۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
بار کاستی شهرک صنعتی آق قلا بر دوش تولید | صنعت تاوان نقصان را می دهد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بار کاستی شهرک صنعتی آق قلا بر دوش تولید | صنعت تاوان نقصان را می دهد

آق قلا- تعطیلی یک روزه واحدهای تولیدی به دلیل خاموشی یک روزه برق، بی آبی ناشی از قطعی برق، آسفالت نامناسب و تعدد سگ‌های ولگرد، از جمله چالش این روزهای تولیدکنندگان شهرک صنعتی آق‌قلا است.

مریم رضایی؛ بازار: هرچند مدیران گلستانی به کرات در جلسات به توسعه صنعت استان تاکید دارند اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود چیزی به جز حرکت رو به عقب صنایع استان نیست. مشکلاتی نظیر قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان، رها کردن شهرک‌های صنعتی با زیرساخت‌های فرسوده نظیر آسفالت و تصفیه خانه به حال خود و بلاتکلیفی زمین‌های در تملک بخش خصوصی و فاقد استفاده در حوزه تولید از جمله چالش‌های تولیدکنندگان به شمار می‌شود.

شهرک صنعتی آق‌قلا به عنوان یکی از بزرگترین و پویاترین مناطق صنعتی استان گلستان هم از این مهم مستثنی نیست. فرسودگی تاسیسات شهرک، سیستم آبرسانی و آلودگی آب مصرفی و سایر موارد که در مشاهده‌های میدانی به وضوح دیده می‌شود باعث شده تا صاحبان سرمایه از این شهرک ناراضی باشند. به همین خاطر گفتگویی با «اردشیر رحیمیان» مدیر شرکت توسعه و عمران شرکت صنعتی آق‌قلا و مدیرعامل شیشه ایمنی بلورین آسیا ترتیب دادیم که ماحصل گفتگوی را در زیر می‌خوانید:

* درباره وضعیت شهرک صنعتی آق‌قلا بگوئید؟

شهرک صنعتی آق‌قلا بزرگترین، قدیمی ترین و پویاتین شهرک صنعتی گلستان است که 276 واحد تولیدی در آن مستقر است و نزدیک به پنج هزار شغل ایجاد کرده و دقیقا به همین خاطر مورد توجه مسئولان هم قرار دارد اما با وجود گستردگی کارخانجات مختلف و صنایع تبدیلی توجه‌ای از سوی وزارت صمت به جهت احیا، توسعه، تامین و نگهداری آن نشده است.

شهرک صنعتی آق‌قلا به عنوان یکی از بزرگترین و پویاترین مناطق صنعتی استان گلستان محسوب می شود

البته در حد توان مشکلات و مسایل را به مسئولان بالا دستی انتقال دادیم اما خروجی‌های قابل توجهی که صاحبان سرمایه راضی باشند دیده نشده و حتی بحران‌هایی اخیراً مثل قطعی برق ایجاد شده که باعث مشکلات جدیدی شده است.

در شهرک برق، نیروی اصلی محرکه صنعت است و همه کارخانجات مستقر در شهرک صنعتی از نیروی برق استفاده می‌کنند. با وجود جلساتی که اردیبهشت ماه امسال با مدیران مربوطه گذاشتیم و خواستار قطعی انرژی در روزهای جمعه، یعنی زمان تعطیلی کارخانجات شدیم اما باز هم قطعی برق کارخانجات را در روزهای غیر تعطیل گذاشتند و جدای از آن گاه و بیگاه و خارج از برنامه هم برق شهرک را قطع می‌کنند.

*در حال حاضر قطعی برق شهرک صنعتی آق‌قلا در چه روزهایی است؟

روزهای سه شنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب برق کارخانه و واحدهای تولیدی قطع می‌شود که باعث نارضایتی‌هایی شده چرا که قطعی آن هم در روز وسط هفته شرایط خوبی برای واحدهای تولیدی نیست. در این مورد با کارخانه داران مشورت نشد ما قطعی را از ساعت سه بعدظهر به بعد پیشنهاد دادیم که مورد قبول واقع نشد.

روزهای سه شنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب برق کارخانه و واحدهای تولیدی قطع می‌شود

یا دست کم می‌توانستند در روزهای آخر هفته که واحدهای تولیدی بیشتر مشغول بسته بندی هستند قطعی برق را انجام دهند. چنین اتفاقی به مشکلات صنعت استان گلستان اضافه می‌کند متاسفانه خطوط انتقال نیرو در گلستان هدفمند نیست. چون برق یک کارخانه پرمصرف از یک خط انتقال با چند روستای دیگر یکی است و از آنجایی که با قطعی برق کارخانه، قطعی در چندین روستا هم اتفاق می‌افتد لذا برق این نوع کارخانه‌ها قطع نمی‌شود.

از دیگر مشکلات شهرک صنعتی آقا قلا این است که قطعی برق باعث قطع آب و شبکه مخابراتی هم می‌شود که این موارد چندین ضرر به واحدهای تولیدی وارد می‌شود. کارخانه‌ای که از ساعت هفت صبح مواد اولیه خود را آماده کرده و ساعت ۱۱ که برق قطع می‌شود، نمی‌تواند محصول را به چرخه تولید برساند و تمام مواد اولیه از بین می‌رود.

*شهرک صنعتی با مشکلات دیگری هم مواجه است؟

نامناسب بودن آسفالت از جمله این موارد است زیرا ما بودجه‌ای برای آسفالت نداریم و اعتباری که هر دو سال یک بار تزریق می‌شود هم در خرابی‌هایی که سیل ۹۸ برای شهرک به وجود آورده بود، هزینه می‌شود.

شهرک صنعتی آق‌قلا بزرگترین شهرک صنعتی در گلستان است


*برخی واحدها از بوی نامطبوع فاضلاب گلایه مند هستند، در این رابطه توضیح می‌دهید؟

این موضوع از نظر من مشاهده نشده چراکه در سطح شهرک صنعتی هیچ‌گونه کارخانه‌ای وجود ندارد که فاضلاب آن به سیستم تصفیه خانه شهرک متصل نباشد. تصفیه خانه کار خود را انجام می‌دهد و از تمام حوضچه‌ها نمونه برداری می‌کند و محیط زیست هم به صورت مرتب رسیدگی و نظارت دارد.


*رها شدن زباله‌ها در خیابان‌های شهرک صنعتی بسیار مشاهده می‌شود، شرایط جمع اوری زباله‌ها چگونه است؟

متاسفانه برخی واحدهای تولیدی رعایت جمع‌آوری زباله را انجام نمی‌دهند. شرکت عمران برابر قراردادی که با شهرداری دارد زباله‌ها دو بار در هفته توسط ماشین‌های مکانیزه جمع‌آوری می‌شود و واحدهای تولیدی در ساعت‌های مشخص شده، زباله‌ها در سبدهای درب دار قرار نمی‌دهند حتی بعضی واحدها سبد جمع‌آوری زباله ندارند همه اینها باعث می‌شود تا زباله‌ها توسط حیوانات موذی و جوندگان پراکنده شود.
این نکته را هم اضافه کنم که وظیفه شرکت توسعه و عمران وظیفه جمع‌آوری زباله‌های خانگی را دارد و زباله‌های ناشی از تولید واحدهای صنعتی باید در ایستگاه زباله در پایین دست آق‌قلا حمل و معدوم شود.


*وجود سگ‌های ولگرد در شهرک صنعتی آق‌قلا بسیار به چشم می‌خورد که گاهاً باعث ناامنی‌هایی می‌شود؟

وجود سگ‌های ولگرد نتیجه مجاورت مناطق روستایی به شهرک صنعتی است. این سگ‌ها در سال‌های گذشته با اسلحه تلف می‌شدند. گروه‌های محیط زیستی به این مسوله ایراداتی گرفتند. در حال حاضر دستور کشتار این سگ‌ها منتفی شده و برخی حامیان حیات وحش این سگ‌ها را جمع می‌کنند و در مراکز خصوصی به آنها رسیدگی می‌کنند. بنابراین کاری نمی‌توان برای این بخش انجام داد.

کد خبر: ۱۶۴٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha