۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
افزایش رکود تولید و کاهش قیمت جهانی مس| چشم انداز روشن بازار فلزات با برنامه تولید خودروهای الکتریکی
بازار جهانی فلزات تحت تاثیر شیوع دوباره کرونا قرار گرفت

افزایش رکود تولید و کاهش قیمت جهانی مس| چشم انداز روشن بازار فلزات با برنامه تولید خودروهای الکتریکی

کودلکو، بزرگترین تامین کننده مس دنیا به دنبال شیوع دوباره بیماری کرونا در چین و ادامه درگیری روسیه و اوکراین با چالش رکود تولید و کاهش قیمت جهانی مس مواجه شده است.

بازار؛ گروه صنعت: شرکت ملی مس شیلی مقلب به کودلکو که به عنوان بزرگترین تامین کننده مس دنیا معرفی می شود و یک چهارم عرضه معادن جهان را به خود اختصاص می دهد با چالش کاهش تولید و قیمت مواجه شده است. بر این اساس آمارها نشان می دهد که ۹.۳ درصد تولید شرکت در سه ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل رخ داده که به عنوان یکی از چالش های بازارهای فلزی دنیا معرفی می شود.

بر اساس اخباری که از سوی دولت شیلی منتشر شده امسال، سالی نا امید کننده برای تولید کشوری است که حدود یک چهارم عرضه معادن جهان را به خود اختصاص داده است. در این رابطه کمیسیون مس این کشور کاهش سالانه ۳.۴ درصدی تولید داخلی را در بحبوحه کاهش کیفیت سنگ معدن، محدودیت های آب و اعتراضات اتحادیه ها پیش بینی کرده است.

البته مشکلات به همین جا محدود نمی شود و معادن در سطح جهان با چالش‌ های لجستیکی بسیاری دست ‌و پنجه نرم می‌ کنند که این معضلات در اثر همه ‌گیری کرونا و قرنطینه های چین و درگیری روسیه تشدید شده است. بنابراین دور از انتظار نیست که هزینه تولید افزایش یابد و قیمت کالا در بازار جهانی به سمت کاهشی شدن حرکت کند.

هرچند تولید و عرضه مس جهانی با رکود همراه است اما چشم انداز بازار فلزات به دلیل نیاز دنیا به حرکت به سمت انرژی های پاک تر در صنعت خودرو روشن پیش بینی می شود

کاهش معنا دار تولید مس
کودلکو که در سانتیاگو مستقر است در سه ماهه دوم سال میلادی ۳۷۱,۰۰۰ تن تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰۹,۰۰۰ تن تولید داشته و روند تولید کاهشی را نشان می دهد. به دنبال کاهش تولید، درآمد شرکت نیز سقوط کرده است.

بر اساس گزارش های کمیسیون مس دولت شیلی این روند ادامه نمی یابد و انتظار می رود قیمت این فلز در باقیمانده سال بهبود یابد؛ زیرا نگرانی‌ ها نسبت به تورم جهانی و اقدامات چین علیه کرونا کاهش یافته است. البته این موسسه به ریسک‌ های زیادی اشاره می کند که می توان به کاهش قابل توجه قیمت مصرف‌ کننده که به رکود منتهی می شود اشاره دارد.

در حالی که انتظار می رود با کاهش تقاضا و ورود عرضه جدید از کنگو، بازار مس به سمت مازاد تولید حرکت کند، اما چشم انداز بلند مدت بازار فلز مس به دلیل نیاز به فلزات باتری برای حرکت به سمت انرژی های پاک تر در صنعت خودرو همچنان روشن است.

البته در این میان، نا امیدی عرضه ممکن است به کاهش بی‌ رویه مصرف کمک کند. همچنین در حالی که شیلی دارای بزرگترین ذخایر مس است، عیار سنگ به طور پیوسته در حال کاهش است، به این معنی که معادن برای تولید همان مقدار نیاز به جابجایی سنگ بیشتری دارند و هزینه ها را بالا می برد.

در ماه ژوئن، کودلکو پس از افشای طرحی برای تعطیلی یکی از کارخانه های ذوب خود به دلیل نگرانی در مورد آلودگی، اعتراضاتی را در برخی از عملیات ها تحمل کرد. در اوایل این ماه نیز این شرکت به طور موقت کار بر روی پروژه های بازنگری رویه های ایمنی را پس از دو حادثه مرگبار متوقف کرد.

این شرکت دولتی به تازگی طرحی را برای از سرگیری کار بر روی طرح یک میلیارد دلاری نمک ‌زدایی در شمال شیلی به عنوان بخشی از هدف کاهش ۶۰ درصدی مصرف آب قاره‌ ای تصویب کرده است.

کد خبر: ۱۶۵٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha