۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
آخرین وضعیت مناطق سیل زده کرمان| بارش های سیل آسا ادامه دارد
بازار گزارش می دهد؛

آخرین وضعیت مناطق سیل زده کرمان| بارش های سیل آسا ادامه دارد

کرمان- مونسون در کرمان باعث وقوع سیلاب در برخی مناطق شده اما مسئولان می گویند که خسارت های ناشی از سیلاب در کرمان چندان زیاد نیست.

بازار؛ گروه استان ها: پدیده مونسون چند روزی است فعالیت خود در استان کرمان را با قدرت آغاز کرده و طبق اعلام هواشناسی تا پایان هفته جاری این شرایط در کرمان ادامه دارد. مونسون اکثر مناطق این استان پهناور را تحت تاثیر خود قرار داده و کویر تشنه لب در روزهای گرم تابستان که با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کند، طی این روزها شاهد بارش های بسیار خوبی بوده که در برخی مناطق باعث جاری شدن سیلاب هم شده است. اما باید دید در نهایت سهمی از این آب نصیب استان تشنه لب کرمان می شود یا این نعمت ارزشمند بعد از خسارت هایی که بر جا می گذارد راهی بیابان ها شده و از دسترس خارج می شود.

قبل از آغاز مونسون در کرمان، هواشناسی در خصوص احتمال وقوع سیلاب هشدار قرمز صادر کرد و ضمن تاکید به دستگاه های متولی بر لزوم آماده باش، از مردم خواست که از حضور در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها پرهیز کنند.

حالا اما مسئولان می گویند علیرغم بارش های شدید، استان کرمان متحمل خسارت های زیادی نشده است و علت این مساله را هم اقدامات پیشگرانه ای می دانند که انجام شده است. این در حالیست که وقوع سیلاب خسارت هایی را در برخی مناطق استان بر جا گذاشته است.

احتمال ادامه بارش های سیل آسا
استاندار کرمان در این خصوص به بازار گفت: استان کرمان در دو بخش درگیر سیل شده است؛ اول شهرهای جنوبی فاریاب، منوجان، رودبار جنوب و قلعه گنج هستند که از دیشب گرفتار بارندگی و در برخی مناطق هم درگیر سیل بودند.

محمدمهدی فداکار ادامه داد: بخش دوم شامل برخی شهرهای غربی و شمال غرب مانند ارزوئیه، بافت، سیرجان، سرچشمه و بردسیر است که از امروز دچار بارندگی خواهند شد.

سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت و خسارت مادی بیشتر مربوط به حوزه کشاورزی و خرماست چرا که این محصول می تواند بر اثر بارندگی دچار خسارت شود

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی ها کمتر از پیش بینی ها بود، افزود: سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت و خسارت مادی بیشتر مربوط به حوزه کشاورزی و خرماست چرا که این محصول می تواند بر اثر بارندگی دچار خسارت شود.

فداکار بیان کرد: براساس پیش بینی ها عمده نگرانی ها در خصوص بارندگی و جاری شدن سیلاب تا فردا ظهر است.

میزان خسارت سیلاب در کرمان بالا نیست
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل زده اظهار کرد: سامانه بارشی در استان کرمان بسیار فعال بود به ویژه در مناطق جنوب، غرب و تا حدودی شمال استان بارش های خوبی را شاهد بودیم.

مجید سعیدی گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه ای که از قبل انجام شده بود، در مقایسه با سیلاب های گذشته کمترین خسارت را در سیلاب اخیر متحمل شدیم.

وی ادامه داد: با این وجود در بخش های تاسیسات زیربنایی، راه، کشاورزی، مسکن و شبکه و خطوط انتقال آب و برق دچار خسارت هایی شده ایم.

تخریب ۹۸ راه روستایی
سعیدی با اشاره به تخریب ۹۸ راه روستایی بیان کرد: در جریان سیلاب های اخیر پنج راه اصلی در استان کرمان مسدود شد و یک مورد ریزش کوه رخ داد که با تلاش نیروهای راهداری راه ها باز و امکان تردد مردم میسر شد.

وی در خصوص مهم ترین اقدامات ستاد مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: تمامی دستگاههای اجرایی در حالت آماده باش قرار گرفتند و اطلاع رسانی از سوی رسانه ها به خوبی انجام شد و همین مساله باعث شد تلفات جانی در استان نداشته باشیم و فقط دو مورد مصدومیت داشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اظهار کرد: امدادرسانی به ۲۱۶ خانوار انجام شد و یک تعدادی را اسکان موقت دادیم. همچنین بسته های معیشتی و زیستی بین آسیب دیدگان توزیع شد.

سعیدی بازگشایی مسیرها و معابر و جلوگیری از تخریب بیشتر مزارع و باغات و تاسیسات و معابر شهری را از دیگر اقدامات انجام شده در سیلاب اخیر برشمرد.

وی در خصوص جبران خسارت های وارد شده به مردم، گفت: طبق قانون کشاورزان و دامداران باید محصولاتشان را بیمه کنند که از طریق صندوق بیمه کشاورزی خسارت آنها پرداخت می شود. دولت در این خصوص فقط به صورت موردی کمک هایی را انجام می دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان بیان کرد: دولت اعتباری برای امهال تسهیلات کشاورزان و قرض الحسنه در نظر می گیرد و سالانه در بودجه سنواتیش رقم بسیار قابل توجهی به صندوق بیمه محصولات کشاورزی کمک می کند.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان باید زمین هایشان را محصور کنند، گفت: باید با فرهنگسازی کشاورزان تشویق به استفاده از بیمه شوند.

سعیدی ادامه داد: در بخش مسکن کمک های بلاعوض، معیشتی، تسهیلات ارزان قیمت در قالب های مختلف به آسیب دیدگان پرداخت می شود.

وی در خصوص خسارت تاسیسات زیربنایی هم گفت: دولت همیشه پس از برآورد خسارت ها اعتبارات را از طریق مصوبات هیئت وزیران به استان ابلاغ می کنند که در اختیار دستگاه های اجرایی قرار می گیرد.

سعیدی در خصوص میزان خسارت وارده گفت: از امروز ارزیابی خسارات شروع شده و رقم کارشناسی شده و نهایی اعلام می شود.

تمامی محورهای مواصلاتی باز است
مدیرکل راهداری و حمل و جاده ای شمال استان کرمان هم در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص آخرین وضعیت راه ها در مناطق سیل زده بیان کرد: دو هفته پیش در ستاد بحران اعلام شد که پدیده مونسون را در استان کرمان خواهیم داشت، اقدامات پیشگیرانه لازم آغاز شد که در نتیجه آن کمترین خسارت به پل ها و ابنیه فنی در راه ها وارد شده است.

احسان عراقی زاده گفت: چندین راه روستایی و نزدیک به ۵ الی ۶ جاده اصلی مسدود شد که به سرعت اصلاح شد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه بارش های چند روز اخیر به صورت مقطعی، موضعی و پربارش بود اما مشکل خاصی در شمال استان کرمان به وجود نیامد.

بیش از ۴۰ راه روستایی در اثر سیلاب دچار آسیب شدید و تخریب شده اند،همچنین حاشیه راه های اصلی به صورت آب بردگی و تخریب آسفالت دچار خسارت شده است

عراقی زاده گفت: بیش از ۴۰ راه روستایی در اثر سیلاب دچار آسیب شدید و تخریب شده اند، همچنین حاشیه راه های اصلی به صورت آب بردگی و تخریب آسفالت دچار خسارت شده است. در تلاشیم که اصلاح راه ها ظرف یک الی دو ماه آینده انجام شود.

وی خصوص بازسازی راه های آسیب دیده بیان کرد: اصلاح راههای اصلی، فرعی و بزرگراه ها در اولویت است و راههای روستایی آسفالته و سپس راه های روستایی خاکی در اولویت بعدی قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال استان کرمان بیشترین خسارت ها را مربوط به راه های روستایی خاکی دانست و گفت: اکثر راه های روستایی در مسیر عبور رودخانه ها یا در مناطق کوهستانی هستند که روان آب های سطحی از این مناطق عبور می کنند. اگر یک باران بسیار کمی که بیاید راه های روستایی خاکی دچار تخریب هایی می شوند.

عراقی زاده به اشاره به اینکه اصلاح راه های اصلی در دست اجراست، افزود: از شنبه راه های روستایی خاکی در دستور کار قرار می گیرد که البته این کار زمان بر است. افراد می توانند مشکلات راه ها را به سامانه ۱۴۱ اعلام کنند.

وی گفت: سازمان هواشناسی به موقع محل هایی که دچار بارندگی شدید می شدند را اعلام کرد و در همان محل ها عملیات راهداری انجام شد و در نتیجه میزان خسارت ها بسیار کم شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال استان کرمان اظهار کرد: ترمیم آب بردگی ها و آب نماها در جاده های روستایی زمان بر است. البته جاده به صورت موقت بازگشایی و تردد برقرار می شود اما اصلاح این راه ها نیازمند اعتبار و زمان است. انشاالله تا یک الی دو ماه آینده با همکاری استان، این موارد انجام خواهد شد.

برخی راه ها با تعریض و تصحیح به راه فرعی و سپس راه اصلی تبدیل شده اند که ابنیه و مشخصات فنی آنها همان ابنیه راه های روستایی است

جاده هایی که قابلیت هدایت آب را ندارند
عراقی زاده در پاسخ به اینکه چرا برخی راه ها قابلیت هدایت آب به خارج از جاده را ندارند، گفت: اکثر جاده های استان کرمان راه های روستایی بودند که شاید در دوران قبل از انقلاب احداث شدند. برخی راه ها با تعریض و تصحیح به راه فرعی و سپس راه اصلی تبدیل شده اند که ابنیه و مشخصات فنی آنها همان ابنیه راه های روستایی است.

وی گفت: پل های قدیمی جوابگوی این سیلاب ها نیستند؛ اصلاح این موارد ضمن نیاز به اعتبار، به تمهیدات خاصی هم احتیاج دارد چرا که در حال حاضر از این جاده ها استفاده می شود در نتیجه بستن و اصلاح کردن جاده و اضافه کردن دهانه پل به پل های قدیمی با توجه به ترافیک بالایی که دارند کار بسیار زمان بر و دشواری است.

وی گفت: در جاده های جدید که بر اساس مطالعات جدید احداث می شود این مشکل تا حدودی رفع شده و مشکل خاصی در آنها نداریم.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طی بارش های چند روز اخیر ۴ محور اصلی «قلعه گنج - رمشک»، «رودبار -زهکلوت، ایرانشهر»، «فاریاب – کهنوج» و «کهنوج – رودبار جنوب» مسدود شد. بلافاصله تردد در این محورها امکان پذیر شد و آسیب زیادی به ابنیه فنی و راه ها نداشتیم.

مجتبی رئیسی ادامه داد: همچنین سه محور فرعی هم مسدود شد اما در حال حاضر در تمامی محورها تردد در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ راه خاکی و کوهستانی روستایی دچار آب بردگی و خسارت شد که به ترتیب اولویت از امروز بازگشایی می شوند. سعی می کنیم ظرف یکی دو روز آینده محور روستایی مسدود نداشته باشیم.

رئیسی گفت: در حال حاضر در برخی مسیرهای روستایی تردد به سختی انجام می شود.

فعالیت این سامانه بارشی براساس اعلام هواشناسی تا ظهر جمعه ادامه دارد و نیاز است شهروندان همچنان نکات ایمنی را رعایت کرده و از حضور در مکان های پرخطر نظیر حاشیه رودخانه ها پرهیز کنند.

کد خبر: ۱۶۴٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha