۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
حقوق تشکل‌های صنفی دارای پروانه فعالیت مشخص شد
با تصویب مجلس شورای اسلامی؛

حقوق تشکل‌های صنفی دارای پروانه فعالیت مشخص شد

نمایندگان با تصویب ماده ۱۳ طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی-تخصصی، حقوق تشکل‌ها پس از دریافت پروانه فعالیت را تعیین کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۵ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی-تخصصی با ماده (۱۳) آن با ۱۷۶ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (۱۳) این طرح آمده است: تشکل‌ها پس از دریافت پروانه فعالیت و ثبت آن در چارچوب قوانین و مقررات کشور، از حقوق زیر برخوردار می‌شوند:

الف- مشاوره، اظهار نظر و ارائه پیشنهاد و راهکار به دستگاه ‌های اجرایی در فرایند برنامه ریزی مراجع دولتی و عمومی غیردولتی در سطوح استان یا ملی حسب‌مورد متناسب با تخصص و موضوع فعالیت تشکل تبصره – دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵)‌ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند در فرایند وضع مقررات عام الشمول، حسب مورد نظرات و پیشنهادات تشکل های صنفی – تخصصی مربوط به موضوع را در صورت ارائه دریافت نمایند.

ب - پیگیری و مطالبه حقوق در مسائل حوزه تخصصی تشکل از دستگاه های ذی ربط؛

پ - ارائه خدمات حسب تخصص و حوزه فعالیت به اعضای تشکل؛

ت – انعقاد تفاهم ‌نامه همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم ‌از دولتی و غیردولتی در چهارچوب صلاحیت خود؛

ث - ارائه خدمات آموزشی و انتشار نشریه و ایجاد تارنما (پایگاه اینترنتی) و استفاده از سایر ابزارهای اطلاع‌رسانی و محصولات فرهنگی، آموزشی و پژوهشی با رعایت قوانین و مقررات مربوط در حوزه تخصصی خود.

تبصره – تشکل های متقاضی نشریه الکترونیکی یا مکتوب می‌توانند درخواست خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز ارسال کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است پس از دریافت تقاضا حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به صدور مجوز یا ارائه دلایل عدم صدور مجوز مطابق قوانین و مقررات اقدام کند. در صورت عدم صدور مجوز، تشکل‌ها می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت نمایند.

ج- حق دادخواهی در مراجع قضایی و شبه قضایی

به گزارش خانه ملت، لازم به ذکر است در جریان بررسی این ماده علیرضا سلیمی طی اخطاری با استناد به اصل ۱۵۶ و ۱۱۰ قانون اساسی پیشنهاد حذف کلمه «نظارت» را از ابتدای بند (ب) داد که با پذیرش رئیس جلسه و رأی نمایندگان این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت.

کد خبر: ۱۶۴٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha