۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
وقوع سیل در استان بوشهر | نفع و ضررهای مونسون برای مردم
بازار گزارش می دهد؛

وقوع سیل در استان بوشهر | نفع و ضررهای مونسون برای مردم

بوشهر- وقوع بارش‌های موسوم به مونسون در بوشهر در کنار خسارت‌هایی که به تاسیسات استان وارد کرد، سبب سیراب شدن نخیلات و سرریز شدن سدها و آبگیرها شد و کشاورزان را شاد کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: وقوع بارش‌های موسوم به مونسون در چند استان کشور از هفته گذشته آغاز شد و از چهارشنبه ۵ مرداد استان بوشهر را نیز در بر گرفت.

از ابتدای وقوع و حتی پیش از آغاز بارش‌ها، جلسات متعددی در ستاد مدیریت بحران استان برگزار و هشدارهای لازم به مردم برای کاهش آسیب‌های احتمالی داده شد.

استان بوشهر در چند سال اخیر با خشکسالی‌های پیاپی مواجه بود و سدها و سفره‌های زیرزمینی خشک شده بودند و پیش بینی سیلاب در استان، سبب شد که کشاورزان به ذخیره آب مورد نیاز امیدوارتر شوند و مسئولان نیز با آماده کردن سازه‌های آبخیزداری و سدها و کانال‌های آبی و رودخانه‌های فصلی، برای مهار آب مورد نیاز تجهیز شدند.

با توجه به آسیب‌پذیر بودن مناطقی از استان در سیل‌های قبلی، پیش بینی ها صورت گرفت و البته خسارت‌های زیاد مادی نیز به بخش‌هایی از استان به ویژه در زیرساخت‌های آب و برق و مسکن و... وارد شد.

مسئولان برای مهار آب‌های سطحی اقدام کنند
یکی از شهروندان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سیل اخیر با بارش‌های قبلی بسیار متفاوت بود و یهویی و برق آسا فرود آمد.

حسین هدایت افزود: آب در منازل ما نفوذ کرد و خسارت زیادی به برخی از منازل مسکونی در برازجان و آبپخش وارد شد که امیدواریم توسط مسئولان جبران شود.

شهروندی از دشتستان نیز به خبرنگار بازار گفت: زمین سیراب شد و نخلستان یک‌دور کامل آبیاری شدند ولی خسارت به منازل نیز بسیار زیاد بود.

کیوان علایی یادآور شد: از مسئولان انتظار می‌رود از قبل به فکر جلوگیری از وارد آمدن خسارت باشند و اینکه وسط بارندگی به فکر کمک بیایند خیلی جالب نیست.

نادر اخلاقی‌زادگان از شهروندان تنگستانی نیز با اشاره به اینکه وقوع سیل مونسون یک پدیده عجیب و غریب بود، ابراز داشت: مسئولان اگر بتوانند نسبت به مهار آب‌های سطحی اقدام کنند، قطعا مشکلات آب شرب و آب کشاورزی کاهش می‌یابد.

میلیون‌ها نخل در دشتستان و تنگستان سیراب شدند
احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با شکرگزاری به درگاه خداوند بخاطر نزول رحمت الهی اظهار داشت: زمین‌های تشنه استان سیراب شدند و میلیون‌ها نخل در دشتستان و تنگستان آبیاری شدند.

وی افزود: سد انحرافی اهرم سرریز شده و بسیاری از بندهای سنگی و ملاتی نیز پر شده‌اند و سفره‌های زیرزمینی نیز به خوبی تغذیه شدند.

استاندار بوشهر بیان کرد: اگر چه خساراتی نیز به تاسیسات آب و برق و سایر زیرساخت‌ها وارد شد، ولی با تدابیر اندیشیده شده، توانستیم تهدید سیل را به فرصتی برای بهره‌وری از آب باران و سیلاب تبدیل کنیم.

محمدی‌زاده بیان کرد: باید سدهای در دست اجرا را در کمترین زمان به بهره‌برداری برسانیم تا در زمان بارش، بتوانیم منابع آبی را ذخیره‌سازی کنیم.

بالغ بر ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان بوشهر ذخیره سازی شدند

کورش دهقان مدیر کل بحران استانداری بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از استحصال ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان در بارش‌های چند روز اخیر خبر داد و گفت: این سازه‌ها در کاهش خطرات نقش اساسی داشتند.

وی با اشاره به بارش‌های مونسون در استان بوشهر اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، در بارندگی‌های اخیر در استان بوشهر، نزدیک به ۷۰ درصد سازه‌های آبخیزداری در سطح استان آبگیری شده است.

دهقان افزود: حجم تقریبی استحصال آب در این سازه‌ها مجموعا ۳۰ میلیون متر مکعب است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری بوشهر خاطر نشان کرد: این سازه‌ها در شهرستان‌های عسلویه، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان و دشتستان واقع شده‌اند.

وی یادآور شد: سازه‌هایی که در حوزه آبخیز شهری شهرهای کنگان، خورموج و برازجان احداث شده در این بارندگی عملکرد مطلوبی داشته و تاثیر مثبتی در جلوگیری از بروز خسارت به زیر ساخت‌ها در مناطق شهری داشته است.

دهقان بیان کرد: علاوه بر کاهش خطر سیل یکی از اهداف مهم پروژه‌های آبخیزداری تغذیه سفره‌های زیر زمینی آب است که این هدف نیز محقق شده است.

وی گفت: پیش‌بینی شدت بارش‌ها را در روزهای پیش رو داریم و امیدوارم خسارتی در بر نداشته باشد.

دهقان بیان کرد: البته خسارت هایی به زیرساخت های آب و برق و منازل مردم وارد شده است که با برآورد دقیق‌تر، اعلام می‌شود.

پدیده مونسون، علاوه بر کمکی که به سفره‌های زیرزمینی استان کرد در بحث ذخیره سازی آب پشت سدها و سازه‌های آبخیزداری نیز بسیار موثر بوده است

خسارت ۲۸۵ میلیارد ریالی به تاسیسات آب استان بوشهر
علی محمدی مدیر عامل آب منطقه ای استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه وقوع سیل موسوم به مونسون باعث ذخیره آب پشت سدها شده اظهار داشت: پدیده مونسون، علاوه بر کمکی که به سفره‌های زیرزمینی استان کرد در بحث ذخیره سازی آب پشت سدها و سازه‌های آبخیزداری نیز بسیار موثر بوده است.

وی افزود: تاکنون بالغ بر ۳۵ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره شده و بخشی از نیاز استان را مرتفع کرده است.

محمدی خاطر نشان کرد: البته خسارت وارده به تاسیسات و زیرساخت های حوزه آب استان نیز بسیار زیاد بوده و تاکنون بیش از ۲۸۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان بوشهر اضافه کرد: سازه‌های بندی ملاتی و تغذیه مصنوعی نیز در کنگان و دیر و دهرود و لاور و بوشکان بالغ بر ۳.۵ میلیون متر مکعب آب ذخیره کرده‌اند.

محمدی تصریح کرد: همچنین نخیلات دشتستان و تنگستان نیز سیراب شدند و معادل ۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد نخیلات شده است.

وی یادآور شد: رودخانه‌های فصلی پرآب شدند و سفره‌ها نیز تغذیه شدند و امیدوارم حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

خسارت یک میلیارد تومانی به تاسیسات برق استان بوشهر
غلامرضا حشمتی مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به خسارت‌های وارده در پی سیل اخیر به تاسیسات برقی استان بوشهر اشاره کرد و گفت: حدود یک میلیارد تومان به تاسیسات برق و زیرساخت‌ها در حوزه شرکت توزیع برق استان بوشهر خسارت وارد شده است.

وی افزود: از قبل از وقوع سیل تا بعد از آن، تیم‌های عملیاتی شرکت توزیع در راستای جلوگیری از قطع برق و رفع مشکلات به صورت شبانه روزی فعال بودند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر اضافه کرد: اجازه ندادیم قطعی گسترده اتفاق بیفتد و اندک قطعی‌های بوجود آمده نیز در کمترین زمان ممکن رفع شد.

آب ورودی گناوه قطع شد
مدیر عامل آب و فاضلاب استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سیلاب اخیر به تاسیسات و شبکه انتقال این مجموعه خسارت زد و سبب قطعی آب ورودی به گناوه شد.

ابوالحسن عالی افزود: خط انتقال محرم قطع شده و آب ورودی گناوه با مشکل مواجه شد که تا ۲۴ ساعت آینده مرتفع خواهد شد.

وی یادآور شد: در برخی شهرها و روستاها نیز مشکلاتی در توزیع آب بوجود آمد که در زمان کوتاهی رفع شد.

روان شدن باران به دریا هیچ سودی برای مردم استان ندارد
به نظر می‌رسد اگر مدیریت صحیحی برای مهار آب‌های سطحی و روان‌آب‌های استان انجام شود، می‌توان بر بحران آب غلبه کرد.

در سال‌های اخیر و در حدود یک دهه گذشته، میانگین بارش‌ها کمتر از قبل بوده، لکن‌ همین میزان بارش نیز به خوبی استحصال نشده است.

اکنون بیش از ۸ سد در شهرستان‌های مختلف استان بوشهر در دست اجراست که تکمیل آنها گامی بزرگ در رفع مشکل کم آبی دست.

آبگیرها و سدهای بندی و ملاتی نیز در نقاط مختلف استان در دست اجراست که باید تا قبل از زمستان تکمیل شوند تا بتوان بارش‌ها را ذخیره کرد.

روان شدن باران به دریا، هیچ سودی برای مردم استان بوشهر ندارد و تنها راه رهایی از معضل کم آبی، تلاش برای مهار آب‌های حاصل از بارندگی است.

کد خبر: ۱۶۵٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha