۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
سهم شرکتهای بورسی از تزریق نقدینگی ۵درصد بود
کارشناس بازار سرمایه:

سهم شرکتهای بورسی از تزریق نقدینگی ۵درصد بود

خسرونژاد، کارشناس بازار سرمایه عدم استفاده بهینه از نقدینگی وارد شده به بازار بورس را از جمله دغدغه کارشناسان این حوزه مطرح کرد و گفت: فقط پنج درصد از نقدینگی وارد شده به بازار بورس به افزایش سرمایه شرکتها رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حسین خسرونژاد، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند رشد شاخص بورس گفت: شاخص کل بورس مبنای مطمئنی برای نشان دادن شرایط بورس نیست چراکه در بسیاری از نمادها شاهد محاسبه دوگانه هستیم و بسیاری از شرکت های هلدینگ تاثیرگذاری زیادی بر شاخص بورس دارند.

وی رشد شاخص بورس در این روزها را به چهار برهه زمانی مختلف تقسیم کرد و گفت: اولین برهه زمانی رشد قیمت سهام و رشد شاخص کل بورس به اواسط شهریور سال ۱۳۹۷ برمی گردد که نرخ دلار افزایش پیدا کرده بود و بسیاری از سرمایه گذاران به سراغ خرید سهام شرکت های صادرات محوری چون شرکت های پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی رفتند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: ورود گسترده تر نقدینگی به بازار بورس مربوط به زمانی است که بازارهای موازی با بازار سهام دچار رکود سنگین شدند و خرید و فروش در بازار ارز و سکه به عنوان قاچاق شناخته شد.

خسرونژاد حمایت بی شائبه دولت از بازار سرمایه را بزرگ ترین دلیل ورود بیش از حد نقدینگی به بازار بورس در سال ۱۳۹۸ دانست و گفت: دولت خیلی دیر متوجه شد که باید به بازار بورس اعتماد کند به همین خاطر است که اگر در شرایط کنونی هزاران هزار میلیارد دیگر هم وارد بازار بورس شود اما شاید موجب اشتغال حتی هزاران نفر هم نشود.

وی با ابراز تاسف از اینکه حجم عظیمی از نقدینگی های وارد شده به بازار بورس به جاییکه باید هدایت نشده اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین دغدغه کارشناسان این است که ما موفق به استفاده بهینه از نقدینگی وارد شده به بازار بورس نشدیم چراکه فقط پنج درصد از نقدینگی وارد شده به بازار بورس به افزایش سرمایه شرکتها رسیده است.

کارشناس بازار سرمایه همچنین مطرح کرد: ما با این شرایط، باید تامین مالی شرکتها از طریق انتشار اوراق قرضه را فراموش کنیم چراکه با این شرایط بازار و سودهای پنج درصدی کمتر کسی حاضر می شود اوراق قرضه را از شرکت و یا خزانه دولت خریداری کند.

وی درخصوص تمایل دولت برای کمک به اقتصاد از طریق عرضه اولیه سهام شرکت های خود گفت: اگر دولت امسال را به عنوان یک سال ویژه پشت سر نمی گذاشت و مجبور نبود که بخشی از کسری بودجه را از طریق بازار سرمایه جبران کند الان شاهد حمایت دولت از بازار بورس نبودیم و چه بسا اگر شرایط به حالت عادی برگردد دولت باز هم رویه خود را دنبال کند.

خسرونژاد معتقد است که حباب در جایی شکل می گیرد که یک نقدینگی بی هدف و بدون دانش و آگاهی و تقاضای بزرگ وارد بازاری شود که عرضه کمی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: قیمت های چند ده هزار تومانی سهام شرکت های زیان ده و صورت های مالی این شرکت ها هیچ توجیهی نداشته و بلکه اعلام ورشکستگی هم دارند و متاسفانه بخش بزرگی از بازار به این سمت در حال حرکت است.

کد خبر: ۱۶٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha