۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
«باجگیران» ویترین محرومیت خراسان رضوی| دروازه ورود به آسیای میانه از گاز محروم است
بازار گزارش می‌دهد؛

«باجگیران» ویترین محرومیت خراسان رضوی| دروازه ورود به آسیای میانه از گاز محروم است

قوچان– شهر باجگیران باوجود اهمیت تجاری و اقتصادی و نقطه تجاری اتصال ایران با ترکمنستان اما از بسیاری امکانات حتی انرژی گاز محروم است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهر باجگیران عنوان کم‌جمعیت‌ترین شهر خراسان رضوی را یدک می‌کشد و از دیرباز شهروندانش از کوچک‌ترین و کم‌ترین امکانات شهری بی‌بهره هستند لذا این شهر مرزی باوجود اهمیت فراوان و واقع‌شدن در مناطق کوهستانی اما هنوز از نعمت گاز محروم است.

یکی از امکانات زیرساختی ضروری در این منطقه با توجه به کوهستانی بودن آن و سرمای شدید زمستان وجود گاز طبیعی و گازرسانی به این شهر و حتی روستاهای اطراف آن است اما باجگیران را می‌توان تنها شهر محروم از گاز طبیعی در استان خراسان رضوی یادکرد.

شهر مرزی باجگیران، مرکز بخش باجگیران و از توابع شهرستان قوچان است که در شمال شرقی خراسان رضوی و در سه کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان و در فاصله ۲۵ کیلومتری از پایتخت کشور ترکمنستان یعنی عشق‌آباد قرار دارد و از گذشته دروازه ورود به آسیای میانه بوده است.

در آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال۱۳۹۵ این شهر با ۱۸۸ خانوار و ۵۹۴ نفر جمعیت در میان ۷۲ شهر خراسان رضوی، کم‌جمعیت‌ترین شهر را به خود اختصاص داد.

این شهر مرزی از دوران قاجار به شهر تبدیل شد اما تاکنون در حسرت امکانات شهری مانده و در حال حاضر از کمترین امکانات و رفاه ممکن برخوردار است و با توجه به اینکه ویترین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، برای توسعه و پیشرفت به حرکتی انقلابی و بنیادین از سوی مسئولان نیاز دارند.

شهر اقتصادی
اولین اقدام مسئولان بعد از انقلاب در خصوص شکوفایی و رونق این معبر حساس، احداث ساختمان بازارچه مشترک مرزی ایران و ترکمنستان بود که عملیات عمرانی آن با تأمین اعتبار از سوی استانداری خراسان در سال ۱۳۷۰ آغاز و پس از پایان عملیات ساختمانی در سال ۱۳۷۴با حضور وزرای خارجه وقت ایران و ترکمنستان در سال ۷۵ افتتاح شد.

«باجگیران» ویترین محرومیت خراسان رضوی| دروازه ورود به آسیای میانه از گاز محروم است

با احداث این بازارچه وضعیت اقتصادی باجگیران کمی بهتر شد؛ اما طی سال‌های گذشته و با تصمیمات دولت ترکمنستان در منع واردات برخی کالاها به بهانه‌های مختلف، وضعیت اقتصادی این شهر دچار بحران شد و این مسئله بیش از بازارچه، گمرک باجگیران را نیز تحت تأثیر قرار دارد.

دلیل اصلی این موضوع محدودیت گمرک ترکمنستان در عبور روزانه کامیون از مرز باجگیران است به‌طوری‌که تعطیلی این مرز و بازارچه مرزی معیشت مرزنشینان را به مخاطره انداخته است.

کاهش تردد کامیون‌های ترانزیتی به کمتر از ۸ عدد در روز موجب شد تا اشتغال و معیشت مردم این شهر مرزی نیز به چالش کشیده شود و این در حالی است که در گذشته به طور روزانه حدود ۳۰۰ کامیون و تریلی از این مرز عبور می‌کرد و این موضوع نقش حیاتی در اقتصاد این شهر مرزی داشت.

متأسفانه باجگیران به گاز شهری متصل نیست و نفت سفید نیز به‌صورت کالابرگ عرضه می‌شود که گاهی اوقات کمتر از نیاز شهروندان بوده و برخی افراد نفت سفید را به‌صورت آزاد و دو برابر قیمت خریداری می‌کنند.

بیکاری و مشکلات اقتصادی در حال حاضر یکی از چالش‌های بزرگ این شهر است و پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی وضعیت خوبی ندارد.

باجگیران جذابیتی ندارد
نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: اگر امروز احساس نیاز می کنیم که مرز باجگیران باید تقویت شود لذا در شهر مرزی باجگیران نیز باید جذابیتی ایجاد شود تا سبب رونق اقتصادی، حضور گردشگران و بازگشت خود مردم باجگیران شود.

علی آذری افزود: یکی از علت‌هایی که می‌توان جذابیت ایجاد کرد همین بحث گازرسانی است به طوری که سبب رونق بخشی به این شهر می‌شود لذا در سفر ریاست جمهوری به استان خراسان رضوی، این موضوع مهم با پیگیری‌ها، صحبت و رایزنی‌ها انجام شد.

نماینده مردم قوچان بابیان این مطلب که جلسات مختلفی با مدیرکل شرکت گاز استان داشتیم اظهار داشت: در مصوبه دولت تا پایان سال ۱۴۰۲ عملیات گازرسانی انجام می‌شود اظهار داشت: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان گازرسانی به باجگیران، روستاهای بخش باجگیران و روستاهای بدون گاز استان اختصاص‌یافته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت این پروژه نیز افزود: این پروژه به دست پیمانکار سپرده‌شده است و همچنین بحث قراردادها با پیمانکار بسته‌شده و در حال نقشه‌برداری هستند.

«باجگیران» ویترین محرومیت خراسان رضوی| دروازه ورود به آسیای میانه از گاز محروم است

آذری گفت: در صورت امکان از وزیر محترم نفت نیز دعوت خواهیم کرد که این پروژه ارزشمند را کلنگ زنی کند.

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اختلافات گازی با کشور ترکمنستان نیز گفت: اختلافات گازی که در دولت قبل با ترکمنستان داشتیم و اخیراً نیز نشست‌هایی زیادی با مسئولین ترکمنستان صورت گرفت و تمام این موارد حل شد چه‌بسا که با گازرسانی به شهر مرزی باجگیران و استفاده از این ظرفیت جهت گازرسانی شهرهای کشور مقابل توافقات و ارتباطات از طرف مرز باجگیران بیش از گذشته تقویت و گسترش یابد .

لوله گاز در راه باجگیران
مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار پیرامون اینکه چرا این شهر بدون گاز مانده است اظهار کرد: تشریفات قانونی لازم جهت مناقصه پروژه گازرسانی به شهر مرزی باجگیران انجام‌شده و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است.

حسن افتخاری به بازار گفت: میزان اعتبار پروژه گازرسانی به شهر مرزی باجگیران بالغ‌بر ۲۴۰ میلیارد تومان برآورد می‌گردد و از زمان شروع عملیات اجرایی یعنی شهریورماه ۱۴۰۱ دو سال زمان پیش‌بینی‌شده است و اعتبار این پروژه نیز از محل منابع داخلی شرکت ملی گاز در نظر گرفته‌شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن مسیر پیش‌بینی می‌شود پروژه با موانع و مشکلات اجرایی روبرو شود که همکاری مردمی و متولیان ذی‌ربط در صدور مجوزهای لازم در رفع موانع راهگشا خواهد بود.

وی یادآور شد: ضمناً پس از بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به شهر باجگیران گازرسانی به روستاهای واجد شرایط نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۶۵٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha