۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
آزاد سازی صادرات دام؛ کویت و عراق اصلی ترین بازار هدف دام سبک و سنگین ایران
بازار گزارش می دهد؛

آزاد سازی صادرات دام؛ کویت و عراق اصلی ترین بازار هدف دام سبک و سنگین ایران

در شرایطی که صادرات دام سبک و سنگین غیرمولد آزاد اعلام شده فعالان بخش می گویند: کویت بهترین بازار برای صادرات دام سبک و عراق نیز اصلی ترین بازار هدف برای صادرات دام سنگین کشور محسوب می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت دام کشور نیز مانند دیگر بخش های تولیدی کشور با چالشهای بسیاری مواجه است و به گفته فعالان بخش با توجه به اینکه از اصلی ترین مشکلات این حوزه به بحث مازاد دام و ضعیف شدن دام ها برمی گردد لذا آزاد سازی صادرات دام زنده می تواند تا حد قابل توجهی باری که بر دوش دامداران سنگینی می کند را سبک کند. در این راستا ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش اعلام کرد که صادرات دام سبک و سنگین از هفته جاری با ابلاغ شیوه نامه ها آغاز خواهد شد و شنیده ها حاکی است این امر از امروز محقق شده است.

در حال حاضر قیمت گوشت دام سنگین در محدوده ۸۰ هزار تومان درب دامداری است

۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار راس دام سنگین مازاد در کشور موجود است
سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: توانایی برای صادرات دام زیاد داریم با این وجود باید دید تا چه میزان اجازه صادرات می دهند. چون قرار است این کار مدیریت شده انجام شود تا بازار داخل ملتهب نشود.

مقدسی در خصوص میزان دام مازاد موجود در کشور نیز گفت: حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار راس دام سنگین مازاد داریم که می توانیم این میزان را صادر کنیم.

وی همچنین در خصوص وضعیت فعلی تولید نیز اظهار داشت: به هر مشقت و سختی است تولید ادامه دارد اما در این میان به دلیل قیمت بالای هزینه تمام شده و همچنین عدم صادرات دام تولید شده تولید کننده در حال از بین رفتن است. لذا امیدواریم با باز شدن راه های صادراتی تراکم دامی کشور کاهش یابد.

مقدسی همچنین در خصوص قیمت فعلی گوشت گفت: در حال حاضر قیمت گوشت دام سنگین در محدوده ۸۰ هزار تومان درب دامداری است.

در بحث صادرات دام کمیت صادرات در وهله اول اهمیت نیست بلکه مهم این است که ما چه هزینه های سرسام آوری را در این وسط باید برای صادرات دام پرداخت کنیم

امکان صادرات ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار راس دام از کشور را داریم
منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور نیز در خصوص میزان توان صادراتی دام ایران به دیگر کشورها به خبرنگار بازار گفت: با توجه به اینکه الان وضعیت دامداری کشور بحرانی است اگر بروکراسی کمی باشد و تداخل بسیاری از سیستم ها هم نباشد می توان بخشی از دام ضعیف کشور را صادر کنیم.

پوریان افزود: به عبارت ساده تر در صورت فراهم بودن شرایط امکان خروج حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار راس از کشور وجود دارد در حالی که اعداد و ارقام بیش از این است و حدود ۲ میلیون راس دام ضعیف شده داریم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با این وجود در بحث صادرات دام کمیت صادرات مهم نیست بلکه مهم این است که ما چه هزینه هایی را در این وسط باید پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه های بسیار سرسام آوری برای صادرات یک راس دام زنده باید بپردازیم، افزود: از خرید نقد دام گرفته تا تعهدات برگشت ارز صادراتی و غیره هزینه های مختلفی باید توسط صادر کننده پرداخت شود به طوری که صادرات هر راس دام ۴۰ کیلویی ۳۰۰ هزار تومان می شود. از آن طرف عوارض صادراتی دام سبک ۱۰۰ هزار تومان و برای دام سنگین ۴ میلیون تومان تمام می شود.

پوریان ادامه داد: با توجه به هزینه های جانبی دیگری هم که وجود دارد مثل جابجایی، حمل و نقل دریایی و غیره عملا صادر کننده برای هر راس گوسفند هزینه ای برابر با ۹۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان فقط هزینه غیر خرید برای صادرات می پردازند. بنابر این این خود یکی از مشکلات است.

شرکت های ایرانی حاضر در بازارهای هدف خارجی سعی می کنند عرضه دام همیشه در سطحی باشد که قیمت واقعی آن پرداخته شود

حضور ایران در بازارهای صادراتی دام معمولا به صورت موقتی است
رئیس شورای تامین دام کشور همچنین اظهار داشت: در بحث صادرات دام مساله دیگری که وجود دارد این است که ما معمولا به صورت موقت در این بازارها حضور پیدا می کنیم و از طرفی دیگر تجاری باسابقه در بازارهای هدف هستند. با این وجود مهم این بود که بخشی از این دام ضعیف شده که دست و پای دامداران را بسته است را از کشور خارج کنیم تا دامدار بتواند در این شرایط خیلی سخت نفسی بکشد.

پوریان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دامهایی که قرار است صادر شود در واقع دامهای ضعیف شده است در بازارهای هدف با چه نرخی خریداری می شود، گفت: در ابتدا باید بدانید که در بازارهای هدف ما غالبا دو نوع حضور داریم؛ یک نوع حضور ما به این نحو است که شرکت های ایرانی خود در بازارهای هدف حضور دارند و دام ایرانی را بدون اینکه به مشتری خارجی بدهند خود مستقیما در بازار خارجی می فروشند و به این ترتیب اجازه نمی دهند ارزش و قیمت صادراتی دام پایین بیاید.

وی افزود: به عبارت دیگر این شرکت های ایرانی حاضر در بازارهای هدف خارجی سعی می کنند عرضه دام همیشه در سطحی باشد که قیمت واقعی آن پرداخته شود. بنابراین قیمتها مختلف و متفاوت است. با این وجود الان به دلیل ضعیف شدن دامها و پایین آمدن کیفیت دام فقط امیدواریم بتوانیم بخشی از سختی دامداران را برطرف سازیم.

در بخش دام سبک ۴ میلیون تا ۴ و نیم میلیون راس دام مازاد داریم و در دام سنگین هم حدود ۳۷۰ هزار راس مازاد دام در کشور داریم

کویت، عمان، عراق، امارات و قطر؛ ۵ بازار هدف صادراتی دام سبک ایران
پوریان در خصوص مستعدترین بازارهای خارجی برای صادرات دام سبک و سنگین ایران نیز گفت: برای دام سبک در وهله اول کویت بهترین بازار صادراتی است و پس از آن نیز کشورها «عمان، عراق، امارات و قطر» در جایگاه های بعدی قرار دارند.

وی افزود: از سوی دیگر برای صادرات گوساله نیز همواره عراق اصلی ترین مبدا صادراتی بوده است.

رئیس شورای تامین دام کشور در خصوص آخرین آمار از مازاد دام موجود در کشور گفت: طبق آماری که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده در بخش دام سبک ۴ میلیون تا ۴ و نیم میلیون راس دام مازاد داریم و در دام سنگین هم حدود ۳۷۰ هزار راس مازاد دام در کشور داریم.

پوریان در پایان گفت: قرار شده است بخشی از این مازاد دام خرید حمایتی یا تضمینی شود و بخش دیگر هم قرار است از طریق صادرات از کشور خارج شود. با این وجود بخش زیادی از این دام فضا را برای دامدار سنگین می کند.

کد خبر: ۱۶۵٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 17
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سجاد IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      13 0
      چرا دروغ میگین صادرات کدوم صادرات دامدارا دارن نابود میشن با این کاغذ بازیاتون
    • مهدی IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      12 2
      موش داروبعدازمرگ
      • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
        1 0
        موش دارو نه بیهوش دارو عزیزم
    • دامدار IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      11 1
      با زبان بی زبانی دولت داره میگه صادرات قانونی برام خرج داره و همچنان به قاچاق ادامه میدم بدبختی دامدار به خودش مربوط
    • علی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      11 0
      دامدار را خانه خراب کردین تازه به فکر افتادی
    • علی FI ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      10 2
      با این حجم بازار داخلی تغییری نمیکنه پس قطعا هدف حمایت از دامدار نیست هدف واردات ارز و سود باد آورده واسه یه عده دلال گردن کلفت نامحترمه
    • عباس سرخوش IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      14 0
      سلام دامداری دارم‌و دوسال‌است‌که‌ضرر‌میکنم
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      3 4
      وقتی کشوری مردمش توان خرید ندارند آن کشور با یکصد راس دام هم میتونه صادر کننده باشه
    • ۰۰۰۰۰ IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      سلام الان یه مسول از خدا بیخبر گوسفند مفت گیرش آمده میخواد صادرش کنه به همون تعداد که اینجا دارن میگن دوستان من مگه اینا دامدار رو میشناسن که بخوان دام شو صادر کنن
    • قلیج IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      1 0
      ایقد دروغ نگین ما دامدارا نابود شدیم
    • علی اکبر IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      2 0
      سلام دامداری داریم بدبخت شدیم بخاک سیاه نشستیم سه سال از خرج و خوراک خودمان زدیم کارگری میکنم میدم بخورن باز هم ضرره کسی هم بفکر نیست کی باید جواب این همه ادم بدبخت شده رو بده؟
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      1 1
      با تدبیر صادرات دام را آزاد کنید تا لطمه به کشور نزند
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      1 0
      اقای محترم دام ازگرجستان میادایران بعدمیره طرف عربی والا ایران دام خودش وبه خاورمیانه نمیفروشه افتاد
    • ابراهیم افروزی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      دام دار بدبخت شد
    • محمد DE ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      دام مازاد نداریم مردم پول ندارن گوشت بخرن امیدوارم متوجه بشید
    • مرتضی براتی IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      من یک دامدار هستم از استان فارس منطقه مرودشت مرتضی براتی هستم خواهشمندم از شما که در این امر هستین هرچه زودتر صادرات دام را شروع کنید خداشاهدا دامدار دیگه داره نابود میشه
    • پوریا IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      0 0
      تا دیروز که داشتین وارد میکردین!!؟؟ چطو شد حالا شروع کردین به صادرات!؟