برخی مناطق مخصوصاً ارتفاعات احتمال بارش وجود دارد و بارش‌های پراکنده تا روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

میزان خسارت‌ها در دست بررسی است
فرماندار قوچان و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان نیز در گفت‌وگو با بازار پیرامون خسارت های وارده گفت: سیلاب به شهرک صنعتی قوچان خسارت سنگینی وارد کرده است.

عباسعلی صفایی افزود: میزان خسارت توسط گروه کارشناسی در دست بررسی است و هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت ها تهیه نشده است.

وی به بازار گفت: بارش شدید باران در شهر و حومه قوچان به دلیل پر شدن کانال‌های هدایت، موجب به راه افتادن آب در برخی خیابان‌ها، معابر و حتی مزارع و باغ‌ها شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان قوچان با اشاره به اینکه تجمع آب موجب اخلال تردد شهروندان شد افزود: متاسفانه آب افتادگی خسارت‌هایی به بار آورده که جهاد کشاورزی در حال تخمین میزان آن است.

وی یادآور شد: سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران پیش آگاهی نسبت به وقوع بارش های شدید داده بودند که از  همان ابتدا گروه های امدادی و مدیریت بحران قوچان در حالت آماده باش قرار گرفتند.

سرپرست فرمانداری قوچان با اشاره به انسداد محور روستایی «بردر» گفت: محور ارتباطی این روستا نیز پس از چند ساعت مسدودی بازگشایی شد.

صفایی اذعان کرد: در هر حال امروز بعدازظهر نیز احتمال وقوع سیل پیش‌بینی‌شده است که در همین راستا تمامی مجموعه‌ها و دستگاه های اجرایی در حالت آماده باش کامل هستند.

فرماندار و رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان قوچان گفت: از روز جمعه با اعلام وضعیت نارنجی توسط هواشناسی استان، تمامی دستگاه‌های خدمات رسان شهرستان در آماده باش کامل بسر می‌برند.

صفائی افزود: از لحظات اولیه بارش در سطح شهرستان تمامی دهیاران، بخشداران و شهرداران به صورت کامل توجیه، اطلاع رسانی برای جلوگیری از اسکان در حاشیه رودخانه‌ها، انجام و مسیرهای احتمالی جاری شدن سیل به صورت کارشناسی بازدید شدند.

سیل به محصولات کشاورزی خسارت زد
مدیر جهاد کشاورزی قوچان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: با بررسی های اولیه در بخش زراعی، باغی و منابع طبیعی قوچان به بیش از ۵ میلیارد تومان خسارت برآورد شده است .

مهران حیاتی افزود: این خسارات بیش تر در بخش قوچان عتیق در روستاهای فیلاب و فتح آباد بوده است که به محصولاتی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی، ذرت، یونجه و همچنین سیب و گلابی و زعفران بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است .

بارش بی‌سابقه باران در قوچان| سیل مزارع را درنوردید

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: این خسارات در بخش زراعی ۳ میلیارد و ۸۱۰میلیون تومان و در بخش باغی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان که در مجموع با سایر خسارات به بیش از ۵ میلیارد تومان رسیده است .

وی ادامه داد: به علت بروز سیل در ۳۶ هکتار از اراضی باغی و کشاورزی روستاهای فتح‌آباد و فیلاب از توابع بخش قوچان عتیق شهرستان قوچان به برخی از محصولات زراعی از جمله گوجه‌ فرنگی، سیب‌زمینی، ذرت و یونجه خسارت وارد شد.

وی افزود: بر اساس گزارش اولیه خسارات وارده به بخش کشاورزی شهرستان قوچان در پی بارش باران و وقوع سیل ۱۵ تن گوجه‌فرنگی، ۱۰ تن سیب‌زمینی، پنج تن ذرت و ۶ تن یونجه از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده و مبلغ این خسارات ۳۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

حیاتی اظهار کرد: همچنین به دلیل وقوع سیل به بیش از پنج هکتار از اراضی باغی و منابع‌ طبیعی شهرستان قوچان خسارت وارد شد و در پی آن ۶۰ تن از محصول چهار هکتار از باغات سیب و گلابی و همچنین چهار تن از محصول زعفران در یک هکتار از اراضی کشاورزی به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال خسارت وارد شد.

حیاتی یاداور شد: میزان دقیق تر خسارات در بخش کشاورزی دست بررسی است که به موقع اعلام می شود.

جاده ها لغزنده است
مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای قوچان نیز در گفت وگو با بازار اظهار داشت: ضمن بازدید از مجموعه راهداری که در خواست شدهتا تمامی محور ها را مورد بررسی قرار دهند لذا تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر تخریب راه ها در شهرستان نداشتیم.

جواد جعفری تیتکانلو افزود: محور قوچان به فاروج تقاطع محمد آباد سفلی که دیروز از شروع بارندگی ها بر اثر سیلاب در مسیر جاده سبب کندی عبور و مرور و ترافیک شده بود ولی خوشبختانه جاده مسدود نشد و پس از روان آب با کاهش بارندگی میزان آن فروکش کرد .

مدیر حمل و نقل جاده ای شهرستان قوچان گفت: در مسیر محور باجگیران نیز یک سیلی از بالای قره جقه باجگیران شروع شد و پس از عبور از مسیر بردر به سمت روستای شمخال رفت که به راه ها آسیب وارد نشد.

وی تاکید کرد: حتی تا ساعت پایانی شب هم ضمن بازدید مجدد از محور های شهرستان هیچ مشکلی از آسیب دیدگی جاده ها نداشتیم و هیچ گزارشی مبنی بر تخریب اعلام نشد .

جعفری با بیان این که در اقدامات و تمهیدات لازم است گفت : ۵۳ راهدار در قالب ۴۰ دستگاه و ادوات سبک، سنگین و نیمه سنگین در سه راهدار خانه امامقلی بخش باجگیران ، راهدارخانه مرکزی ، راهدارخانه بخش الماجق در حال خدمت رسانی هستند که این آمادگی کامل داریم به محض ورود حادثه ای مجدد وارد عمل شویم.

وی در خصوص نقاط حادثه خیز شهرستان گفت: افرادی که قصد سفر دارند ضمن تماس با سامانه ۱۴۱ شرایط جوی را نیز مدنظر داشته باشند.

جعفری بیان کرد: ضمن این که حتی برای برخی نقاط که غیر قابل پیش بینی بوده است از روان آب از سمت زمین های کشاورزی وارد مسیر های جاده ای می شود که نیاز است مسافران ضمن ارتباط با این سامانه از آخرین وضعیت جاده ها اطلاع یابند.

کد خبر: ۱۶۵٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha