۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
توافق برای اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد

توافق برای اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره

خرمشهر- صالحی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از ایجاد توافق اتصال راه آهن شلمچه-بصره میان رجا و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور و منطقه آزاد اروند خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، ظهر پنجشنبه بازدیدی توسط مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از خط ریلی پایانه مرزی شلمچه به عمل آمد و بررسی‌هایی در خصوص اتصال خطوط ریلی شلمچه به پایانه مرزی و سپس به بصره و عتبات عالیات صورت گرفت.

در این سفر طرح اتصال خط ریلی شلمچه به بصره عراق مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد متولی خطوط ریلی کشور برای انجام تمهیدات لازم از راه ‌آهن بصره در کشور عراق بازدید و سپس اتصال آن به عتبات عالیات را مورد ارزیابی قرار دهد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور جمهور برای اجرای این طرح مهم، اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته و در دیداری که دو هفته قبل با نخست وزیر عراق صورت گرفت، از تهران یک سفر ریلی را برای چند هدف آغاز کردیم.

سیدمیعاد صالحی با بیان اینکه نخستین هدف ما از این سفر احیای قطار مسافری تهران-خرمشهر-شلمچه-بصره-کربلا است، گفت: بالغ بر ۳۲ کیلومتر این مسیر فاقد ریل است، که موقتا مسافران به‌صورت ترکیبی از تهران تا شلمچه با قطار و از شلمچه با اتوبوس راهی بصره خواهند ش و سپس از بصره به مقصد عتبات عالیات و کربلای معلا، با قطار انتقال داده خواهند شد.

وی ادامه داد: هم‌ اکنون نیز مرز شلمچه هستیم تا بر اساس توافق‌های صورت گرفته، وارد خاک عراق شده تا از راه آهن بصره راهی عتبات شویم که این مسیر به‌طور کامل به ‌صورت آزمایش شود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: طبیعی است که برای انجام این مهم به توافق با طرف عراقی نیاز داریم که امید می‌رود به موازات موضوع احداث و تکمیل این خط ریلی که مصوبه هیات دولت و در دستور کار قرار گرفته، دولت این موضوع را به راه آهن جمهوری اسلامی ایران تکلیف کرده است.

صالحی ادامه داد: از سایر مجموعه‌هایی که در کشور هستند تقاضای همکاری داشتیم که هر که هم دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و هم منطقه آزاد اروند، بناست که در بحث پایانه ریلی و هم بارنداز باری با توجه به تفاهم ‌نامه‌های پیشین، با سرعت بیشتری ما را به سمت اهداف مشترک برساند.

وی با اشاره به توافق صورت گرفته برای تسهیل در تردد زائرانی که از خطوط ریلی استفاده می‌کنند، گفت: در این سفر تلاش می‌کنیم تا تفاهمات لازم برای تسهیل ازسوی طرف عراقی نیز اعمال شود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما این اقدامات باری و مسافری لازم‌الاجرا در مرز شلمچه را به‌عنوان قطعه‌ای مهم در میسر شدن مسیر تهران-کربلا می‌بینیم، یادآور شد: امیدواریم که مجموع دستگاه کمک کنند این آرزویی که سال‌ها زائران ایرانی انتظار آن را داشتند، اتفاق ییفتد. با این اتفاق زائران عراقی هم می‌توانند به قم به مشهد متصل شوند.

صالحی در خصوص نهایی شدن این توافق در سفر پیش رو به کشور عراق، گفت: موانعی بر سر راه است که ما در طول این چند ماه گام به گام در حال برطرف ساختن موانع هستیم، امیدوارم با کاهش موانع، احداث آن آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مسیری که به شلمچه منتهی شده را به سمت بصره ادامه خواهیم داد، چرا که از همین نقطه باید بالغ بر ۱۶ کیلومتر مین‌روبی صورت گیرد، اراضی وجود دارد که باید تصرف شود و پلی روی اروند نیز احداث شود تا به ایستگاه بصره برسیم، هر کدام از این اقدامات مطالعات جداگانه‌ای دارد که در حال انجام است و این بیانگر این است که این یک موضوع ساده و کوچک نیست و گام به گام باید آن را برطرف کنیم.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه راه‌آهن کشور برای ایام اربعین، عنوان کرد: در ایام اربعین، صندلی‌هایی که برای مسیرهای منتهی به شلمچه است را دو برابر در نظر گرفته و امیدواریم با توجه به اینکه امسال پیش بینی استقبال بیشتری می‌رود و برآوردها خبر از جمعیتی بین ۳ تا ۵ میلیون می‌دهد، بنا داریم از خرمشهر تا شلمچه یک قطار ۲۴ ساعته مسافری مستقر کنیم و همچنین ظرفیت‌ها قطارهایی که از مشهد و تهران به سمت خرمشهر می‌آیند را دو برابر کنیم.

کد خبر: ۱۶۴٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha