۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۸
آیا بازار برق عراق را از دست داده ایم؟| ترک ها به پیمانکاران وام می دهند ما ممنوع الخروجشان می کنیم
رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی:

آیا بازار برق عراق را از دست داده ایم؟| ترک ها به پیمانکاران وام می دهند ما ممنوع الخروجشان می کنیم

صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: هنوز برای بدست آوردن بازار عراق فرصت باقی است به شرط اینکه سهم دولت از اقتصاد کوچک تر شده و سیاست گذاری های خود را اصلاح و ثبات را به قوانین بازگردانیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ایران که روزگاری قرار بود به هاب انرژی منطقه تبدیل شود، حالا به واردکننده برق تبدیل شده است. فعالین صنعت برق، دلیل این عقب گرد را دخالت های دولت و قیمت گذاری دستوری اعلام می کنند. در سایه کوتاهی ایران حالا بازارهای برق ایران یکی پس از دیگر از حال دست رفتن هستند. همین چند وقت پیش بود که عراق قراردادی را با کشورها عربستان امضا کرد.

حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در اینباره به بازار می گوید: از مدت ها قبل معلوم بود که عراق دیر یا زود چنین تصمیمی را می گیرد. چراکه هیچ کشوری دوست ندارد که انرژی خود را از یک منبع تامین کند تا ریسک های تامین انرژی خود را در شرایط بحرانی به حداقل برساند. این درس بزرگی است که بعد از بحران انرژی در اروپا کشورهای بیشتری را به فکر واداشته است.

عادل کریم وزیر برق عراق گفته که این کشور در مرحله فعلی به ۱۴ تا ۱۵ هزار مگاوات انرژی برق بیشتر نیاز دارد. این آمارها نشان می دهد که برای اصلاح رویکرد هنوز دیر نیست. اما متاسفانه دولت دوست دارد که صادرات برق را در انحصار خود داشته باشد

این فعال صنعت برق البته معتقد است که فرصت برای جبران باقی است: «عادل کریم وزیر برق عراق گفته که این کشور در مرحله فعلی به ۱۴ تا ۱۵ هزار مگاوات انرژی برق بیشتر نیاز دارد. این آمارها نشان می دهد که برای اصلاح رویکرد هنوز دیر نیست. اما متاسفانه دولت دوست دارد که صادرات برق را در انحصار خود داشته باشد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه صادرات ما نباید به برق محدود شود. از سال ها پیش ما باید در بازار عراق حضور داشته باشیم. ما می توانیم در حوزه هایی همچون صادرات خدمات فنی و مهندسی خدمات خوبی را ارائه بدهیم.

دولت ما همواره می خواهد خودش نقش اول همه بخش ها باشد. خود بازار را در دست داشته باشد، دیپلماسی را خودش پیش ببرد. صادرات را خودش انجام دهد

رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی ایران افزود: بخش خصوصی عراق سهمی از صنعت برق عرق ندارد. این مساله یک فرصت را برای بخش خصوصی ما ایجاد کرده که برای استفاده از آن باید سیاست گذاری های درستی از سوی دولت صورت گیرد. است. کافی است که نگاهی به نحوه برخورد دولت ها با بخش خصوصیشان برای توسعه مراودات تجاری و اقتصادی بیندازیم.

به گفته صالحی، ما از بعد اقتصادی همکاری خوبی با عراق نداریم. سالانه چندین میلیارد دلار از درآمدهای ما در این کشور باقی می ماند. ما ناچاریم به ازای طلب خود از این کشور ذرت و دانه و نهاده وارد می کنیم. این درحالی است که با اتکا به این منابع بخش خصوصی می تواند در عراق سرمایه گذاری کرده و کارخانه احداث کند. چرا باید عربستان و چینی ها و اروپایی ها برای سرمایه گذاری به این کشور بیایند ولی ما از ظرفیتی که در همسایگی ما وجود دارد، غافل باشیم.

ترک ها برای توسعه سرمایه گذاری درعراق صندوقی به ارزش ۶ میلیارد دلار ایجاد کرده اند. اما ما ۲۰۰ میلیون به پیمانکاران خود در عراق وام دادیم. بعد کلی آنها را تحت فشار قرار داده و در نهایت ممنوع الخروجشان کردیم

این فعال صنعت برق معتقد است که دولت ما همواره می خواهد خودش نقش اول همه بخش ها باشد. خود بازار را در دست داشته باشد، دیپلماسی را خودش پیش ببرد. صادرات را خودش انجام دهد. این در حالی است دولت سایر کشورها چنین برخوردی را ندارند. نگاه کنید ببنید که ترک ها چطور از سرمایه گذاران خود در عراق حمایت می کنند.؟ آنها برای توسعه سرمایه گذاری در این کشور صندوقی به ارزش ۶ میلیارد دلار ایجاد کرده اند. اما ما ۲۰۰ میلیون به پیمانکاران خود در عراق وام دادیم. بعدش کلی آنها را تحت فشار قرار داده و در نهایت ممنوع الخروجشان کردیم.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم به قدرت انرژی منطقه تبدیل شویم باید از اقتصاد دولتی و دستوری فاصله گرفته و به دنبال ایجاد ثبات در قوانین و سیاست های خود باشیم. ممکن است که در آینده بازار عراق را از دست بدهم و البته هنوز از مرز خطر عبور نکردیم.

کد خبر: ۱۶۴٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha