تناقض در تعرفه گاز صنایع تبدیلی باید رفع شود
رئیس اتاق شیراز:

تناقض در تعرفه گاز صنایع تبدیلی باید رفع شود

رئیس اتاق شیراز با اشاره به اینکه تعرفه گاز صنایع تبدیلی با پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت ۵ برابر تعرفه واحدهای دارای مجوز از جهاد کشاورزی است، بر لزوم رفع این تناقض تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: تعرفه گاز واحدهای صنایع تبدیلی با پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت، ۵ برابر تعرفه واحدهای صنایع تبدیلی با پروانه بهره‌برداری از سازمان جهاد کشاورزی محاسبه می‌شود و این تفاوت موجب گلایه تولیدکنندگان است.

جمال رازقی در پنجاه و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، افزود: در واحدهای صنعت غذا متوجه تناقضی هستیم به‌طوری‌که قیمت گاز واحدهایی که از سازمان جهاد کشاورزی پروانه بهره‌برداری دارند یک‌پنجم واحدهایی است که از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز دارند.

وی با بیان اینکه پذیرفته نیست که دو واحد مشابه باشد ولی یکی از واحدها باید پنج برابر قیمت دیگری هزینه گاز پرداخت کند، افزود: این تفاوت و تناقض موجب گلایه تولیدکنندگان استان و یک معضل اساسی است که باید برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.

رازقی اظهار کرد: شرکت گاز استان باید بحث تعدیل اضافه دریافتی قبل از مصوبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ هیات وزیران را در قبض‌های آتی صنایع اصلاح کند و به صنایع استان بازگرداند.

وی همچنین در خصوص گاز بها، اضافه کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت موضوع بدهی معوق گاز بهای صنایع بزرگ به‌ویژه فولاد را در کارگروه ستاد تسهیل مطرح کرده و ترتیبی اتخاذ کنند تا بدهی آنان تقسیط و فرآیند تسهیل شود.

رئیس اتاق شیراز افزایش میزان تورم در مواد غذایی، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را یک زنگ خطر دانست و گفت: بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، قیمت تمام‌شده واحدهای صنعت غذا در ۹۳ درصد شرکت‌ها افزایش اساسی داشته و فروش ۷۷ درصد واحدها نیز کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در بحث مصرف کالاهای اساسی نیز شاهد کاهش مصرف ۲۵ درصدی لبنیات و همچنین مرغ و گوشت هستیم که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

رازقی در بخش دیگری از سخنان خود، بروکراسی اداری را بلای جان بخش خصوصی دانست و گفت: ازجمله در زمینه صدور کارت بازرگانی موانع و مراحل بی‌شماری وجود دارد که مشکلات بسیاری را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه فارس مستعدترین استان برای معرفی به‌عنوان معین کشور قطر است، تصریح کرد: در سفر اخیر معاون وزیر، به فارس این استان به‌عنوان استان معین کشور قطر معرفی شده اما روز گذشته بخشنامه‌ای از سازمان توسعه تجارت ایران دریافت کردیم که در آن استان دیگری به‌عنوان استان معین کشور قطر معرفی شده است.

رازقی تصریح کرد: گلایه ما این است که چرا مسئولان به قول و وعده‌ای که در زمینه معرفی فارس به‌عنوان معین کشور قطر داده‌اند عمل نکرده و استان دیگری را معرفی می‌کنند.

وی اظهار کرد: استان فارس به علت نزدیکی و روابط دیرینه با کشور قطر، مستعدترین استان برای معین کشور قطر است و انتظار داریم که در این تصمیم‌گیری تجدیدنظر شود و همان‌گونه که قول داده شده فارس به‌عنوان استان معین معرفی شود.

مقررات باید در راستای مانع‌زدایی تولید اجرا شود
در ادامه این جلسه، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس با اشاره به تفاوت تعرفه گاز برای واحدهایی که مجوز از جهاد و صنعت، معدن و تجارت دارند، گفت: تعرفه‌ها باید یکی باشد و ربطی به اینکه مجوز از کجا باشد ندارد.

ایمانیه در پاسخ به مطالب درباره معضلات قیمت‌گذاری دستوری و افزایش قیمت تولید، اظهار کرد: آنالیز و تحلیل قیمت تولید را اعلام کنید تا بر اساس آن تصمیم‌گیری شود و هفته آینده برای شهرک صنعتی شیراز میز خدمت برگزار می‌شود تا صنایع فعال در این شهرک با حضور من مشکلات را مطرح کنند.

وی درباره تفاوت تعرفه گاز برای واحدهایی که مجوز از جهاد و صنعت، معدن و تجارت دارند، گفت: دستورالعمل وزارت نفت است اما بخشنامه غیرمنطقی و قرار شده که اداره گاز پیگیری کند، نباید ۴۰۰ واحد را اذیت کنیم که مجوز را تغییر دهند به‌جای اینکه اعلام کنند همه واحدها یکسان باشند.

ایمانیه با بیان اینکه این موضوع را از تغییر تهران پیگیری خواهیم کرد، خطاب به مدیران استانی بیان کرد: دنبال بند و تبصره‌ای باشید که برای واحدهای تولیدی مانع‌زدایی شود علاوه بر آن وقتی موردی اینجا تصویب می‌شود نیاز به مکاتبه نیست و مصوبات جلسات لازم‌الاجرا است.

استاندار فارس همچنین در همین جلسه در تماس تلفنی با مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد: تعرفه‌ها باید یکی باشد و ربطی به اینکه مجوز از کجا باشد ندارد و به‌زودی نیز دستورالعمل ابلاغ می‌شود.

وی درباره دستور کار جلسه مبنی بر بررسی وجود نیتریت و نیترات در محصولات کشاورزی افزود: جلسه‌ای با ۴ دستگاه استاندارد، محیط‌زیست، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی برگزار شود بر اساس تحقیقات علمی پیشنهادی درباره میزان مصرف کود و دیگر امور مرتبط با کشاورزی دقیق با عدد و رقم بیان کنند و در استان مصوب می‌کنیم چون با سلامت مردم در ارتباط است نباید منتظر بخشنامه باقی ماند.

ایمانیه با بیان اینکه فریلنسرها باید تحت پوشش یکی از دستگاه‌ها و سیستم‌های دولتی قرار بگیرند تا بتواند از حقوق این دسته دفاع کند، گفت: این به نفع این شرکت‌ها است، استعلامی آماده شود تا یکی از دستگاه‌های دولتی مرتبط با همکاری نظام صنفی یارانه‌ای متولی این شرکت‌ها شوند.

وی با اشاره به سفر معاون علمی رئیس‌جمهور در آینده نزدیک افزود: از سیستم‌های دولتی یک وکیل انتخاب کنید تا به شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نو کمک کند.

کد خبر: ۱۶۵٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha