۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
دلیل استقبال مردم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

دلیل استقبال مردم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

یکی از جذاب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس صندوق‌ها هستند که در سال‌های اخیرمحبوبیت زیادی بین سرمایه‌گذاران کسب کرده‌اند. ریسک متعادل این صندوق‌ها و بازدهی مناسب آنها سبب استقبال شده است.

بازار؛ گروه بورس: یکی از جذاب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس صندوق‌ها هستند که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی بین سرمایه‌گذاران کسب کرده‌اند. ریسک متعادل این صندوق‌ها، بازدهی مناسب آن‌ها، سهولت ثبت‌نام و سرمایه‌گذاری باعث شده، جایگاه ویژه‌ای بین سرمایه‌گذاران کسب کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع زیادی دارند و هر یک برای طیف خاصی از سرمایه‌گذاران مناسب هستند. مثلا صندوق سهامی مناسب افرادیست که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام را دارند یا صندوق درآمد ثابت بیشتر مناسب سرمایه‌گذارانی است که تمایل به کسب بازدهی بدون ریسک دارند. در ادامه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دلایل جذابیت هر یک از آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

به‌صورت‌کلی می‌توان گفت صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی هستند که با هدف مدیریت دارایی، سرمایه‌های خرد را جمع‌آوری و با آن در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها برای اینکه بتوانند بازدهی مطلوبی برای سرمایه‌گذاران کسب کنند، از تحلیل‌گران خبره و حرفه‌ای بازار بهره می‌گیرند

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟
به‌صورت‌کلی می‌توان گفت صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی هستند که با هدف مدیریت دارایی، سرمایه‌های خرد را جمع‌آوری و با آن در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها برای اینکه بتوانند بازدهی مطلوبی برای سرمایه‌گذاران کسب کنند، از تحلیل‌گران خبره و حرفه‌ای بازار بهره می‌گیرند. به‌همین دلیل است که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به‌جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، از صندوق‌ها استفاده کنند.

در ضمن توجه داشته باشید که همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس هستند و تمام فعالیت‌های آن‌ها توسط این سازمان رصد و به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسد؛ بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به مراتب کم‌تر از سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس است.

شاید بتوان گفت تفاوت اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سبدگردانی در بورس به نحوه مدیریت دارایی ارتباط دارد. در سبدگردانی اختصاصی، مدیریت دارایی فرد به صورت کاملا اختصاصی و متناسب با درجه ریسک‌پذیری و سرمایه اولیه آن صورت می‌گیرد

تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سبدگردانی اختصاصی
شاید بتوان گفت تفاوت اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سبدگردانی در بورس به نحوه مدیریت دارایی ارتباط دارد. در سبدگردانی اختصاصی، مدیریت دارایی فرد به صورت کاملا اختصاصی و متناسب با درجه ریسک‌پذیری و سرمایه اولیه آن صورت می‌گیرد. علاوه بر این در صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان فعالیت با حداقل سرمایه حتی یک میلیون تومان نیز وجود دارد، اما سبدگردانی در بورس برای مبالغ کم‌تر از یک میلیارد تومان معمولا انجام نمی‌شود. تفاوت دیگر صندوق‌ها و سبدگردانی در میزان کارمزد آن‌هاست. کارمزد خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، مبلغ بسیار ناچیزی است و حتی قابل مقایسه با کارمزد معاملات عادی سهام نیست. اما کارمزد سبدگردانی معمولا درصدی از سود کسب شده در طول دوره سبدگردانی است.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها
برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید کد بورسی داشته باشید. جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سجام به صورت آنلاین و غیرحضوری، می‌توانید از طریق صفحه دریافت کد بورسی ظرف چند دقیقه تمام فرایند ثبت‌نام و احراز هویت خود را به صورت آنلاین در کارگزاری فارابی انجام دهید.

برای خرید و فروش‌ واحدهای سرمایه‌گذاری نیز بسته به نوع صندوق دو راه وجود دارد. برخی از صندوق‌ها مانند صندوق اول و دوم اکسیر فارابی را تنها از طریق سایت خود صندوق می‌توانید معامله کنید. به‌عنوان مثال برای خرید واحدهای این صندوق می‌توانید از طریق این لینک اقدام به معامله کنید. اما نوع دیگری از صندوق‌ها وجود دارند که به‌نام صندوق‌های قابل معامله یا ETF شناخته می‌شوند. واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را می‌توانید از طریق سامانه آنلاین معاملاتی همه کارگزاری‌ها معامله کنید.

صندوق درآمد ثابت را می‌توان به‌عنوان کم‌ریسک‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری نام برد. بیشتر دارایی این صندوق در اوراق درآمد ثابت بورسی و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود

همان‌طور که بیان شد، صندوق‌ها انواع مختلفی دارند. صندوق درآمد ثابت را می‌توان به‌عنوان کم‌ریسک‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری نام برد. بیشتر دارایی این صندوق در اوراق درآمد ثابت بورسی و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین می‌توان گفت صندوق درآمد ثابت، مانند سپرده‌های بانکی قابلیت پرداخت سود دوره‌ای، البته به صورت روزشمار را دارد. با توجه به این‌که اکثر صندوق‌های درآمد ثابت مانند صندوق دوم اکسیر فارابی، توانایی پرداخت سود روزشمار در محدوده 20 تا 25 درصدی را به مشتریان خود دارند، بنابراین می‌توان از این صندوق‌ها به‌عنوان جایگزین مطمئن سود بانکی نام می‌برند.

صندوق‌های سهامی نیز دسته دیگری از صندوق‌ها هستند که بیشتر دارایی آن‌ها در سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌شود. از آن‌جایی‌که سهام با نوسان قیمت همراه است، بنابراین صندوق‌های سهامی قابلیت پرداخت سود دوره‌ای ندارند. سود این صندوق‌ها از مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش واحدها حاصل می‌شود، بنابراین ممکن است بازدهی این صندوق‌ها حتی منفی نیز شود. اما از آنجایی‌که این صندوق‌ها برای مدیریت دارایی از افراد حرفه‌ای و تحلیل‌گران خبره بازار بهره می‌گیرند، بازدهی آن‌ها معمولا بالاتر از بازدهی شاخص بورس است.

صندوق‌های مختلط دسته خاصی از صندوق‌ها هستند که بخشی از دارایی آن‌ها در سهام و بخشی در اوراق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. این صندوق ها از لحاظ بازدهی و ریسک بین دو صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی قرار می‌گیرند.

صندوق شاخصی نوعی دیگری از صندوق‌هاست که بازدهی آن با بازدهی یکی از شاخص‌ها مثلا شاخص کل بورس یا شاخص هم‌وزن هم‌خوانی دارد. این صندوق مناسب افرادی است که به دنبال کسب بازدهی تقریبا برابر با بازدهی یک شاخص خاص هستند.

صندوق طلا نیز دسته دیگری از صندوق‌هاست که عمده دارایی آن در بازار طلا و گواهی‌های سپرده طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. این صندوق نیز برخلاف صندوق درآمد ثابت، سود دوره‌ای ندارد و بازدهی آن به نوسان بازار طلا بستگی دارد. بنابراین با رشد طلا این صندوق رشد و با افت قیمت طلا ارزش واحدهای این صندوق با افت مواجه می‌شود.

کد خبر: ۱۶۴٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha