۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
احتمال تثبیت تولید نفت اوپک‌پلاس در سپتامبر ۲۰۲۲

احتمال تثبیت تولید نفت اوپک‌پلاس در سپتامبر ۲۰۲۲

منابع آگاه از احتمال تغییر نیافتن تولید نفت اعضای اوپک و متحدانش برای ماه سپتامبر خبر دادند.

به گزارش بازار، هشت منبع آگاه اعلام کردند با وجود درخواست‌های آمریکا برای افزایش عرضه نفت از سوی اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیرعضو، ائتلاف موسوم به اوپک‌پلاس، این ائتلاف در نظر دارد در نشست هفته آینده خود تولید نفت خود را برای ماه سپتامبر تغییر ندهد، هر چند احتمال می‌رود درباره افزایش جزئی تولید گفت‌وگو شود.

ائتلاف اوپک‌پلاس تا ماه اوت برنامه کاهش تولید نفت خود را به‌طورکامل به پایان می‌رساند، برنامه‌ای که از زمان شیوع همه‌گیری جهانی ویروس کرونا از سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون اجرا شده است.

پس از آنکه ایالات متحده و اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه به‌دلیل درگیری‌های میان این کشور و اوکراین اعمال کردند، قیمت‌های نفت در سال ۲۰۲۲ میلادی به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید و در ماه مارس به بالای ۱۳۹ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت. به‌دنبال تورم فزاینده و افزایش نرخ بهره و در نتیجه بالا رفتن نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی و افت تقاضا، قیمت‌های نفت از آن زمان تاکنون به حدود ۱۰۸ دلار کاهش یافته است.

یکی از منابع آگاه در اوپک‌پلاس گفت: درباره موضوع‌های مختلف از افزایش اندک تولید گرفته تا حفظ سطح کنونی گفت‌وگو خواهد شد.

افزایش نیافتن تولید، ایالات متحده را ناامید خواهد کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، در ماه جاری به عربستان سعودی سفر و ابراز امیدواری کرد که در زمینه تولید نفت به توافق برسند.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا نیز روز پنجشنبه (ششم مردادماه) اعلام کرده بود که افزایش عرضه نفت به ثبات بازار کمک می‌کند.

با توجه به کاهش قیمت نفت از زمان اوج آن در ماه مارس امسال، بعضی از اعضای اوپک‌پلاس بر این باورند که دلیل محکمی برای افزایش بیشتر عرضه وجود ندارد.

با توجه به اینکه پس از کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در میدان‌های نفتی، بسیاری از تولیدکنندگان برای دستیابی به اهداف تولید با مشکل روبه‌رو شده‌اند، احتمال می‌رود که هر گونه افزایش بیشتر در عرضه نفت از سوی اوپک‌پلاس کمتر از سطح توافق‌شده باشد.

گفته می‌شود که عربستان و امارات متحده عربی مقدار قابل‌توجهی از ظرفیت تولید استفاده‌نشده جهان را در اختیار دارند. برخی منابع صنعتی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تولید عربستان می‌تواند به‌راحتی به حداکثر سطح اعلام‌شده برسد یا خیر.

کد خبر: ۱۶۵٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha