۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
مشاغل خانگی راه گریزی برای بیکاری
یادداشت؛

مشاغل خانگی راه گریزی برای بیکاری

تبریز- امروزه آنهایی که علاوه بر تحصیل سراغ مهارتی رفتند و در کنار درس و مشق حرفه ای آموختند تا در موقع مناسب به کارشان بیاید نسبت به آنهایی که صرفا به دنبال مدرک گرایی بودند موفق هستند.

طاهر خیری*؛ بازار: هستند کسانی که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه کاسه چه کنم چه کنم دست شان نگرفته و به جای سرک کشیدن به کاریابی ها و صفحات استخدام روزنامه ها، مسیر کارآفرینی را انتخاب کردند و با تکیه بر توانایی های فردی برای خودشان کسب و کاری خرد و خانگی راه انداختند.

در مقابل این عده، افرادی هم هستند که فکر می کنند با داشتن مدرک دانشگاهی می توانند به استخدام دولتی درآمده و پشت میز نشین باشند که البته این خیال خام رخ نخواهد داد و همه جوانان تحصیل کرده کارمند اداره ای نخواهند شد.

امروزه آنهایی که علاوه بر تحصیل سراغ مهارتی رفتند و در کنار درس و مشق حرفه ای آموختند تا در موقع مناسب به کارشان بیاید نسبت به آنهایی که صرفا به دنبال مدرک گرایی بودند موفق هستند زیرا بلافاصله پس از اتمام درس شان وارد بازار کار می شوند.

واقعیت این است که دنیای امروز دنیای کارآفرینی است و نه کاریابی. افرادی که کارآفرین شدن را برگزیدند و با علاقه و پشتکار قدم در راه خود اشتغالی نهادند طعه شیرین آن را نیز چشیدند. هرچند این مسیر برای فرد کارآفرین هموار نبوده و با موانعی همراه خواهد شد که صد البته اراده فردی این موانع را از سر راه بر می دارد.

مشاغل خرد و خانگی از جمله مشاغلی هستند که به سرمایه و نیروی انسانی اندک نیاز دارند که فرد یا افراد با استفاده از این مزیت می توانند با کمک اعضای خانواده و همدلی یکدیگر کسب و کاری راه اندازی کنند. چون در این مشاغل تفکیک جنسیتی وجود ندارد و هر کس می تواند با توجه به مهارت و توانایی خود در خانه اش کسب و کاری ایجاد نماید.

فردی که شغل خانگی را انتخاب می کند اگر در کارش خلاقیت و نوآوری داشته باشد و متناسب با نیاز بازار و ذائقه مردم فعالیت کند قطعا پله های پیشرفت را با سرعت بیشتری طی خواهد کرد.

قابل کتمان نیست که مشاغل خانگی می توانند بسیاری از گره های اقتصادی جامعه از جمله بیکاری را باز و به رونق اقتصادی و توسعه کشور کمک کنند. خوشبختانه قانون ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی در مجلس تصویب شده و در حال اجرا است. دولت سیزدهم نیز در این راستا اقدامات موثری در تسهیل راه اندازی مشاغل خانگی انجام داده است.

در این ارتباط بسیاری از کاغذبازی های مرسوم اداری و امضاهای طلایی حذف شده است و افراد می توانند پس از اخد مجوز قانونی، از تسهیلات بانکی کم بهره دریافت کنند و با کمک آن شروع کسب و کارشان را کلید بزنند.

فضای مجازی و در راس آن شبکه های اجتماعی، بستری فراهم آورده اند تا افراد کارآفرین و فعال در مشاغل خرد و خانگی کسب و کارشان را برای مردم معرفی کنند و با تبلیغ رایگان خدمت یا محصول حود را برای مشتریان عرضه نمایند. اکنون میلیون ها نفر در ایران با بهره برداری از امکانات فضای مجازی در مشاغل خرد و خانگی فعالیت و امرار و معاش می کنند.

*روزنامه نگار

کد خبر: ۱۶۵٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha